Senaste nytt

Munskydd på barn - hur "noga" är personalen?

Volatyle

Medlem
Hej,

Vi ska ut och resa i September. Vi har alla i familjen dels haft covid, men är också fullvaccinerade (förutom barnen, som är 6 och 8, och endast haft sjukdomen - ej fått vaccin).

Som jag förstår det är det "rekommendation" att ha munskydd på själva flygplatsen, det vill säga - inget krav? Kommer man bli tillsagd om man ej bär munskydd eller är det lugnt att skippa? Jag har full respekt för Covid och vad andra kan tycka om detta - men munskyddsdiskussionen kanske vi inte ska gå in på, försöker bara bena ut vad som gäller här.

Sen skall nämnas, att jag - min sambo, och min 8-åring inte har några problem att bära munskydd, så vi kommer ha med (och vi är medvetna om att det är krav på själva flygresan) så det ska ju på förr eller senare oavsett. Som sagt, försöker bilda mig en uppfattning av vad som är renodlade regler, och vid vilka tillfällen vi själva kan bestämma hur vi gör.

När det gäller minstingen, vår 6-åring så har vi "provkört" munskydd hemma, och märkt att det inte är helt trivialt. Han blir upprörd och vill ta av det och vi inser att det kan bli problematik under resan som vi kommer få försöka hantera så bra det går. Han är ju på gränsen vad gäller ålder, har förstått att munskyddsregeln gäller 6 år eller uppåt. Om det blir riktigt struligt med hans munskydd, hur "hårda" är personalen på flyget egentligen? Jag tänker att det är rätt svårt att se om han är 5 eller 6 och vi funderar på att helt enkelt bara göra så att vi 3 övriga har munskydd och skippar hans i hopp om att ingen ska påpeka att han faktiskt precis fyllt 6.....

Kommer säkert trampa någon på tårna här nu när man tycker att jag skarvar... ;) Men ja, hoppas några här kan dela sina erfarenheter av att ha flugit med mindre barn i dessa tider.

Vol
 

Senator

Moderator
Hej,

Vi ska ut och resa i September. Vi har alla i familjen dels haft covid, men är också fullvaccinerade (förutom barnen, som är 6 och 8, och endast haft sjukdomen - ej fått vaccin).

Som jag förstår det är det "rekommendation" att ha munskydd på själva flygplatsen, det vill säga - inget krav? Kommer man bli tillsagd om man ej bär munskydd eller är det lugnt att skippa? Jag har full respekt för Covid och vad andra kan tycka om detta - men munskyddsdiskussionen kanske vi inte ska gå in på, försöker bara bena ut vad som gäller här.

Sen skall nämnas, att jag - min sambo, och min 8-åring inte har några problem att bära munskydd, så vi kommer ha med (och vi är medvetna om att det är krav på själva flygresan) så det ska ju på förr eller senare oavsett. Som sagt, försöker bilda mig en uppfattning av vad som är renodlade regler, och vid vilka tillfällen vi själva kan bestämma hur vi gör.

När det gäller minstingen, vår 6-åring så har vi "provkört" munskydd hemma, och märkt att det inte är helt trivialt. Han blir upprörd och vill ta av det och vi inser att det kan bli problematik under resan som vi kommer få försöka hantera så bra det går. Han är ju på gränsen vad gäller ålder, har förstått att munskyddsregeln gäller 6 år eller uppåt. Om det blir riktigt struligt med hans munskydd, hur "hårda" är personalen på flyget egentligen? Jag tänker att det är rätt svårt att se om han är 5 eller 6 och vi funderar på att helt enkelt bara göra så att vi 3 övriga har munskydd och skippar hans i hopp om att ingen ska påpeka att han faktiskt precis fyllt 6.....

Kommer säkert trampa någon på tårna här nu när man tycker att jag skarvar... ;) Men ja, hoppas några här kan dela sina erfarenheter av att ha flugit med mindre barn i dessa tider.

Vol

Det beror nog på flygbolag/flygplatser. Vilka bolag åker ni med? Vilka flygplatser talar vi om?
 

Kimmen00

Medlem
På Arlanda är det ej ett krav.
Men i andra länder är det ofta krav, men vissa länder har krav över 6, andra över 8 på flygplatser etc.
På flyget är det krav för alla, vissa bolag över 6,vissa över 2.
På våra flygningar i somras till cph o Kroatien var efterlevnaden på SAS flyg ganska bra. Våra ungar satt o åt länge o få har man ju inte mask o det var många som fuskade, dvs hade under näsan.
Kan inte tänka mig att tex Luftwaffe har speciellt slapp attityd där utan där är det nog hårdare.
 

Volatyle

Medlem
När man läser om de spanska reglerna kring mask är det också lite otydligt. "Anyone OVER the age of 6 are required to wear a mask indoors at all times". Går ju att tolka som att så länge man är i åldern 0-6 måste man inte ha mask alls.
 

Kimmen00

Medlem
När man läser om de spanska reglerna kring mask är det också lite otydligt. "Anyone OVER the age of 6 are required to wear a mask indoors at all times". Går ju att tolka som att så länge man är i åldern 0-6 måste man inte ha mask alls.

Hur ska de kolla? Ni har ju knappast i Spanien med er hans pass jämt. Säg att han inte fyllt 6 än..
 

mha321

Medlem
Hur ska de kolla? Ni har ju knappast i Spanien med er hans pass jämt. Säg att han inte fyllt 6 än..
Formellt sett är väl Spanien ett av de länder där man alltid måste ha godkänt id kort med sig. Sedan hur mycket det kollas är en annan sak...

Kanske finns någon special där barn inte behöver det utan föräldrarna går i god för informationen. Men då kommer man in på det där med hur smart det är att ljuga för polisen...
 

Bamse35

Medlem
Hej,

Vi ska ut och resa i September. Vi har alla i familjen dels haft covid, men är också fullvaccinerade (förutom barnen, som är 6 och 8, och endast haft sjukdomen - ej fått vaccin).

Som jag förstår det är det "rekommendation" att ha munskydd på själva flygplatsen, det vill säga - inget krav? Kommer man bli tillsagd om man ej bär munskydd eller är det lugnt att skippa? Jag har full respekt för Covid och vad andra kan tycka om detta - men munskyddsdiskussionen kanske vi inte ska gå in på, försöker bara bena ut vad som gäller här.

Sen skall nämnas, att jag - min sambo, och min 8-åring inte har några problem att bära munskydd, så vi kommer ha med (och vi är medvetna om att det är krav på själva flygresan) så det ska ju på förr eller senare oavsett. Som sagt, försöker bilda mig en uppfattning av vad som är renodlade regler, och vid vilka tillfällen vi själva kan bestämma hur vi gör.

När det gäller minstingen, vår 6-åring så har vi "provkört" munskydd hemma, och märkt att det inte är helt trivialt. Han blir upprörd och vill ta av det och vi inser att det kan bli problematik under resan som vi kommer få försöka hantera så bra det går. Han är ju på gränsen vad gäller ålder, har förstått att munskyddsregeln gäller 6 år eller uppåt. Om det blir riktigt struligt med hans munskydd, hur "hårda" är personalen på flyget egentligen? Jag tänker att det är rätt svårt att se om han är 5 eller 6 och vi funderar på att helt enkelt bara göra så att vi 3 övriga har munskydd och skippar hans i hopp om att ingen ska påpeka att han faktiskt precis fyllt 6.....

Kommer säkert trampa någon på tårna här nu när man tycker att jag skarvar... ;) Men ja, hoppas några här kan dela sina erfarenheter av att ha flugit med mindre barn i dessa tider.

Vol

Inget krav på munskydd gäller på Svenska flygplatser. De följer Svensk lagstiftning som är en rekommendation från FHM. Jag bekräftade detta med Swedavia förra veckan där dom sa att all personal på Swedavias flygplatser är väl införståda med detta och ingen kommer att säga någonting ifall du inte vill bära mask. Jag uppskattar att 30% av passagerarna på Arlanda inte valde att anamma rekommendationen och gick utan mask, jag likaså. Ingen sa någonting eller tittade konstigt på en, så du kan med gott samvete välja hur du vill göra.
Skulle någon få för sig att säga någonting så är det bara att hänvisa till Swedavia, som tillämpar Svensk lagstiftning.

När du väl boardar så måste du förmodligen ta på dig masken beroende på vilket flygbolag det är. Det finns en handfull av små Svenska flygbolag som även de kör med rekommendation.
Trevlig resa!
 

mha321

Medlem
Landvetter, flyger till Spanien (direktflyg) med SAS.

Vol
På svenska flygplatser är det inte ett krav men en stark rekommendation. Ni kommer inte bli avvisade om ni inte bär munskydd.

Men det kan säkert bli en del sneda blickar från folk som undrar om ni är läskunniga - men svenskar brukar ju inte säga sådant rakt ut utan bara kommentera till varandra vid sidan av. Om det vara handlar om ett barn på 6 år som inte har det så tror jag risken för även det är ganska låg.

(på flygplatserna i Spanien på vägen hem gäller såklart andra regler)
 
Toppen