toer00
Medlem
Trip Report – Murphys lag på väg till Mallorca (SAS Business ARN–PMI)
Det här är kanske inte den klassiska reserapporten om säten, champagne och loungebesök.
Det här är berättelsen om hur Herr Murphy följde med oss ända till gaten…
Uppladdningen
Den 16 juli skulle jag och fru toer00 flyga från Arlanda till Palma med SAS Business.
Planen var sex nätter på fantastiska El Vicenç de la Mar i Cala Sant Vicenç, följt av fyra nätter på Summum Boutique Hotel i Palma.
En lugn semester.
Trodde vi…
Kl. 11.00 precis innan avfärd bestämde sig avloppsröret till tvättmaskinen hemma för att ge upp.
Inte världens undergång, men precis den typ av händelse man inte vill ha några timmar före en flygning (avresa skulle ske kl 14;50 fr. ARN).
Efter lite improviserat VVS-arbete kom vi dock iväg.
Lite sena, men fortfarande vid gott mod satte vi oss bilen för att köra fr Ekerö till Arlanda, en res på ca 45 min.
Nockebybron
Strax efter Drottningholm tog det tvärstopp.
Trafikradion:
“Nockebybron har fastnat i öppet läge. Beräknad störning cirka två timmar.”
Där satt vi.
Som Ekeröbo vet man att Nockebybron är ett återkommande samtalsämne. Kommunen och många Ekeröbor har under lång tid uppmärksammat Trafikverket på hur sårbar förbindelsen är. Visst är det bra att Trafikverket numera har tekniker på plats vid broöppningar.
Men när ett fel ändå inträffar verkar det fortfarande kunna ta lång tid innan bron fungerar igen. Under tiden växer köerna snabbt och konsekvenserna blir stora.
Den här dagen blev vi en del av statistiken.
Plan B
Jag brukar alltid försöka ha en reservplan.
Just därför hade jag bokat ombokningsbara SAS-biljetter.
Vi lyckades vända och köra in till Drottningholms slottscafé.
Mitt bland kaffegästerna åkte datorn upp. Snabbt avbröt jag vår incheckning och började leta efter alternativ. Business var om inte ett krav i alla fall önskvärt…
Två platser.
06.05 nästa morgon, gick inte att boka on-line, så fick ringa SAS kundtjänst, tack vare EBG och en van handläggare bekräftade platserna som vi såg men inte kunde boka själva.
Bokade direkt. Inkl ny retur en dag senare än planerat dvs 10 dagars resan till Mallorca försköts en dag
Sedan bokade vi även ett rum på Clarion Hotel Arlanda Airport.
Nästa samtal gick till El Vicenç de la Mar på Mallorca ihop om att kunna lägga till en extra natt…
Tyvärr fanns inga lediga rum i samma kategori plus att bokningen var låst så vi fick vackert bita i det sura äpplet, 6 dagar blev nu bara 5, men ”whats the hack”…så hoppet gick till Palma istället.
Semestern levde.
Som tur var hade vårt andra hotell, Meliá Summum i Palma, en extra natt ledig i samma rumskategori som 6 + 4 nätter blev 5 + 5 istället. Extrakostnaderna för försengen borde väl hemförsäkringens festdeltagare och det s.k. anslutningsskyddet ta…?
Försäkring
Jag ringde försäkringsbolaget.
Anslutningsskydd?
Nej tyvärr inte iom resan var betalad med bonuspoäng…
Däremot verkade American Express-försäkringen kunna ersätta hotell på Arlanda och vissa merkostnader. Alltid något…
Tankevurpan
Efter en trevlig middag på Clarion gick vi och lade oss.Tanken var att lämna hotellet kl. 05.00. Av någon anledning ställde jag därför väckarklockan på 05:00, Ja ni läste rätt 05:00.. vaknade dock 04:45 och hoppade in i duschen… tog en snabb dusch och lämnade därefter badrummet till fru toer00.
Precis när hon skulle gå in slog det mig.
Planet avgår om drygt en timme.
Jag hade alltså planerat 15 minuter i stället för 1 timme och 15 minuter. Snacka lom tankevurpa…!!
Jag rusade tillbaka in i badrummet.
– Älskling! Ut ur duschen! Vi måste hinna med planet!
Fru Eriksson tittade med lätt panik i rösten..
– No way. Det finns ingen chans.
Febrilt öppnade jag SAS appen och upptäckte då att det faktisk fanns en direktflight fr. Arlanda kl 08:50 också… räddningen var nära.. men..
Då kom nästa insikt. Väskorna!
De var redan incheckade sedan kvällen innan.
– Älskling! Vi måste försöka! Väskorna är redan på väg mot flyget!
Nu blev det personligt rekord i snabbdusch av fr toer00.
Smink? Inte en chans… Håret? Jo… Det fick sina minuter…
Sprinten
Kl. 05.30. Ut ur rummet och sedan blev det ”Usain Bolt” fram till Fast Track på T5
Säkerhetskontrollen.
Jag hade redan kvällen innan lagt bälte, klocka och allt metallskrot i kabinväskan.
Men där låg fortfarande dator, iPad, powerbanks och annan elektronik…
När väskan försvann in i röntgenmaskinen tänkte jag bara:
”Snälla… bara inte manuell extra kontroll”…sånt kan ta extra minuter, som vi inte hade. Nu log fru fortuna dock mot oss efter det sedvanliga ”vänta och se stoppet” så gick väskorna rakt fram.
Telefonen vibrerade.
BOARDING…. Några minuter senare…FINAL CALL.
Nu sprang vi. På riktigt. Hela vägen mot Gate F32.
Jag var helt säker på att mötas av skylten: Gate Closed.
Men…
Gaten var öppen. Gatepersonalen log.
“Vi såg er komma springande genom terminalen, så vi höll gaten öppen.”
Det är nog den finaste service jag upplevt på länge. Kl 05:55 sjönk vi dyblöta av svett och maxpuls in i våra säten. Lyxen var total med lugn och ro och med ett ledigt mittsäte..
Stort tack till SAS.
Palma
Efter en lugn flygning landade vi i Palma. Dags att hämta upp hyrbilen hos SIXT, hade önskat en BMW 3-serie eller Volvo XC40.
Det blev en helt ny Mercedes-Benz C-Klass. Snygg bil. Men…
Alla menyer på tyska. Hur startar man den? Var sitter växelväljaren? Hur kopplar man in Apple CarPlay?
Efter några minuter fick jag fotografera mittkonsolen och fråga ChatGPT som kunde guida mig så jag kunde ställa om bilen till svenska. Lyckades därefter hitta start-knappen och starta bilen… dog dock en bra tid att bara försöka bekanta sig med detta helt nya som inte påminde om varken den XC60m eller BMW 3 serie som vi har hemma…
Sedan kommer nästa grej…Google Maps via Apple Play ville inte riktigt samarbeta. Kartan rörde sig inte en millimeter…
Dock som tur var fungerade ”nästa avfart” på displayen samt den svenska rösten… (frun var inte nådig i sina kommentarer… :-D )
Sista Murphy
På hotellet väntade ännu en överraskning.
Vi hade bokat bord på hotellets Michelin-belönade restaurang första kvällen.
Den bokningen hade naturligtvis blivit en no-show. 100 euro. Men hotellet visade ett änglalikt tålamod och återbetalade ”No Show avgiften”c och flyttade bokningen två dagar framåt. Klass! Precis den sortens service man hoppas möta.
Slutet gott…
Sedan öppnade vi dörren till vår Junior Suite med terrass.
Medelhavet låg framför oss. Två glas vin. Total tystnad.
Sedan började både jag och fru toer00 skratta.
På drygt ett dygn hade vi hunnit med:
…slutade allt med ett glas vin på terrassen med utsikt över Medelhavet.
Moral?
Man minns sällan de resor där allt går enligt plan.
Det är de andra man berättar om på BusinessClass.
Det här är kanske inte den klassiska reserapporten om säten, champagne och loungebesök.
Det här är berättelsen om hur Herr Murphy följde med oss ända till gaten…
Uppladdningen
Den 16 juli skulle jag och fru toer00 flyga från Arlanda till Palma med SAS Business.
Planen var sex nätter på fantastiska El Vicenç de la Mar i Cala Sant Vicenç, följt av fyra nätter på Summum Boutique Hotel i Palma.
En lugn semester.
Trodde vi…
Kl. 11.00 precis innan avfärd bestämde sig avloppsröret till tvättmaskinen hemma för att ge upp.
Inte världens undergång, men precis den typ av händelse man inte vill ha några timmar före en flygning (avresa skulle ske kl 14;50 fr. ARN).
Efter lite improviserat VVS-arbete kom vi dock iväg.
Lite sena, men fortfarande vid gott mod satte vi oss bilen för att köra fr Ekerö till Arlanda, en res på ca 45 min.
Nockebybron
Strax efter Drottningholm tog det tvärstopp.
Trafikradion:
“Nockebybron har fastnat i öppet läge. Beräknad störning cirka två timmar.”
Där satt vi.
Som Ekeröbo vet man att Nockebybron är ett återkommande samtalsämne. Kommunen och många Ekeröbor har under lång tid uppmärksammat Trafikverket på hur sårbar förbindelsen är. Visst är det bra att Trafikverket numera har tekniker på plats vid broöppningar.
Men när ett fel ändå inträffar verkar det fortfarande kunna ta lång tid innan bron fungerar igen. Under tiden växer köerna snabbt och konsekvenserna blir stora.
Den här dagen blev vi en del av statistiken.
Plan B
Jag brukar alltid försöka ha en reservplan.
Just därför hade jag bokat ombokningsbara SAS-biljetter.
Vi lyckades vända och köra in till Drottningholms slottscafé.
Mitt bland kaffegästerna åkte datorn upp. Snabbt avbröt jag vår incheckning och började leta efter alternativ. Business var om inte ett krav i alla fall önskvärt…
Två platser.
06.05 nästa morgon, gick inte att boka on-line, så fick ringa SAS kundtjänst, tack vare EBG och en van handläggare bekräftade platserna som vi såg men inte kunde boka själva.
Bokade direkt. Inkl ny retur en dag senare än planerat dvs 10 dagars resan till Mallorca försköts en dag
Sedan bokade vi även ett rum på Clarion Hotel Arlanda Airport.
Nästa samtal gick till El Vicenç de la Mar på Mallorca ihop om att kunna lägga till en extra natt…
Tyvärr fanns inga lediga rum i samma kategori plus att bokningen var låst så vi fick vackert bita i det sura äpplet, 6 dagar blev nu bara 5, men ”whats the hack”…så hoppet gick till Palma istället.
Semestern levde.
Som tur var hade vårt andra hotell, Meliá Summum i Palma, en extra natt ledig i samma rumskategori som 6 + 4 nätter blev 5 + 5 istället. Extrakostnaderna för försengen borde väl hemförsäkringens festdeltagare och det s.k. anslutningsskyddet ta…?
Försäkring
Jag ringde försäkringsbolaget.
Anslutningsskydd?
Nej tyvärr inte iom resan var betalad med bonuspoäng…
Däremot verkade American Express-försäkringen kunna ersätta hotell på Arlanda och vissa merkostnader. Alltid något…
Tankevurpan
Efter en trevlig middag på Clarion gick vi och lade oss.Tanken var att lämna hotellet kl. 05.00. Av någon anledning ställde jag därför väckarklockan på 05:00, Ja ni läste rätt 05:00.. vaknade dock 04:45 och hoppade in i duschen… tog en snabb dusch och lämnade därefter badrummet till fru toer00.
Precis när hon skulle gå in slog det mig.
Planet avgår om drygt en timme.
Jag hade alltså planerat 15 minuter i stället för 1 timme och 15 minuter. Snacka lom tankevurpa…!!
Jag rusade tillbaka in i badrummet.
– Älskling! Ut ur duschen! Vi måste hinna med planet!
Fru Eriksson tittade med lätt panik i rösten..
– No way. Det finns ingen chans.
Febrilt öppnade jag SAS appen och upptäckte då att det faktisk fanns en direktflight fr. Arlanda kl 08:50 också… räddningen var nära.. men..
Då kom nästa insikt. Väskorna!
De var redan incheckade sedan kvällen innan.
– Älskling! Vi måste försöka! Väskorna är redan på väg mot flyget!
Nu blev det personligt rekord i snabbdusch av fr toer00.
Smink? Inte en chans… Håret? Jo… Det fick sina minuter…
Sprinten
Kl. 05.30. Ut ur rummet och sedan blev det ”Usain Bolt” fram till Fast Track på T5
Säkerhetskontrollen.
Jag hade redan kvällen innan lagt bälte, klocka och allt metallskrot i kabinväskan.
Men där låg fortfarande dator, iPad, powerbanks och annan elektronik…
När väskan försvann in i röntgenmaskinen tänkte jag bara:
”Snälla… bara inte manuell extra kontroll”…sånt kan ta extra minuter, som vi inte hade. Nu log fru fortuna dock mot oss efter det sedvanliga ”vänta och se stoppet” så gick väskorna rakt fram.
Telefonen vibrerade.
BOARDING…. Några minuter senare…FINAL CALL.
Nu sprang vi. På riktigt. Hela vägen mot Gate F32.
Jag var helt säker på att mötas av skylten: Gate Closed.
Men…
Gaten var öppen. Gatepersonalen log.
“Vi såg er komma springande genom terminalen, så vi höll gaten öppen.”
Det är nog den finaste service jag upplevt på länge. Kl 05:55 sjönk vi dyblöta av svett och maxpuls in i våra säten. Lyxen var total med lugn och ro och med ett ledigt mittsäte..
Stort tack till SAS.
Palma
Efter en lugn flygning landade vi i Palma. Dags att hämta upp hyrbilen hos SIXT, hade önskat en BMW 3-serie eller Volvo XC40.
Det blev en helt ny Mercedes-Benz C-Klass. Snygg bil. Men…
Alla menyer på tyska. Hur startar man den? Var sitter växelväljaren? Hur kopplar man in Apple CarPlay?
Efter några minuter fick jag fotografera mittkonsolen och fråga ChatGPT som kunde guida mig så jag kunde ställa om bilen till svenska. Lyckades därefter hitta start-knappen och starta bilen… dog dock en bra tid att bara försöka bekanta sig med detta helt nya som inte påminde om varken den XC60m eller BMW 3 serie som vi har hemma…
Sedan kommer nästa grej…Google Maps via Apple Play ville inte riktigt samarbeta. Kartan rörde sig inte en millimeter…
Dock som tur var fungerade ”nästa avfart” på displayen samt den svenska rösten… (frun var inte nådig i sina kommentarer… :-D )
Sista Murphy
På hotellet väntade ännu en överraskning.
Vi hade bokat bord på hotellets Michelin-belönade restaurang första kvällen.
Den bokningen hade naturligtvis blivit en no-show. 100 euro. Men hotellet visade ett änglalikt tålamod och återbetalade ”No Show avgiften”c och flyttade bokningen två dagar framåt. Klass! Precis den sortens service man hoppas möta.
Slutet gott…
Sedan öppnade vi dörren till vår Junior Suite med terrass.
Medelhavet låg framför oss. Två glas vin. Total tystnad.
Sedan började både jag och fru toer00 skratta.
På drygt ett dygn hade vi hunnit med:
- trasigt avloppsrör
- Nockebybron
- ombokade flyg
- hotell på Arlanda
- felställd väckarklocka
- panik över incheckade väskor
- sprint genom Terminal 5
- Final Call
- tysktalande Mercedes
- no-show på Michelin-restaurang
…slutade allt med ett glas vin på terrassen med utsikt över Medelhavet.
Moral?
Man minns sällan de resor där allt går enligt plan.
Det är de andra man berättar om på BusinessClass.