Senaste nytt

När når du SAS American Express 2-4-1-gränsen 2019?

Nådde min första förra veckan, när jag funderade i årsskiftet att byta ner från Elite till Premium för att jag inte skulle nå båda....

Någon form av SAS Eurobonus Amex Platinum vore ju trevligt. Typ en hybrid av SAS Elite och "vanligt" Platinum. Intjäning av Eurobonuspoäng istället för Membership Rewards och möjlighet till 2-4-1-vouchers (kanske möjlighet till 3 eller 4 vouchers istället för 2), men att det ändå är ett Platinum-kort med tillhörande förmåner (försäkringar, hotellstatus, PP, Pontus).
Typ 8kSEK i årsavgift så att det blir något billigare än att ha både Elite och Platinum.

Det där kortet hade dom kunnat prissätta till 10-12k så hade jag nappat direkt :) Man är ju riktig EB junkie ;)

Ett tips är att värva in ev. fru/sambo/partner till ett Elite så att ni kan tjäna in ytterligare två vouchers och fortfarande få 20p/100kr, samtidigt som du givetvis kan säga upp ditt (såvida du inte har köpt framtida resor på kortet och därmed kan komma att vilja nyttja försäkringen, då får du behålla kortet). Vi kommer upp i minst 4 vouchers (kan ju bli ett premium när man nått 4:e för ytterligare en voucher :rolleyes:) detta året med den strategin samtidigt som vi maximerar poängintjäningen. Dock ska man ju då ha behov av fler än 2 eller 3 vouchers.

Bra tips! Blir ju sköna värvningspoäng på det sättet. Har en fundering kring en teori, osäker på om det funkar eller om det är OK enligt reglerna, såhär,

Låt oss säga att jag börjar året utan kort.

1. Första januari söker jag ett Elite, jag triggar mina två vouchers innan 31 mars. Säger upp mitt kort

2. Värvar min sambo så att vi från första april kör på hennes Elite.

3. I juli söker jag ett nytt Elite, borde gå eftersom det är mer än 6 månader efter förra. Vi borde få värvningspoängen. Kan jag då trigga två nya vouchers?

4. Om det går riktigt bra borde min sambo kunna söka ett nytt kort i oktober?

Bra tips! Blir ju sköna värvningspoäng på det sättet. Har en fundering kring en teori, osäker på om det funkar eller om det är OK enligt reglerna, såhär,

Låt oss säga att jag börjar året utan kort.

1. Första januari söker jag ett Elite, jag triggar mina två vouchers innan 31 mars. Säger upp mitt kort

2. Värvar min sambo så att vi från första april kör på hennes Elite.

3. I juli söker jag ett nytt Elite, borde gå eftersom det är mer än 6 månader efter förra. Vi borde få värvningspoängen. Kan jag då trigga två nya vouchers?

4. Om det går riktigt bra borde min sambo kunna söka ett nytt kort i oktober?

Punkt 3 och 4 ska inte funka enligt deras regler. Då ska det ha gått sex månader sedan du sa upp ditt kort så det är snarare 1 oktober du kan skaffa nytt och få bonus. Men... ibland följs ju inte reglerna så du kan ju testa och kanske få poäng.

Att göra just så där är ju inte speciellt smart, ni kommer urholka förmånerna helt genom det där..

Punkt 3 och 4 ska inte funka enligt deras regler. Då ska det ha gått sex månader sedan du sa upp ditt kort så det är snarare 1 oktober du kan skaffa nytt och få bonus. Men... ibland följs ju inte reglerna så du kan ju testa och kanske få poäng.

Aha, men utöver tidsförskjutning så borde det funka? Vi får göra ett test under hösten.

Att göra just så där är ju inte speciellt smart, ni kommer urholka förmånerna helt genom det där..

Det finns ju en risk för det. Samtidigt så har de ju satt upp reglerna som finns för att det ska gälla. Hade ju inte varit så svårt att skriva in andra villkor som ex att man inte får värvningspoäng för samma kort mer än en gång på, säg 24-36 månader.

Om vi gör som enligt de fyra punkterna har vi tillsammans spendat över 1,2 MSEK och betalat 16k i kortavgifter. Så man kan ju fundera om vi då är en bättre eller sämre kund till Amex än nån som enbart triggar två vouchers under en 12 månaders period och spendar 300k och betalar 4k i avgift.

Jag hade gärna sluppit stöka, men då jag triggar mina 2 vouchers strax innan mars går ut så vill jag gärna maximera rewards även efter 31 mars.

Om vi gör som enligt de fyra punkterna har vi tillsammans spendat över 1,2 MSEK och betalat 16k i kortavgifter. Så man kan ju fundera om vi då är en bättre eller sämre kund till Amex än nån som enbart triggar två vouchers under en 12 månaders period och spendar 300k och betalar 4k i avgift.

Nja, du har väl bara spenderat i storleksordningen 3000 kr istället för 4000 kr (då du varit utan Elite i tre månader) och dessutom fått 36000 extrapoäng i värvningsbonus, 40000 statuspoäng, och 4 vouchers. Så det är nog inte toppenaffär för Amex...

Nja, du har väl bara spenderat i storleksordningen 3000 kr istället för 4000 kr (då du varit utan Elite i tre månader) och dessutom fått 36000 extrapoäng i värvningsbonus, 40000 statuspoäng, och 4 vouchers. Så det är nog inte toppenaffär för Amex...

Tänkte att betald avgift inte återbetalas, men det kanske man får?

Toppen