Senaste nytt

När får vi se direktflyg ARN-JFK med SAS?

Dock har SAS bara tre A321LR i flottan, och inga fler beställda, så alternativet med två i Oslo och två på Arlanda finns tyvärr inte med nuvarande SAS-flotta. Jag är egentligen lite förvånad över att SAS inte kör en A330 OSL-JFK, med tanke på bytesmöjligheterna som finns där och med tanke på att kunna serva fraktmarknaden. (Jag är också lite förvånad över att det inte finns någon linje GOT-OSL som t.ex. hade kunnat mata några extra passagerare till de två long haul-avgångarna, men det är en annan fråga.)

Hört från cabin crew baserade i Oslo att det ryktas om att 330 är påväg tillbaka. Precis som du nämner är frakt ett stor anledning till det.

Oslo-New York är väl den kortaste tatl de har? Lämpar sig därmed bra med 321. Kanske i kombination med att man inte har frakt på den rutten, och behöver 330 där?

Oslo-New York är väl den kortaste tatl de har? Lämpar sig därmed bra med 321. Kanske i kombination med att man inte har frakt på den rutten, och behöver 330 där?
Well, actually så är CPH-Boston kortare. Den här sommaren så körde man ju två dagliga Oslo-New York (en EWR och en JFK), bägge med 321.

På sommarhalvåret finns det uppenbarligen underlag för att SAS, Delta, och United ska klara att fylla maskinerna på ARN/OSL, på vinterhalvåret är behovet mindre.

Well, actually så är CPH-Boston kortare. Den här sommaren så körde man ju två dagliga Oslo-New York (en EWR och en JFK), bägge med 321.

På sommarhalvåret finns det uppenbarligen underlag för att SAS, Delta, och United ska klara att fylla maskinerna på ARN/OSL, på vinterhalvåret är behovet mindre.
Varken Delta eller United flyger väl på Oslo eller har gjort det under senare år? United körde Bergen sommaren 2022, men det blev väl bara en säsong? ARN (säsonsrutt) är numera Uniteds enda destination i Norden.

För min del hoppas jag att det inte blir någon flytt från ARN-EWR till JFK eftersom den ligger mycket bättre till geografiskt dit jag skall.
I dom bästa av världar så ser jag ytterligare en linje med SAS från ARN till USA och då till någon Delta-Hub men med tanke på SAS strategi så får det nog stanna vid en önskan skulle jag tro.

Hei.
Dere har et fint forum som jeg har "spanat" på noen år.
Føler ikke at jeg har hatt noe nyttig å bidra med. Men skulle det være noen mere Norsk spesifikt spørsmål så kan jeg alltids prøve å "fill in the gaps",kan f,eks tenke tilbake på når dere diskuterte hvor mye Alkohol man kan kjøpe på ARN når man reiser til Oslo.
Anyhow...
OSL-EWR,flight SK907 har jo nå gått dagligen i mange år med en A330.
Men fra ca April 2025 ble den byttet til en A320LR.
Da fikk vi også,i tillegg OSL-JFK som går ca 2 timer senere,også med en A320LR.
Siden Oslo er den minste av de store,ser det ut til av det går fint for SAS og ha både EWR og JFK direkt,også fra ARN,men da blir det nok A320LR.

Flyger Delta direkt till Oslo också?

Toppen