Ozz
Medlem
Vi hade hittat 10 dagar som vår personal inte skulle ha semester och det var från midsommar och framåt och efter lite velande föll valet på Malta som vi aldrig hade besökt tidigare. Eftersom Fru Ozz är en morgontrött människa så gick morgonflyget från Arlanda klockan 06 fetbort och vi bokade utresa via München dagen före midsommarafton med avgång 15.25 från Arlanda dagen före midsommar.
För att vara i god tid till tåget som skulle avgå 09.35 från Skövde så körde grabben oss så vi var där redan strax efter 09.00. Det var här skiten började, tåget mot Stockholm var en halvtimme försenat men eftersom vi planerat att vara i god tid innan avgång på Arlanda så spelade den halvtimmen inte så stor roll. Kaffe och en fralla på tåget och humöret var på topp när vi närmade oss Stockholm. Plötsligt stannar tåget till strax innan Södertälje och vi får reda på att det är stopp efter nån olycka i nån tunnel, jaja, vi har ju gott om tid…
Nu hade vi suttit ca en halvtimme på tåget utan några besked och frenetiskt googlande på olyckan och ingen visste nåt så började det krypa i kroppen, de sköna timmarna som vi hade planerat i loungen på Arlanda började försvinna. Tågvärden kunde inte ge några besked och när hon dessutom kom och berättade att hon hade ringt taxi för att samordna en transport mot Arlanda men att det var 1,5 timme kö för att få en taxi så började paniken komma smygandes så smått. Skulle vi lämna tåget och jaga rätt på en taxi själva eller skulle vi sitta kvar i ovisshet…?
När vi hade suttit ca 45 minuter på Södertälje Syd och timmarna i loungen var som bortblåsta tog vi vårt bagage och gick ner till taxistation. KAOS är ett milt uttryck i sammanhanget men då fick jag syn på en gubbe som såg ut som en typisk Arlandaresenär och när han dessutom lyckats få tag på en taxi högg jag honom i axeln som en kobra och frågade om han skulle till Arlanda. Mina förutfattade meningar om en affärsresenär stämde och vips satt vi i taxin mot flygplatsen, men tiden var knapp och efter lite tjat till chauffören om att det var bråttom så gick det undan, så länge det inte var kö, vilket det var titt som tätt…
Med 10 minuter tillgodo så hann vi lämna in bagaget på bagage drop och med det långa benet före skyndade vi oss mot gaten där vi fick se att flight LH2417 mot München var 30 minuter försenat, detta på grund av datahaveri i München och sent ankommande flyg till Arlanda. 30 minuter sena intog vi platserna 4 E+F efter en kaosartad boarding, helt utan prio. Jaja, 30 min försenade så kommer det bli tight i München där vi bara hade 1 timme och 5 minuter connection men vi kan hinna, då kom nästa kalldusch…
På grund av åska i området och begränsat luftrum ropades det ut i kabinen att vi skulle bli stående på plattan ca 20-30 minuter och vi såg redan nu att timmen vi hade i MUC var uppäten för länge sedan. 16.28 lyfte vi med totalt 1 timme och 3 minuters försening och vi kunde konstatera att de 1 timme och 5 minuter vi hade på oss i MUC var borta. Nåja, inget att gråta över utan bara att gilla läget och njuta av mycket bra service med kanonbra mat och gott dricka. 1 timme och 47 minuter senare slog vi i backen i Tyskland och boarding mot Malta var redan påbörjad…
Maten som serverades på flighten var mycket god.
Rökt ankbröst, färsk tonfisk och syrade grönsaker.
Till dessert serverade det limemousse med pistagenötter.
Idag blev det bärs till maten.
Det blev fint flygväder när vi hade lämnat åskan bakom oss.
Direkt efter att vi rullat färdigt och kom av planet så var det med snabba steg in mot terminalen med hopp om att flighten mot Malta skulle vara försenad. Precis efter rulltrappan står en herre med våra namn på en skylt och när vi hade tillkännagett oss till honom kläcker han -”Hurry up and follow me…” Ner till plattan via nån personalhiss och genom några katakomber kom vi ut till bil som stod och väntade på oss. Fullt ös mellan plan och gater så kunde vi till slut skymta Air Maltas plan en bit bort. Jag frågade gubben om vårt incheckade bagage och fick till svar att han personligen hade fixat det och vi fick bekräftat att det var en väska och att den redan var ombord på flyg KM 0309 mot Malta.
Upp till gaten bakvägen där alla redan hade boardat fick vi utan att visa boardingkort smita på planet som var i tid. När vi satte oss på 1 A+C kunde vi verkligen pusta ut, men frågan var ju om bagaget var med… Nåväl, gilla läget igen och njuta av både Champagne och god mat gjorde det hela till en mycket behaglig flygning. 1 timme och 50 minuter senare tog vi äntligen mark på Malta och spänningen vid bagagebandet började.
Välsmakande Champagne som departure drink till frugan, själv nöjde jag mig med en GT.
Till middag var det en mycket bra tallrik med rostbiff och tigerräkor, till detta serverades en ljuvlig sås med lätt smak av söt senap.
Även ost och mer Champagne serverades på denna knappt två timmar långa flight.
Bra vin till maten och nån extra flaska Champagne gjorde flygningen behaglig.
På det hela taget en mycket trevlig servering på denna korta flight.
IFE var inget att skryta om, det kändes som man åkte tillbaka till chartertiden på 90-talet.
Vårt priotaggade bagage dröjde och dröjde och när nästan alla andra fått sina väskor så dyk det plötsligen upp som sista bagage på bandet, lyckan var fullständig!
Vår förbokade taxi stod och väntade på oss och efter en mycket behaglig taxiresa i en nyare Mercedes så kunde vi äntligen skymta Hiltonloggan en bit bort och efter en dag med strul och totalt 4 olika förseningar var vi framme i tid trots allt.
Tack för att ni orkade läsa om vår skitdag
För att vara i god tid till tåget som skulle avgå 09.35 från Skövde så körde grabben oss så vi var där redan strax efter 09.00. Det var här skiten började, tåget mot Stockholm var en halvtimme försenat men eftersom vi planerat att vara i god tid innan avgång på Arlanda så spelade den halvtimmen inte så stor roll. Kaffe och en fralla på tåget och humöret var på topp när vi närmade oss Stockholm. Plötsligt stannar tåget till strax innan Södertälje och vi får reda på att det är stopp efter nån olycka i nån tunnel, jaja, vi har ju gott om tid…
Nu hade vi suttit ca en halvtimme på tåget utan några besked och frenetiskt googlande på olyckan och ingen visste nåt så började det krypa i kroppen, de sköna timmarna som vi hade planerat i loungen på Arlanda började försvinna. Tågvärden kunde inte ge några besked och när hon dessutom kom och berättade att hon hade ringt taxi för att samordna en transport mot Arlanda men att det var 1,5 timme kö för att få en taxi så började paniken komma smygandes så smått. Skulle vi lämna tåget och jaga rätt på en taxi själva eller skulle vi sitta kvar i ovisshet…?
När vi hade suttit ca 45 minuter på Södertälje Syd och timmarna i loungen var som bortblåsta tog vi vårt bagage och gick ner till taxistation. KAOS är ett milt uttryck i sammanhanget men då fick jag syn på en gubbe som såg ut som en typisk Arlandaresenär och när han dessutom lyckats få tag på en taxi högg jag honom i axeln som en kobra och frågade om han skulle till Arlanda. Mina förutfattade meningar om en affärsresenär stämde och vips satt vi i taxin mot flygplatsen, men tiden var knapp och efter lite tjat till chauffören om att det var bråttom så gick det undan, så länge det inte var kö, vilket det var titt som tätt…
Med 10 minuter tillgodo så hann vi lämna in bagaget på bagage drop och med det långa benet före skyndade vi oss mot gaten där vi fick se att flight LH2417 mot München var 30 minuter försenat, detta på grund av datahaveri i München och sent ankommande flyg till Arlanda. 30 minuter sena intog vi platserna 4 E+F efter en kaosartad boarding, helt utan prio. Jaja, 30 min försenade så kommer det bli tight i München där vi bara hade 1 timme och 5 minuter connection men vi kan hinna, då kom nästa kalldusch…
På grund av åska i området och begränsat luftrum ropades det ut i kabinen att vi skulle bli stående på plattan ca 20-30 minuter och vi såg redan nu att timmen vi hade i MUC var uppäten för länge sedan. 16.28 lyfte vi med totalt 1 timme och 3 minuters försening och vi kunde konstatera att de 1 timme och 5 minuter vi hade på oss i MUC var borta. Nåja, inget att gråta över utan bara att gilla läget och njuta av mycket bra service med kanonbra mat och gott dricka. 1 timme och 47 minuter senare slog vi i backen i Tyskland och boarding mot Malta var redan påbörjad…
Maten som serverades på flighten var mycket god.
Rökt ankbröst, färsk tonfisk och syrade grönsaker.
Till dessert serverade det limemousse med pistagenötter.
Idag blev det bärs till maten.
Det blev fint flygväder när vi hade lämnat åskan bakom oss.
Direkt efter att vi rullat färdigt och kom av planet så var det med snabba steg in mot terminalen med hopp om att flighten mot Malta skulle vara försenad. Precis efter rulltrappan står en herre med våra namn på en skylt och när vi hade tillkännagett oss till honom kläcker han -”Hurry up and follow me…” Ner till plattan via nån personalhiss och genom några katakomber kom vi ut till bil som stod och väntade på oss. Fullt ös mellan plan och gater så kunde vi till slut skymta Air Maltas plan en bit bort. Jag frågade gubben om vårt incheckade bagage och fick till svar att han personligen hade fixat det och vi fick bekräftat att det var en väska och att den redan var ombord på flyg KM 0309 mot Malta.
Upp till gaten bakvägen där alla redan hade boardat fick vi utan att visa boardingkort smita på planet som var i tid. När vi satte oss på 1 A+C kunde vi verkligen pusta ut, men frågan var ju om bagaget var med… Nåväl, gilla läget igen och njuta av både Champagne och god mat gjorde det hela till en mycket behaglig flygning. 1 timme och 50 minuter senare tog vi äntligen mark på Malta och spänningen vid bagagebandet började.
Välsmakande Champagne som departure drink till frugan, själv nöjde jag mig med en GT.
Till middag var det en mycket bra tallrik med rostbiff och tigerräkor, till detta serverades en ljuvlig sås med lätt smak av söt senap.
Även ost och mer Champagne serverades på denna knappt två timmar långa flight.
Bra vin till maten och nån extra flaska Champagne gjorde flygningen behaglig.
På det hela taget en mycket trevlig servering på denna korta flight.
IFE var inget att skryta om, det kändes som man åkte tillbaka till chartertiden på 90-talet.
Vårt priotaggade bagage dröjde och dröjde och när nästan alla andra fått sina väskor så dyk det plötsligen upp som sista bagage på bandet, lyckan var fullständig!
Vår förbokade taxi stod och väntade på oss och efter en mycket behaglig taxiresa i en nyare Mercedes så kunde vi äntligen skymta Hiltonloggan en bit bort och efter en dag med strul och totalt 4 olika förseningar var vi framme i tid trots allt.
Tack för att ni orkade läsa om vår skitdag