Senaste nytt

När och var besökte du en flygplatslounge första gången?

Mit første loungebesøg var i 2003 på Servissair loungen (Aspire) på CPH. Siden er det blevet til ca 70 besøg i denne lounge. Mit adgangskort på det tidspunkt var Diners Club kortet men siden dukkede andre muligheder op såsom Priority Pass og et SAS Guldkort.. Loungerne var en spændende verden at udforske syntes jeg, og når muligheden var der selvfølgelig "lounge hopping". Jeg kan ikke matche Jacob i antal besøgte lounges, men jag har efterhånden besøgt lidt over 100 forskellige lounges.

Trodde först att det var 7 april 1997 i gamla SAS loungen på Arlanda (den som låg ute i A piren (har jag för mig det var). Det var första dagen på ett nytt jobb och jag åkte till Helsingfors med min nye chef. I dörren mötte vi vår VD som skulle till Bryssel. Jag minns att jag var helt betagen av hela konceptet att flyga business.Kom sen på att det inte var första gången. Jag var inne i loungen SAS använde i Zürich tidigare det året på väg hem från en intervju i Luzern inför anställningen. Även då var känslan "Vad har jag gjort för att få vara här".

British Airways loungen i Kastrup Lufthavn - i mit første job hvor jeg arbejdede hos Galileo CRS'en i Danmark. Det har været i 1995/1996. Loungen var super fin og sådan "wow" første gang. Husker at de havde gratis cigaretter i baren! Dog var jeg jo så i BA Loungen i Heathrow på vej den anden vej og det fik alligevel loungen i Kastrup til at blegne lidt. Har fløjet turen med den CPH-LHR-CPH en del gange i årene fra 1995 og frem til 2001.

För mig var första besöket i en lounge en Delta-lounge i Detroit (vill jag minnas! Är faktiskt lite osäker på hur vi flög...) någonstans i Oktober 1994. Var på väg till Boston med mina värdföräldrar och mellanlandade där. Lounger i USA är ju inte direkt något man blir imponerad över, inte ens när det är första gången man kommer in i en lounge, så jag har inga storslagna minnen från besöket i övrigt.

För mig gäller Seoul, Incheon 2009. Jag hade cashat en uppgradering till C på min longhaul med LH till FRA.
Stort och fräsigt tyckte jag att det var, fint med gratis öl och mat.

Mitt första besök var en lounge på Chicago O'Hare som tillhörde Northwest Airlines. Min kompis mamma jobbade för det flygbolaget och gav mig två lounge vouchers under ett besök i Minneapolis. Jag nyttjade den första i Chicago. Minns att personalen var lite otrevlig mot mig som ung och fattig student. Såg väl ut som jag gått fel. Men så fort jag lyckades hitta min voucher så var det andra bullar. Minns att det fanns alkohol och mat, samt att det var lugnt och skönt. Jag var mer än nöjd:)

Köpenhamn 94. Åkte regelbundet Norrköping-Hannover med mellanlandning i Köpenhamn. Har två distinkta minnen. Första: en gång när vi var fyra stycken på rutten samtidigt så hade vi så trevligt att vi glömde flyget till Hannover. Lösningen blev hyrbil från Köpenhamn (ja en var nykter ). Andra: loungen var stängd under en ganska lång period för renovering. Man fick då 200 DK i kompensation. Dessa vouchers använde jag till att bygga upp ett rätt så imponerande barskåp.

2011 Crown Lounge i Amsterdam
Satt på KLM:s plan från Berlin och började surra med en svensk som hade varit på jobb
Vi hade båda byte i Amsterdam, han skulle till Göteborg och jag till Stockholm
Fick frågan om jag ville hänga med till loungen o vänta på nästa flight
Löjligt nöjd!

2006-10-22 var jag på väg hem från ett möte i Riga och hade fått en businessclass-biljett eftersom planet i övrigt var fullt. Flygplatsen gav (då i alla fall) intrycket av ett badhus-café med platsmöbler och kaklade väggar och golv. Det var en enorm lättnad att då få ta trappan upp till loungen och komma in i ett hav av mörkt trä, läderfåtöljer, stor spritbar och en karikatyr till postorderbrud som loungevärdinna. Jag fyllde i anmälan till Priority Pass där och då.

Företaget skulle ha fest på kvällen, så jag pratade med förfesten via loungens wifi, och kom fram till eventlokalen under förrätten.

Toppen