Palazzi
Medlem
Till hösten 2019 ska de nya regionaltågen Dosto sättas i trafik i Mälardalen, enligt denna informativa och bildrika artikel i Upsala Nya Tidning.
Snart är platsbristen på pendeln över - Uppsala - UNT.se
Tack för informationen! Ska bli intressant att se hur det påverkar antal avgångar på den genomgående trafiken Göteborg-Hallsberg- Örebro-Västerås-Stockholm (mfl). Antar att föreslagen trafik, som slutar i Hallsberg (?) , kommer avlasta andra tågavgångar.
Vet inte om linjen till Göteborg skulle bära sig utan en hyfsad mängd regional trafik på mellanliggande stationer. Iprincip är det väl bara på sträckan Västerås-Örebro-Göteborg man väljer direkttågen. Bor man i Enköping eller Stockholm är snabbtågen att föredra, och bor man i Hallsberg har man åter tillgång till snabbtågen.
Suttit på sträckan från Västerås några gånger, och även om det är mycket folk ibland så är det inte många resenärer som åker hela sträckan till Alllingsås eller Göteborg.
I den bästa av världar innebär det såklart att regionaltågen avlastar behovet för mjölkpallståget Stockholm-Västerås-Göteborg och då slipper tåget stanna på så många mellanliggande stationer.
Har alltid funderat på varför man i infrastruktursatsningar inte diskuterar högre sätesdensitet på regionala linjer som en lösning för snabbtågen.
Om det finns ett mindre behov av att åka regionalt med långdistanstågen skulle t.e.x. ett IC-tåg kunna gå norr om mälaren och ge mer plats åt X2 på den södra sidan.