Senaste nytt

När ordna nytt pass - ESTA inblandat?

fcx

Medlem
Jag har ett ESTA som går ut i slutet av maj, kopplat till ett pass som går ut i december. Jag har en USA-resa bokad i mitten av maj och en i mitten av juni (och brukar besöka USA någon/några gånger per år). Hur bör jag tänka med att skaffa nytt pass och ESTA?

Nytt ESTA till befintliga passet känns som slöseri, då det endast blir giltigt i ett halvår.

Hinner jag söka och få nytt pass mellan USA-resorna?

Ska jag ansöka om nytt pass före första resan och hämta ut det när jag kommer hem (och hur länge får man vänta med att hämta ut det)?

Vad är bästa upplägget?

Byt ut passet i Maj, då många länder vägrar släppa in en om passet har mindre än ett halvår kvar på giltighetstiden. Oklart om USA är ett av länderna.

USA är inte ett av de länderna. Däremot finns det ändå inga skäl att inte fixa passet före första resan. Man måste ju ändå ha ett nytt ESTA till resa två.

USA har inte krav på 6 månaders giltighet, men passet är ändå giltigt i över sex månader under första resan.

Vill helst inte ha "estaförhöret" på resan i maj då resten av sällskapet reser på gammalt ESTA.

Nytt ESTA till gammalt pass ger normalt inte "nytt förhör". Det funkar som "returning ESTA", även om de brukar säga att även ESTAt ska ha varit inne förut så har det fungerat ändå.

Visst är det lite slöseri med ett nytt ESTA till befintligt pass, men det är ju inte direkt jättedyrt. Jag skulle nog göra det, och inte chansa och riskera att det blir någon fördröjning i processen som kan påverka juni-resan.

USA har inte krav på 6 månaders giltighet, men passet är ändå giltigt i över sex månader under första resan.

Vill helst inte ha "estaförhöret" på resan i maj då resten av sällskapet reser på gammalt ESTA.

Åkte in med nytt pass (Norskt) och nytt ESTA i januari. Var inga problem att gå i returning esta kön och kom igenom utan problem.

Att få ett nytt pass tar ca 1 vecka, finns olika ställen i sthlm att göra det på och det går snabbare på vissa ställen. Jag har fixat mitt senaste i huvudsta och det tog några dagar bara.

I ditt fall skulle jag nog skaffa nytt esta till befintligt pass och vänta med nya passet till det andra går ut om du inte har resor till ställen som kräver längre giltighet på passet

Såg nu att mitt pass går ut ca 5 månader efter inresa i USA. Det behöver fortfarande inte vara giltigt 6 månader efter utresa?

Toppen