Senaste nytt

När får vi se direktflyg ARN-JFK med SAS?

Är väl ingen som tror att SAS ska ha ARN-EWR och ARN-JFK samtidigt? Mest troliga är väl att flytta alla EWR till JFK så fort de får slots som passar. Alternative är ett samarbete med Delta som då går in på helårsbasis och SAS då får ett flygplan över till annat.
 
Är väl ingen som tror att SAS ska ha ARN-EWR och ARN-JFK samtidigt? Mest troliga är väl att flytta alla EWR till JFK så fort de får slots som passar. Alternative är ett samarbete med Delta som då går in på helårsbasis och SAS då får ett flygplan över till annat.
Är nog ingen här som tror det nej, utan flytt till JFK möjligen så tidigt som när första 14 gates i New Terminal One öppnas, enligt tidtabell sommaren 2026, eller när slottar blir tillgängliga.
 
Är väl ingen som tror att SAS ska ha ARN-EWR och ARN-JFK samtidigt? Mest troliga är väl att flytta alla EWR till JFK så fort de får slots som passar. Alternative är ett samarbete med Delta som då går in på helårsbasis och SAS då får ett flygplan över till annat.
Nej att de skulle ha båda känns väldigt osannolikt. Men ja när sas väl kommer med i ett JV kan ju förutsättningar ändras. Då skulle det säkert komma ett ökat tryck från delta på att flytta till jfk också så att de kan mata till det flyget -alternativt som du säger gå till året runt själva, men jag tror nog ändå de föredrar att ha kvar den hos sas.
 
Förutom att SAS jagar fler slotts på JFK så jagar man också att hyra in fler A330.
@Tobbe.O Tror du har mer kunskap hur det går för SAS att hyra in fler A330?
 
Nej att de skulle ha båda känns väldigt osannolikt. Men ja när sas väl kommer med i ett JV kan ju förutsättningar ändras. Då skulle det säkert komma ett ökat tryck från delta på att flytta till jfk också så att de kan mata till det flyget -alternativt som du säger gå till året runt själva, men jag tror nog ändå de föredrar att ha kvar den hos sas.
Är väl lite att båda behövs, skandinavisk resenärer kommer i 9 fall av 10 välja SAS, och tvärt om för Delta med Amerikanska resenärer.

Delta kör ju inte direkt någon av deras bättre produkter till sthlm så vore ett ordentligt nedköp för oss som gärna reser sas om alternativet blir Delta istället.
 
Är väl lite att båda behövs, skandinavisk resenärer kommer i 9 fall av 10 välja SAS, och tvärt om för Delta med Amerikanska resenärer.

Delta kör ju inte direkt någon av deras bättre produkter till sthlm så vore ett ordentligt nedköp för oss som gärna reser sas om alternativet blir Delta istället.
Här tror jag dock att ett JV där nordbor köper biljetten via SAS kommer ändra beteendet för majoriteten av resenärer, speciellt i Economy. Oss mera insatt kanske tanken av Delta 767 avskräcker, men för de flesta är väl direktlinje från ARN (plus möjlig inrikes i USA) det som lockar, speciellt om man kan boka via en bekant hemsida.
Det sagt så hoppas jag att det finns efterfrågan på att hålla igång en avgång per bolag, och då till JFK längre fram.
 
Här tror jag dock att ett JV där nordbor köper biljetten via SAS kommer ändra beteendet för majoriteten av resenärer, speciellt i Economy. Oss mera insatt kanske tanken av Delta 767 avskräcker, men för de flesta är väl direktlinje från ARN (plus möjlig inrikes i USA) det som lockar, speciellt om man kan boka via en bekant hemsida.
Det sagt så hoppas jag att det finns efterfrågan på att hålla igång en avgång per bolag, och då till JFK längre fram.
Syftade på om båda igår till JFK och man kan välja. Sällan resenärer bokar billigt och det de känner till. Många har ingen aning vad delta är och kommer aldrig boka det.

Förhoppningsvis finns det tillräckligt underlag för båda även i framtiden. Semestra i Sverige är väldigt billigt för amerikaner.
 
JV behöver ju inte betyda att sas lägger ner och att delta tar över. Det kan också betyda att Delta lägger ner och att SAS går upp till fler avgångar under sommaren.

JV på TATL förändrar I grunden strukturen. Visst att sas koncentrerar sin long haul till Köpenhamn. Men vid JV ska planen "flyga för JV" och inte bara sas, så om delta har tillräckligt mycket tryck för fler avgångar direkt jfk-arn så kan det på det stora hela mycket väl vara bra att leverera det från sas. Kanske en 330 och en 321 tex.
 
Hei.
Dere har et fint forum som jeg har "spanat" på noen år.
Føler ikke at jeg har hatt noe nyttig å bidra med. Men skulle det være noen mere Norsk spesifikt spørsmål så kan jeg alltids prøve å "fill in the gaps",kan f,eks tenke tilbake på når dere diskuterte hvor mye Alkohol man kan kjøpe på ARN når man reiser til Oslo.
Anyhow...
OSL-EWR,flight SK907 har jo nå gått dagligen i mange år med en A330.
Men fra ca April 2025 ble den byttet til en A320LR.
Da fikk vi også,i tillegg OSL-JFK som går ca 2 timer senere,også med en A320LR.
Siden Oslo er den minste av de store,ser det ut til av det går fint for SAS og ha både EWR og JFK direkt,også fra ARN,men da blir det nok A320LR.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2025-11-15 110800.jpg
    Skjermbilde 2025-11-15 110800.jpg
    47,8 KB · Visningar: 43
  • Skjermbilde 2025-11-15 110838.jpg
    Skjermbilde 2025-11-15 110838.jpg
    48 KB · Visningar: 48
Hei.
Dere har et fint forum som jeg har "spanat" på noen år.
Føler ikke at jeg har hatt noe nyttig å bidra med. Men skulle det være noen mere Norsk spesifikt spørsmål så kan jeg alltids prøve å "fill in the gaps",kan f,eks tenke tilbake på når dere diskuterte hvor mye Alkohol man kan kjøpe på ARN når man reiser til Oslo.
Anyhow...
OSL-EWR,flight SK907 har jo nå gått dagligen i mange år med en A330.
Men fra ca April 2025 ble den byttet til en A320LR.
Da fikk vi også,i tillegg OSL-JFK som går ca 2 timer senere,også med en A320LR.
Siden Oslo er den minste av de store,ser det ut til av det går fint for SAS og ha både EWR og JFK direkt,også fra ARN,men da blir det nok A320LR.
Dock har SAS bara tre A321LR i flottan, och inga fler beställda, så alternativet med två i Oslo och två på Arlanda finns tyvärr inte med nuvarande SAS-flotta. Jag är egentligen lite förvånad över att SAS inte kör en A330 OSL-JFK, med tanke på bytesmöjligheterna som finns där och med tanke på att kunna serva fraktmarknaden. (Jag är också lite förvånad över att det inte finns någon linje GOT-OSL som t.ex. hade kunnat mata några extra passagerare till de två long haul-avgångarna, men det är en annan fråga.)
 
Toppen