Senaste nytt

Multi-stop Miles & More-poäng, USA/Kanada

benknackan

Ny medlem
  • Varifrån vill du börja din resa - Stockholm/Arlanda
  • Var är din destination - Vancouver
  • När vill/behöver du resa ut - Augusti-September 2019
  • När vill/behöver du komma hem - Senast 28:e September
  • Hur länge vill du vara borta - ca 3 tre veckor
  • Hur många personer som skall resa - Två vuxna och ett spädbarn
  • I vilken kabinklass - Buisness
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med - De bästa bolag som kan bokas genom miles and more
  • Vad är din budget (per person) - 110t mm poäng + ca 8tkr
  • Vad är det viktigaste för dig - Att det går ihop sig / låga skatter och avgifter
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen - Ja, även stop i New York och Miami önskas
Vad jag förstår så ska det gå att boka något liknande som ovan enligt de regler som finns inom miles and more? Är det korrekt (T.ex STO - MIA / MIA - VAN / VAN - NEW / NEW - STO). Samt någon idé om på vad skatterna skulle landa på ett ungefär för denna resa?

Med vänlig hälsning // Joakim

Jag har själv aldrig bokat en sådan multstop, bara open jaws (ex vis ut till Sydney och hem från Perth, med annan separat bokning däremellan). På M/M sida står det "Please consult your local M&M team about current conditions for stopovers and connecting flights"), så jag föreslår att du ringer dem. Online går det bara att boka enkelresor, rundturer, samt open jaws. Om det går att boka stopovers per telefon kanske det däremot blir tajt med poäng: rundresa Europa-Nordamerika är ju 105,000 poäng i business (hälften för din partner om du själv är SEN eller HON), medan en returbiljett Nordamerika-Nordamerika är 55,000 poäng i business... jag är tveksam om du skulle kunna boka stopovers och lägga till ben och ändå ligga kvar på samma poängnivå som för en ren retur.

Kollar jag bara vanliga returbiljetter hittar jag platser i Business till & från Vancouver (105,000 poäng och 3,600 kr i skatter/avgifter), men inte till & från MIA eller NYC: där föreslås jag enbart Premium Eco (som isåfall är 80,000 poäng, men lika mycket skatter/avgifter som Business till VAN).

I vilket fall som helst så åker Infant gratis, så länge hen inte behöver eget säte.

Om du testar via telefon, skriv gärna här sen vad de svarade, frågan i sig är intressant!

C från europa till usa kostar väl 105000 t/r och då är det väl inkl en stop-over?

Last edited:
Innan våra rävar kommer och tar dig
New York: NYC inte NEW
Vancouver: YVR

Men åter till topic: en stor fördel med M&M är stopover. Du kan ha en gratis stopover ut och hem. Så en logisk resa skulle kunna vara:
ARN-MIA via ZRH/MUC/VIE/FRA
stopover
MIA-YVR destination
YVR-NYC
stopover
NYC-ARN

Runt 4.000kr per person skulle jag gissa. Utmaningen tror jag är att hitta platser samt hålla dig innanför antal segment. T.ex MIA/FLL till YVR kommer krävs minst ett stop med UA eller AC. Jag tror du kan ha max 6 eller 8 segment så antingen faller det där eller att du inte hittar plats. Men inte omöjligt men ett stort pysslande.

Synd att du inte kan åka under perioden 1 maj - 15 juni istället, just nu är Vancouver en Meilenschnäppchen-destination. Men det funkar ju ändå inte med stopvers i New York och Miami.

Tack för svaren alla, just ja tappade bort mig i dagarna angående antal legs. För det är ju sant är ju antal regioner + 1 så borde ju vara möjligt med 6 legs?

Det går bra också att blanda bolag vilt inom star alliance? Så det borde kunna gå att köra:
ARN-NYC/MIA med UA/SAS
NYC-MIA med UA
MIA-YVR destination för hela biljetten får bli mellanlandningen. UA/AC
YVR-ARN alla bolag som kan går här, är väl ett gäng gissar jag.

Eller är det bara tillåtet med 1 stopover per resväg?

Vad jag kunde se när jag kollade rutt kartor så gick det inte att ta sig som du säger mellan YVR och MIA på ett leg. Men övriga ska kunna göra det? Är det även begränsning på antalet ben per resväg? Dvs kan max ha tre till YVR och lika många hem?

Gällande miles dealen så har vi sett det, jag har det i åtanke. Men är ju en tråkigaste variant på resan samt min andra halva är väldigt inställd på att det ska vara i augusti / september vi åker.

Mvh Joakim

Innan våra rävar kommer och tar dig
New York: NYC inte NEW
Vancouver: YVR

Men åter till topic: en stor fördel med M&M är stopover. Du kan ha en gratis stopover ut och hem. Så en logisk resa skulle kunna vara:
ARN-MIA via ZRH/MUC/VIE/FRA
stopover
MIA-YVR destination
YVR-NYC
stopover
NYC-ARN

Runt 4.000kr per person skulle jag gissa. Utmaningen tror jag är att hitta platser samt hålla dig innanför antal segment. T.ex MIA/FLL till YVR kommer krävs minst ett stop med UA eller AC. Jag tror du kan ha max 6 eller 8 segment så antingen faller det där eller att du inte hittar plats. Men inte omöjligt men ett stort pysslande.

Du kommer troligtvis inte kunna välja så fritt som du vill, särskilt inte i högsäsong som du vill åka. Jag tror du kommer ha långt större chans att hitta plats med LH/LX/OS till MIA då det är svårt att hitta plats med UA mellan EWR-MIA/FLL.

Du kan som sagt bara ha en stopover på utresan och en på hemresan. Så om YVR är destinationen och du vill stanna någon annanstans blir det i så fall på hemresan.

Jag har problem att komma åt M&M hemsidan just nu, men alla regler står där. Så läs på där är mitt tips så bildar du en egen uppfattning.

Från YVR med ett byte har du:
AC via London med byte till SAS
LH till FRA med byte till SAS eller LH
AC/UA till EWR med byte till SAS eller UA
AC/UA till LAX med byte till SAS
AC/UA till ORD med byte till SAS

Passar på och fråga de som kan bättre, kommer inte heller åt miles and more hemsidan just nu.

Men det går bra att mixa bolag till/från destinationen i vart fall? Och det ändå räknas som en roundtrip?

MIA är för övrigt inte ett krav, har ni några förslag på en annan destination som skulle underlätta att vara andra stopover förutom New York? LA/SF var vi till för tre år sedan så inte jätte aktuellt. Men om det skulle underlätta rejält att få ihop redan (vilket jag gissar att det gör) så är det ett alternativ.

Mvh

Jag kan inte Miles and More alls, men efter att ha sökt lite...

Avgifter:
SAS flighter har låga avgifter, men finns ju inga businessplatser dessa "sommarmånader".
Eurowings från DUS (operated by Brussels) har också låga avgifter.
LOT har lägre avgifter än Lufthansa etc.

Du vill ha Air Canada direktflyget EWR-YVR med B789. Finns 2 platser ibland, så bygg resan runt det datumet?

Om det är max 6 ben som gäller så funkar inte Miami. Välj nån annan stopover på hemvägen som har direktflyg från YVR och sen 2 flyg till ARN.

Toppen