När kommer de renoverade X2000-tågen?

perhall skrev:Har korglutningen blivit hårdare pga. ändrad sättning eller slitage? Tågen är riktigt tysta också, vilken dramatisk skillnad mot 80-talsvagnarna som de ersatte. De som tycker "MTR är bekvämare" har inte koll, MTR:s tåg är rätt lika SJ3000...Klicka för att utvidga...

Korglutningen ändrades för komfortens skull. Folk blev sjösjuka och det gav x2000 dåligt rykte. Men det var längesen nu.

simon_says91 skrev:Nu är du ute och cyklar, det är ABB som har kontraktet på ombyggnationen och de har lagt ut det till Stadler Rail som normalt bygger tåg. De har nog stenkoll på vad som skall görasKlicka för att utvidga...
Så kanske det är men även om det står ABB på tågen så är Bombardier som har all dokumentation och Stadler får gissa sig till mycket.

Dreamliner skrev:Så kanske det är men även om det står ABB på tågen så är Bombardier som har all dokumentation och Stadler får gissa sig till mycket.Klicka för att utvidga...

Ja. ABB har inte byggt tåg på många år. Det blev efter några led uppköpt av Bombardier som har det nu.

Dreamliner skrev:Jag tror orsaken är det statliga problemet offentlig upphandling. Någon med lägst pris och okunskap om tågmodellen fick jobbet och det blir dyrare i slutändan pga dålig upphandling.Klicka för att utvidga...

Jag tror nog att du får läsa på lite mer om offentlig upphandling. Det är inte så illa som du skriver om lägsta pris och okunnig leverantör. SJ ären kompetent upphandlare. Genom att skriva en heltäckande upphandlingsspecifikation är det inte så enkelt att det enbart är lägre pris som gäller utan det kan vara en massa andra faktorer som avgör. Lagen om offentlig upphandling är bra om det är en kompetent myndighet som upphandlar. Tyvärr finns det flera okompetenta myndigheter som borde tagit hjälp när man upphandlar. Senast läste jag om MSB upphandling av att få till helikoptrar för brandbekämpning av skogsbränder. Här borde man definitivt behövt tagit hjälp av någon myndighet som har kompetens för detta, exv FMV.

I detta fall med X2000 har det väl inte gjorts en offentlig upphandling eftersom att SJ bestämt sig för att göra en livstidsförlängning på befintliga X2000. Då har man ju tagit fram ett underlag som visar att detta är mer ekonomiskt fördelaktigt att livstidsförlänga X2000 istället för att köpa nya tåg. Då gör man istället en direktupphandling hos den som är leverantör av X2000 tåg. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är livstidsförlängning när man bara behåller skalet och allt annat blir nytt.

Alf skrev:Jag tror nog att du får läsa på lite mer om offentlig upphandling. Det är inte så illa som du skriver om lägsta pris och okunnig leverantör. SJ ären kompetent upphandlare. Genom att skriva en heltäckande upphandlingsspecifikation är det inte så enkelt att det enbart är lägre pris som gäller utan det kan vara en massa andra faktorer som avgör. Lagen om offentlig upphandling är bra om det är en kompetent myndighet som upphandlar. Tyvärr finns det flera okompetenta myndigheter som borde tagit hjälp när man upphandlar. Senast läste jag om MSB upphandling av att få till helikoptrar för brandbekämpning av skogsbränder. Här borde man definitivt behövt tagit hjälp av någon myndighet som har kompetens för detta, exv FMV.I detta fall med X2000 har det väl inte gjorts en offentlig upphandling eftersom att SJ bestämt sig för att göra en livstidsförlängning på befintliga X2000. Då har man ju tagit fram ett underlag som visar att detta är mer ekonomiskt fördelaktigt att livstidsförlänga X2000 istället för att köpa nya tåg. Då gör man istället en direktupphandling hos den som är leverantör av X2000 tåg. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är livstidsförlängning när man bara behåller skalet och allt annat blir nytt.Klicka för att utvidga...

Korrekt, utöver att SJ vill köpa nya tåg också. SJ Delta har dock sats på paus pga strul med upphandling bla.

Alf skrev:Jag tror nog att du får läsa på lite mer om offentlig upphandling. Det är inte så illa som du skriver om lägsta pris och okunnig leverantör. SJ ären kompetent upphandlare. Genom att skriva en heltäckande upphandlingsspecifikation är det inte så enkelt att det enbart är lägre pris som gäller utan det kan vara en massa andra faktorer som avgör. Lagen om offentlig upphandling är bra om det är en kompetent myndighet som upphandlar. Tyvärr finns det flera okompetenta myndigheter som borde tagit hjälp när man upphandlar. Senast läste jag om MSB upphandling av att få till helikoptrar för brandbekämpning av skogsbränder. Här borde man definitivt behövt tagit hjälp av någon myndighet som har kompetens för detta, exv FMV.I detta fall med X2000 har det väl inte gjorts en offentlig upphandling eftersom att SJ bestämt sig för att göra en livstidsförlängning på befintliga X2000. Då har man ju tagit fram ett underlag som visar att detta är mer ekonomiskt fördelaktigt att livstidsförlänga X2000 istället för att köpa nya tåg. Då gör man istället en direktupphandling hos den som är leverantör av X2000 tåg. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är livstidsförlängning när man bara behåller skalet och allt annat blir nytt.Klicka för att utvidga...

Offentlig upphandling är för mig ett skämt och det behövs inte på stora bolag varför ska vi behöva det i AB Sverige....

Jag vet att flera aktörer offererade detta jobb. Orsaken till valet av leverantör vet jag inte. Jag hoppas det blir trevliga tåg.

Dreamliner skrev:Offentlig upphandling är för mig ett skämt och det behövs inte på stora bolag varför ska vi behöva det i AB Sverige....Jag vet att flera aktörer offererade detta jobb. Orsaken till valet av leverantör vet jag inte. Jag hoppas det blir trevliga tåg.Klicka för att utvidga...

Jag håller inte alls med dej. Offentlig upphandling är bra. Det är skillnad på stora bolag som själv får stå för risken om det blir en dålig affär. Statlig och kommunal verksamhet finansieras med dina och mina skattepengar. Det är bl a ett sätt att minimera risken för korrupta upphandlingar. Jag hoppas också att det blir trevliga tåg i likhet med vad X2000 är idag.

Offentlig upphandling är krångligt, ställer stora krav på beställarens kompetens att kravställa och inte sällan blir det långa beslutsprocesser och närmast regelmässigt överklagas tilldelningsbeslut. Precis som @Alf påpekar så finns det ytterst goda skäl för att offentlig upphandling ändå är att föredra. Det förebygger korruption (förekommer ändå - jag vet) och det bidrar (om det görs på ett bra sätt) till att använda skattebetalarnas pengar effektivt..

Det låter nästan som om offentlig upphandling är något unikt för Sverige. Det är det inte. I princip alla världens fungerande ekonomier reglerar offentlig upphandling i lag. På goda grunder.

Det låter ibland som att offentlig upphandling är ett dåligt system. Företag är själva inte alls alltid bättre än offentlig sektor på att köpa upp/in. Precis so Alf skriver så funkar LoU bra om myndigheten har beställarkompetens, på samma sätt är det med företag som köper saker...

Det är ju det där med ”om” myndigheten har beställarkompetens som gör det till ett skämt när dom inte har det.

Dreamliner skrev:Det är ju det där med ”om” myndigheten har beställarkompetens som gör det till ett skämt när dom inte har det.Klicka för att utvidga...
Ja, men det blir även ett skämt när företag inte har beställarkompetens. Företag blir ju precis som offentlig sektor ständigt lurade på pengar. Skillnaden är att företag mörkar det, i det offentliga kommer det oftare ut. Ta det här med fordonsfinans som jag jobbar med, en och annan bil försvinner nu och då för att man är så het på att sälja att man inte kollar upp kunden ordentligt. Läser man om detta? Nej, men samma typ av bristande kompetens som kostar ägarna mångmiljonbelopp...

Finns det kompetens bland upphandlarna så spar det oerhörda summor. Generellt tycker jag nog att kompetensen finns, med få undantag. Det skulle aldrig gå att bedriva offentlig verksamhet utan LoU. Kostnaderna skulle öka oerhört om rekvirenter på varje enskild enhet själva själva skulle fatta inköpsbeslut utifrån godtyckliga preferenser.

Dreamliner skrev:Det är ju det där med ”om” myndigheten har beställarkompetens som gör det till ett skämt när dom inte har det.Klicka för att utvidga...

Det är ju ändå på det viset att de flesta myndigheterna har en bra kompetens inom sitt område, varav SJ är ett av dessa. Upphandlande myndigheter är skyldig att följa regelverket i LoU. Jag tror inte det är någon myndighet som medvetet klantar till det ien upphandling eftersom det i regel får följdverkningar på tidplaner och planeringar om ett ärende överklagas. Jag håller med om att det finns myndigheter som ibland saknar den tekniska kompetensen om det som upphandlas och borde därför ta hjälp från annan myndighet som har denna kompetens.

Det är ju ändå en stor fördel att LoU finns, då kan ju inte de okompetenta myndigheterna köra sitt eget race. Det finns klantskallar på alla arbetsplatser och då är det bra med ett regelverk som alla måste följa.

Jag vill i varje fall inte tillbaka till den tiden när exv kommunala tjänstemän hade en fot inom sin tjänst i kommunen och en fot hos någon byggentrepenör (kunde t o m vara egen konsult som bisyssla inom sitt område) och bara öste in beställning på beställning till samma företag utan konkurrens. Tyvärr förekommer liknande idag fast i betydligt mindre omfattning.

Nu börjar vi komma väl långt från frågeställningen om X2000 så jag slutar med kommentering om upphandlingar.

011430121 skrev:Intressanta inlägg ovan om X2000, man kan nog säga att inläggen har spårat ur.Klicka för att utvidga...
Precis som SJ:s tidsplan. När projektet presenterades sa de "Det bästa med det här projektet är att det inte kommer att bli försenat"...

Brukar fråga ombord och SJ-medarbetarna mest skrattar åt att det aldrig blir klart. En lokförare jag känner tror att det aldrig kommer att bli klart utan att de kör 10-15 år till med orenoverade tåg eller möjligen "tekniskt men inte estetiskt" renoverade... nån annan som hört nåt?

På ett annat forum påstås att två tekniskt uppgraderade X2000 (dvs ny teknik, men nuvarande inredning) ska ut i normal trafik efter nyår, så att man efter hand kan bygga om övriga tågsätt. Senare under året kommer de första tågsätten som även har ny inredning. Inte långt kvar mao - om det inte är ytterligare förseningar..

tågnörd skrev:På ett annat forumpåstås att två tekniskt uppgraderade X2000 (dvs ny teknik, men nuvarande inredning) ska ut i normal trafik efter nyår, så att man efter hand kan bygga om övriga tågsätt. Senare under året kommer de första tågsätten som även har ny inredning. Inte långt kvar mao - om det inte är ytterligare förseningar..Klicka för att utvidga...

Postvagnen gillar att spekulera. Om grejer de inte vet något om särskilt.

Dock såg jag med egna ögon en renoverad, men ofärdig, X2 vid perrong i Stockholm för några veckor sedan. Inredningen verkar ha va varit bytt men det blänkte i fönstren och det var svårt att se annat än testutrustningen de hade uppmonterad.

//uploads.tapatalk-cdn.com/20191221/674c5d67443b0893984e4a8e75ab0178.jpg

//uploads.tapatalk-cdn.com/20191221/aa3af088ebdbda4ea29e244e35824851.jpg

tågnörd skrev:På ett annat forumpåstås att två tekniskt uppgraderade X2000 (dvs ny teknik, men nuvarande inredning) ska ut i normal trafik efter nyår, så att man efter hand kan bygga om övriga tågsätt. Senare under året kommer de första tågsätten som även har ny inredning. Inte långt kvar mao - om det inte är ytterligare förseningar..Klicka för att utvidga...

Med tanke på att de kontinuerligt skjutits fram 3 månader i sänder skulle jag inte hoppas för mycket. Har 2 kollegor som gått grundutbildning på de ombyggda tågen och då skall de bli lärare. De har inte fått någonting mer ännu eftersom tågen inte är helt klara.

De senaste budet var att vi skulle få dem till verkstaden i Solna nu i december och pilla på dem men de tog 1 vecka så sa dem att de var skjutet 3 månader till. Med andra ord, miljarder har lagts ner och ingen vet när de blir klart så förstår att ombordaren skrattar när de får frågan.

Ingen frågar ens längre när de kommer..... De står 2-3 tågsett för ombyggnad just nu vet jag och det som är bra med att de skickar in tåg på uppgraderingen är så att vi kan få delar från dessa tåg för att hålla dem ändra vid liv. Och för att tydligaregöra så kontrolleras all denna teknik väl och noga innan de monteras in i dem ändra fordonen.

Back