Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Svårt att förstå sig på SJ överhuvudtaget. De verkar stoppa huvudet i sanden rent generellt. Något underhållstänk verkar inte existera alls, utan från ett passagerarperspektiv är det ”kör tills det rasar” som verkar vara konceptet, vilket man väl ändå får anse märkligt då underhåll rent generellt brukar värdesättas av såväl företag som det offentliga i Sverige. X2000 är bedrövligt slitet och X3000 verkar gå samma väg till mötes. Det är rena undret att kliva ombord på MTR i dagsläget.
Underhåll av rullande materiel sköts naturligtvis grundligt enligt plan på ett sätt som inte står flyget långt efter. Det är därför det håller i många decennier. Detta är något helt annat än huruvida passagerarutrymmena upplevs som fräscha.
 

Moco

Medlem
Underhåll av rullande materiel sköts naturligtvis grundligt enligt plan på ett sätt som inte står flyget långt efter. Det är därför det håller i många decennier. Detta är något helt annat än huruvida passagerarutrymmena upplevs som fräscha.

Jag åsyftar komfortunderhåll, inte tekniskt driftunderhåll. Håller med om att de håller länge, men som kund förväntar jag mig mer än vad som som nu rullar ute. Det är helt enkelt för slitet.
 
I grunden är offentlig upphandling alltid bra. Den försvårar ju att vissa företag får monopol på vissa kunder. Rätt skött, dvs kompetenta kravställare på beställarsidan så är det bra. Det är ju företagen som själva vill ha offentlig upphandling. Dessutom motverkar det korruption.

Jag kan inget om SJ eftersom jag inte jobbat med järnväg. Men jag vet att SJ har en mycket god teknisk kunskap, helt i klass med vad SAS har när det gäller flygplan. På så sätt borde de inte ha svårt att skriva fullgoda tekniska upphandlindsspecifikationer. Visst tar en offentlig upphandling längre tid att genomföra men med en kompetent projektledning bör inte detta vara en anledning att skylla förseningarna på. Det skulle kunna vara interna oenigheter istället, vilket är betydligt vanligare inom, vad vet jag.
SJ har ingen kunskap om sina tåg. Dom kör bara tåg och all service har externa partner utfört. Och när inte tågbyggaren eller servicepartnern får den stora ombyggnaden så får det så här.
 

perhall

Medlem
D

Aldrig. Den är bara framtagen för att undvika mutor. Hade det varit bra hade privata företag kopierat. Kravspecar kan man alltid fundera skaparens kompetens. Allt blir ju dyrare. Tåg, tunnlar, skolor mm mm

Jag är fullt medveten om problemen, men samtidigt är regler om offentlig upphandling, som för övrigt finns i alla rika och utvecklade länder (hela EU, Australien etc), dels helt nödvändiga för att EU ska kunna ha en inre marknad, dels för att hindra mutor (det i sig är en viktig sak), men också för att ge utländska aktörer möjilghet att komma in på marknaden. De facto så lyckas de ibland tack vare regelverket och ofta funkar det bra. Hade vi inte haft LOU hade Skanska, PEAB m fl fått alla byggprojekt, priserna hade dragit iväg...
 
Saker på G idag ;)
20211030_124151.jpg
 
Toppen