Senaste nytt

När får vi se direktflyg ARN-JFK med SAS?

Pratade lite med purser om detta på SK903 i onsdags. Han nämnde att flyttet till Newark när det begavs sig inte bara berodde på United men även kapacitet och frekventa förseningar. Han bekräftade även att ambitionen har kommunicerats att flytta tillbaka. Noterade själv att efterfrågan i både business och premium är ganska bra på linjen, kring denna vecka i alla fall, baserad på tillgänglighet i ExpertFlyer, så även om frakt säkert spelar roll så finns det nog viss lönsamhet. Det var ju Oslo som fick A321 till Newark nu, inte Arlanda.

Visst är frakt viktig, men man klarar ju att fylla en maskin varje dag på linjen med passagerare, och så länge det ser ut så så kommer man fortsätta flyga från ARN. Ger inget stort värde att gå till tre dagliga från CPH, om man samtidigt måste flyga 250 pax till och från CPH utan att få några extraintäkter för det.
Istämmer här!
Ifall man hade kapacitet och slottar att lägga in en till CPH-JFK, vore väl tanken att fylla den med pax från andra ställen än ARN. CDG, AMS, som moderbolaget gärna vill se.

JA ! Tycker dom har visat ganska tydk´ligt att Köpenhamn är prioriterat i framtiden. Jag trodde att EWR linjen levde kvar pg av frakt. Min spekulation, kan vara fel.
Så om SAS slutar flyga ARN-EWR och börjar med ARN-JFK så kommer folk i Öresundsområdet börja flyga CPH-ARN-JFK-Potentiellt slutdestination än att flyga CPH-JFK-Potentiell slutdestination?
Bara för att dubbelkolla om jag förstått dig rätt, vill inte råka missa något.

För spekulationen faller ganska platt om du inte syftar på att folk ska vidare utan bara ska till tri state area, då hade dom ju lika gärna kunnat flyga CPH-ARN-EWR idag, för jag kan tänka mig att det är billigare än CPH-JFK/EWR.

Finns det pengar att tjäna så kommer linjen.

Om det inte finns pengar att tjäna så kommer den inte. Så enkelt är det. Direktlinjer från Arlanda verkar ha en tendens att inte bära sig. Det är hög svansföring från folk som vill flyga direkt, men när det kommer till att betala för sig är det inte tillräckligt många som betalar.

Feltänket om att varenda liten flygplats ska ha direktflyg överallt och revirtänkande är en av anledningarna till att SAS hamnade på ruinens brant. Jag har svårt att se att de nya ägarna är särskilt intresserade av att upprepa samma misstag.

Jag tror det är oundvikligt att de flyttar linjen till JFK både pga connections och centralisering av ops. Med nya terminalen lär JFK bli totalt sett mer attraktivt med, så ur ett passagerarperspektiv hoppas jag på det. Även om jag inte är en EWR-hatare i sig (förutom terminal B då...). Självklart kommer linjerna till ARN och OSL bli kvar så länge USA plötsligt inte blir en helt oattraktiv marknad. Men det har jag ändå svårt att tänka mig under en överskådlig framtid.

I sammanhanget bör man notera att det redan finns en direktlinje med Sky Team mellan Arlanda och JFK under en stor del av året; Delta flyger upp till sju månader per år. Exakta datum varierar men i år var det från mitten av april till slutet av oktober.

Nu skall vi nog vara glada att SAS flyger så pass mycket på NYC området, enligt STANDBY.dk har enligt undersökning hos danska resebyråer privat resorna gått ned med 50% till USA och ostkusten Boston , Washington, New York, dock har Miami klar sig något bättre nedgång med 35%
Notera att detta är privat resor som redovisas och siffrorna är januari till september 2025 mot 2024.
Dollan har ju även försvagas mot samtliga skandinaviska valutorna
Det hela ligger bakom betalvägg.

JA ! Tycker dom har visat ganska tydk´ligt att Köpenhamn är prioriterat i framtiden. Jag trodde att EWR linjen levde kvar pg av frakt. Min spekulation, kan vara fel.
Både OSL och ARN går proppfulla många gånger på året och lever inte bara på frakt som tex ORD gjorde (där var det lönsamt flyga med 25 passagerare och frakt på ARN-ORD).

Att de skulle flytta alla 3-4 New York avgångar till CPH ser jag inte som troligt i dagsläget. Sen pågår ju mycket i USA just nu som kan påverka dessa kalkyler på lång och kort sikt.

Så länge beläggningen är bra och man inte rear ut biljetterna kommer nog linjerna vara kvar är min gissning.

Jag tror också det finns tillräckligt med betalande premium att om det viker så blir det först downsize till A321 snarare än nedläggning.

Men om inte avgifterna skiljer sig väldigt mycket så tror jag fortsatt på att det handlar på JFK förr eller senare.

Tyckte bara det var konstigt tvärsäkert uttalat. Kritisk mot SAS och ARN och Swedavia kan jag lätt vara, men när jag spekulerar så använder jag fraser som ”jag tror/gissar/spekulerar”.
Medan ditt inlägg mest låter som ventilering av frustration än kritik, mer som du är arg på saker en minoritetsägare ännu inte gjort (och från affärsperspektiv vore idiotisk), vilket kommande majoritetsägare inte skulle ”tillåta”.

Aja, feltolkning är lätt online.
Inga problem jag återgår till tyst tillvaro. Ibland missförstår som man vill.

Toppen