Senaste nytt

När kommer nivåpoäng från Amex Elite?

jag har ju beklagat mig tidigare över Amex i andra trådar när de begränsade omfattningen av fakturabetalningar. Men här har vi ju ytterligare ett perfekt exempel varför denna dyra ”premium”produkt blivit helt skit senaste året.

Jag känner mig nödgad att sätta mig från April och framåt och kontrollräkna att de gett mig korrekt mängd bonus och nivåpoäng. Det är så fucking jävla värdelöst.

Förresten hur vet man om man har negativa EB poäng?

Mailade supporten igår och de satte in poängen manuellt idag så nu är Diamond säkrat för i år. Antar att om man som jag har brytpunkt sista januari och behöver få in de sista nivåpoängen per 31/1 så är det att kontakta SAS supporten som gäller och de är inte ovilliga på något sätt. Man kan dock inte se de manuellt inlagda nivåpoängen från amex i historiken men iom att det nollats ändå så spelar det inte så stor roll.

Förresten hur vet man om man har negativa EB poäng?
Om du har fått mer återbetalningar under en månad än du har använt kortet.

T.ex.
Nya utgifter: 9 000 kr
Återbetalningar: -10 000 kr
Innebär att du har negativt EB-poängssaldo. I min mening rätt naturligt att man inte ska ha nivåpoäng heller under de omständigheterna, annars skulle det vara hur lätt som helst att sätta det i system genom att köpa dyra avbokningsbara biljetter (t.ex.) varannan månad, återbetala dem månaden efter, repeat...

Inga level points ännu. Har funkat bra fram tills nu. Mitt bryt för EBG är 31 mars så månadens poäng hade säkrat guldkortet. Väldigt trist att missa om det inte kommer in i tid. Ger det några dagar till innan jag eskalerar. Otroligt tråkigt detta att man konstant ska behöva jaga dem när man betalar 7000kr per år för kortet.

Om du har fått mer återbetalningar under en månad än du har använt kortet.

T.ex.
Nya utgifter: 9 000 kr
Återbetalningar: -10 000 kr
Innebär att du har negativt EB-poängssaldo. I min mening rätt naturligt att man inte ska ha nivåpoäng heller under de omständigheterna, annars skulle det vara hur lätt som helst att sätta det i system genom att köpa dyra avbokningsbara biljetter (t.ex.) varannan månad, återbetala dem månaden efter, repeat...
I detta fall håller jag med. Sen kan man ju t.ex. bjuda in folk till amex efter att ha frågat flera gånger ”har du haft amex det senaste året” och fått nekande svar varje gång. Man får 60k poäng. Sen visar det sig att vederbörande hade haft amex och man får -60k några månader senare. Dessa 60k får man ju inta statuspoäng för, men de gör att ens riktiga spend inte genererar statuspoäng medan man ligger på minus.

Jag chattade med Amex igår och fick besked om att nivåpoängen betalas ut den 8/2. Enligt den jag chattade med så kommer nivåpoängen både för spend i december och i januari att betalas ut då.

Har inte heller fått några level points sedan 31/12. Nu är min period jan-dec och jag var redan gold sedan september. Men ändå störigt när man känner att man inte kan ”lita” på det utan måste dubbelkolla även detta.. Jag avvaktar till 8/2 innan jag orkar engagera mig mer då :) Tack för att du delade den informationen

Fick Reward poäng 8 Dec och level Points 31 Dec, sen 5 jan Reward Points men inga level Points 31/1 som det kommit varenda månad sen dom ändrade. Tycker det är kass att dom inte informerar sina kunder om att det ska bli ändringar! Hoppas att det flyter på nu den 8 feb.

Jag chattade med Amex igår och fick besked om att nivåpoängen betalas ut den 8/2. Enligt den jag chattade med så kommer nivåpoängen både för spend i december och i januari att betalas ut då.
Bra, samma info som jag fick. Hoppas att det stämmer! December-fakturan var den största jag någonsin betalat till AMEX så det här var dålig tajming för mig om det blir problem.

Toppen