Jag tror nog att du får läsa på lite mer om offentlig upphandling. Det är inte så illa som du skriver om lägsta pris och okunnig leverantör. SJ ären kompetent upphandlare. Genom att skriva en heltäckande upphandlingsspecifikation är det inte så enkelt att det enbart är lägre pris som gäller utan det kan vara en massa andra faktorer som avgör. Lagen om offentlig upphandling är bra om det är en kompetent myndighet som upphandlar. Tyvärr finns det flera okompetenta myndigheter som borde tagit hjälp när man upphandlar. Senast läste jag om MSB upphandling av att få till helikoptrar för brandbekämpning av skogsbränder. Här borde man definitivt behövt tagit hjälp av någon myndighet som har kompetens för detta, exv FMV.
I detta fall med X2000 har det väl inte gjorts en offentlig upphandling eftersom att SJ bestämt sig för att göra en livstidsförlängning på befintliga X2000. Då har man ju tagit fram ett underlag som visar att detta är mer ekonomiskt fördelaktigt att livstidsförlänga X2000 istället för att köpa nya tåg. Då gör man istället en direktupphandling hos den som är leverantör av X2000 tåg. Sedan kan man ju alltid diskutera vad som är livstidsförlängning när man bara behåller skalet och allt annat blir nytt.