Senaste nytt

När det känns att använda 12.000 poäng för intra-Europa Economy class är helt okej

Lite förvånad över SAS prissättning eftersom SAS i alla fall prissätter enkelresor. Men jag ser att Doktorn har kollat på priser samma dag, så det är nog klassisk "supply & demand" som gäller. Dvs, alla som köper resa samma dag kan också betala detta pris.

Lufthansa dock är ingen överraskning. Väldigt sällen man ser LH marknadsföra enkel resor. Det är nog bara deras rutter till Berlin (TXL) jag har sätt detta från ARN.

När man tycker att använda 12.000 poäng för intra-Europa Economy class är helt okej

Brukar vara lätt att hitta mycket billiga biljetter till Berlin, men sedan är det stopp. Lyckats också fynda några prisvärda biljetter mellan OSL och MUC. Till Tyskland har jag oftast flugit Ryanair på grund av tokiga biljettpriser. Hann också flyga med HLX mellan ARN och Stuttgart medan linjen levde.

Man undrar ju vad; exakt som hindrar t.ex. Norwegian eller Air Berlin att flyga mellan ARN och DUS/FRA/MUC/BER till vettiga priser...

Air Berlin har envägspriser och ofta billigt ända fram till avgång. Lufthansa och nära inpå avgång....godnatt till nånting under 500€....om man inte stannar borta över lördag. Men helt klart en bra poäng användning Doktorn (om man nu kan flyga SAS)

I teorin kan vilket EU flygbolag som helst kan trafikera mellan Sverige och Tyskland. Men jag har en känsla att det finns kartell där stora legacy carriers ska inte störa varandras marknad.

Då tycker jag BC.se borde kollektivt borde satsa lite på att samla data och presentera för lämplig EU-kommissionär (typ Siim Kallas, ansvarig för transport). Den erfarenhet jag personligen har av EU-kommisionärer (Neelie Kroes, digitala prylar) är att de tar sitt ämbete på allvar och är ganska bitska av sig mot företag i konkurrensfrågor.

Air Berlin har envägspriser och ofta billigt ända fram till avgång. Lufthansa och nära inpå avgång....godnatt till nånting under 500€....om man inte stannar borta över lördag. Men helt klart en bra poäng användning Doktorn (om man nu kan flyga SAS)

Det går att boka även på Lufthansa flygning samma dag om man använder miles från United Mileage Plus.
I skatter 125.80 USD ingår Quick issue fee 75 USD för icke status medlem.
Screenshot20130520_4.png

Flight SK674 avgår inom en timme dessutom...

Jag tycker det är riktigt bra värde att använda EB-poäng framförallt till våra två barn på 4 och 7 år intra-Europa då de flyger t.ex till Manchester för 30.000 p istället för att betala 5-6000 SEK för samma resa för dem.

Nej, det har du rätt i. Men det gäller ju även SAS och i stort sett samtliga övriga flygbolag antar jag.

Hur som helst så är just detta fenomen ytterligare ett skäl att vara flitig poängsamlare. En hastigt planerad resa med liten tid till avgång, då är poängen guld värda.

Toppen