Senaste nytt

Munskydd Spanien

ulagun

Medlem
Rest runt en del i Spanien bl
a Costa blanca Valencia Alicante några veckor sedan och nu Teneriffa noterat att de fortfarande väldigt strikt kräver munskydd på bussar tåg och taxi. Dock inte på flygplatser
Nekades idag gå på buss trots jag hade munskyddet redo skulle vara på innan bordstigning.
Lite märkligt då det inte är några krav för övrigt oavsett trängsel.
 

adhoc76

Medlem
Ja det är mycket egendomligt. Du kan lägga apotek och vårdinrättningar till listan (lite lättare att förstå måhända). Mest ologiskt i sammanhanget är undantaget för flygplatser. Kliver man sedan på ett spanskt inrikesflyg med spanskt bolag så är det munskydd på.
 

Tonton

Medlem
Är I Malaga just nu.

Inga krav på munskydd någonstans. Åkt lite Uber, och där har det inte heller varit några problem.

Har dock alltid med mig ett munskydd i bakfika, just ifall det skulle ta stopp någonstans.
 

Hachans

Medlem
Är I Malaga just nu.

Inga krav på munskydd någonstans. Åkt lite Uber, och där har det inte heller varit några problem.

Har dock alltid med mig ett munskydd i bakfika, just ifall det skulle ta stopp någonstans.

Utropen på Madrids flygplats är väldigt tydliga med att det gäller all kollektivtrafik, såsom bussar, tåg och flygplan. Dock inte taxi. Masktvång ARN-MAD med IB. Dock inte MAD-CDG med AF.
 

Tomas E

Medlem
Utropen på Madrids flygplats är väldigt tydliga med att det gäller all kollektivtrafik, såsom bussar, tåg och flygplan. Dock inte taxi. Masktvång ARN-MAD med IB. Dock inte MAD-CDG med AF.
Det är väl Spanien-baserade flygbolag som måste tillämpa mask till, från och inom Spanien? BA gör det inte LHR-MAD, i alla fall inte när jag flög med dem i oktober.
 

Homer

Medlem
(googleöversatt)


Bussar och flygplan ber att dra tillbaka den obligatoriska användningen av masken på kollektivtrafiken

  • För närvarande behåller hälsoministeriet de nuvarande åtgärderna till nästa mars
Bussektorn har bett regeringen att dra tillbaka den obligatoriska användningen av masken i kollektivtrafiken. En petition som Iberia har anslutit sig till . Bolaget fördömer att åtgärden påverkar turismen och att resenärerna i slutändan väljer andra flygbolag, där det inte är obligatoriskt att bära masker.
 

Hachans

Medlem
Det är väl Spanien-baserade flygbolag som måste tillämpa mask till, från och inom Spanien? BA gör det inte LHR-MAD, i alla fall inte när jag flög med dem i oktober.

Så är det nog.

Kan ju inte säga att det följs särskilt strikt heller. När det serverades mat i c åkte maskerna av och ingen blev påmind att ta på dem förrän de gjorde cabin check inför landning.
 

NotRyan

Medlem
Så är det nog.

Kan ju inte säga att det följs särskilt strikt heller. När det serverades mat i c åkte maskerna av och ingen blev påmind att ta på dem förrän de gjorde cabin check inför landning.
Nä, det gäller alla bolag till och inom Spanien, sen är ju alla jävligt trötta så efterlevnaden blir ju därefter.
 

Homer

Medlem
Ja det är mycket egendomligt. Du kan lägga apotek och vårdinrättningar till listan (lite lättare att förstå måhända). Mest ologiskt i sammanhanget är undantaget för flygplatser. Kliver man sedan på ett spanskt inrikesflyg med spanskt bolag så är det munskydd på.

Inget krav när det går att hålla ett avstånd av 1,5 meter, så det anses väl vara så på flygplatser.


1 c) En los medios de transporte aéreo, por ferrocarril o por cable y en los autobuses, así como en los transportes públicos de viajeros. En los espacios cerrados de buques y embarcaciones en los que no sea posible mantener la distancia de 1,5 metros, salvo en los camarotes, cuando sean compartidos por núcleos de convivientes.
 
Toppen