Senaste nytt

"Näst största" trevliga städer i olika länder

Brno i tjeckien, mycket av "turistgrejerna" där bygger på att staden lyckades försvara sig mot svenskarna under 30-åriga kriget. "Fikat" är dessutom billigt :)
Tycker även om Plzen, även om det kanske inte är like gammal bebyggelse.

I praktiken tycker jag om allt utom Prag! Så många som vill förstöra dagen för dig - taxi som vägrar köra om de inte får 3x betalt, lunchrestauranger som visar a la carte istället för dagens luncher [som står på grafittitavlan på tjeckiska - och när man beställer därifrån blir de besvikna...] etc. etc. Mycket vacker stad, och trevlig när man träffar vanligt folk - men alltför många som livnär sig på att skinna turister.

Ett annat land är Turkiet där både Istanbul och Izmir är betydligt roligare än Ankara.

Skönt det började flöda in förslag :) tack

Jag har Dublin på bucket list, tack för tipset Cork
Washington DC har jag också bå bucket, har bara besökt NYC
Håller med om Verona, finns det andra bra i Italien? (finns väl flera men jag har nån sorts "turistallergi" i Italien och därför undvikt den på sistone...speciellt i Rom lite samma som nota bene nämner om Prag.
Utrecht låter intressant!
Montreal är YES, vill bara tillägga Quebec city! För att inte glömma Vancouver.
Gdansk har jag besökt flera gånger och tycker den är bra på sommaren med Sopot-kombo. Wroclaw låter intressant, och som nämnt Krakow vill jag testa.
Tyskland är lite "how-to" då det finns flera "storstäder" omöjligt att rangordna. Men jag har Hamburg på listan för jag tidigare bara åkt förbi, den är kanske underskattat men det finns folk som säger den är kanon. Jag skulle även tillägga Dusseldorf istället för Köln, jag har spenderat tid där och tycker den är "cool" och Köln är "maah" tvärtemot vad folk ryktas om.
Zagreb är också nånting jag vill kolla nästa gång i Kroatien.
Hur ta sig till Plzen och Brno från Prag?
Jaa..angående Madrid måste jag erkänna att den är också kanon även om Barcelona har beach. Men "fusken" var ju att man borde egentligen söka alternativ och är det nån som funderar på Bilbao så kan jag rekommendera okej, men vill du något mera så är Donostia staden (och surroundings) som du vill återkomma

Kyoto och Osaka är klart trevligare än Tokyo tycker jag. Även Cebu vinner över Manila samt Chiang Mai över Bangkok. Men gärna lite tid i huvudstaden också om man ändå är i landet

I Nederländerna besöker jag ofta Utrecht som är en trevlig gammal universitetsstad. Naturligtvis har Amsterdam mycket mer att erbjuda, men kanaler, bra mat och bra nattliv finns även i Utrecht!

Kina: Shanghai över Beijing varje dag i veckan!

Håller med om att Utrecht är väl värt ett besök i Nederländerna. Föredrar Utrecht framför både Haag och Rotterdam.
Håller också med om Shanghai över Beijing. Men jag slår ett slag för andra städer som inte har så mycket västerländska turister. Testa Tianjin, Guangzhou, Chongqing eller varför inte Hangzhou:)

I USA föredrar jag Chicago över New York.

Jag älskar Surabaya i Indonesien. Mest för maten som är underbar.

Thessaloniki står på min lista över "andrastäder" som jag vill besöka. Har kompisar därifrån och jag har hört mycket gott.

Toppen