Senaste nytt

MTR tar upp konkurrensen med SJ

Sköter SJ verkligen sin restidsgaranti "exemplariskt" Idag? Jag upplever den som synnerligen dålig efter försämringarna för något år sedan. Rena lögner m m om orsaker till förseningar. Har granskats hårt av Sveriges Radio under mars. Detta är dock OT här.

OT-svar: Jag kanske haft tur i.o.m att jag så sällan reser med SJ. Synd om det inte fungerar bra för alla, men för mig gick det både snabbt och smidigt :)

Nu har jag mer fakta:
*Hela 46 bolag(!!) söker tillstånd om att bedriva tåg i privat regi nästa år. Förra året handlade det om 10-15.

*Två bolag har ansökt om trafik på Göteborg-Stockholm: MTR Nordic & Citytåget. Den sistnämnda har begärt 10avgångar/dag!... Om ansökningarna går igenom betyder det det blir fyra aktörer på sträckan: SJ, Blå Tåget, MTR & Citytåget. Rykten säger att Blå Tågets ägare skandinaviska järnvägar AB har köpt flera vagnar från utjänta järnvägar från norska ofotenbanen som ska rustas... Kanske blir fler avgångar med Blå tåget?

* Första utkast om tågplan 2014 är klar 28:e Juni och slutgiltig tabell ska vara utarbetad lagom till 20:e September i år.

SvD har prövat tåget och visar upp tågets insida. Ser mer likt ett pendeltåg med lite bättre stolar.
Dock har dom ju suites som dom kommer sälja. Vet inte hur det konceptet kommer hålla sig eller var priserna kommer ligga på.

Se filmen:

Källa: SvD

Tack för länken! Tycker SJ:s tåg ser betydligt trevligare ut, men nog förtjänar detta att testas förutsatt att prislappen är rätt.

Biljetterna börjar säljas på måndag! Kampanj mellan 15-19Dec, men bara från Göteborg. Om man köper biljetter på plats (tydligen värdecheckar) så kostar det 99kr.

Toppen