Palazzi
Medlem
Update: Tåglistan har uppdaterats inför ett samrådesmöte, till vilken kallelse utgick igår.
Vi vet nu att Mtrx INTE blir Flixtrain. Åtminstone inte i första hand, för vi vet ju inte om de ändå släpps in i bokningssystemet. Inte heller verkar Snälltåget inblandande i Göteborgs-linjen, vilket vi också fick bekräftat ovan.
Det operatörsnamn man tidigare använt i ansökan "FLIX" har ersatts med "HR" vilket innebär Hector Rail. Trafikstart står kvar som 9:e December i år, medan linjen mellan Stockholm och Malmö fortsatt har operatörsnamn FLIX och är schemalagt till Mars.
Vi fick ju Snälltågets dementi ovan, men jag finner det mycket märkligt om Flixtrain ämnar utmana Snälltåget på Stockholm-Malmö istället för att samarbete med densamme. Speciellt med tanke på att Snälltåget har prisnivåer inte ens Flix borde kunna kapa. Kanske är det strandade diskussioner, om detta, som gör att man skjuter på trafikstart tills Mars.
Vagnarna är fortsatt ett olöst mysterium.
Inga STH200 finns förutom de som Snälltåget äger, och tiden för den snabbaste avgången är angiven som 3h22min men övriga ca. 3h30min.
Mellan 10-20min långsammare än MTR och 20-30min långsammare än X2000.
20-30min snabbare än SJ Intercity 105 som kör med STH160-vagnar. Trots att det inte är mycket tid så tror jag (vet ej säkert) att det inte går att köra på 3.20-3.30 med en STH160 ens utan stopp? @Hachans och @TrainyMcTrainFace kanske kan elaborera kring detta.
Om det är teoretiskt möjligt så kanske de överraskar, utan stopp, och låter SKJB köra gröna tågets vagnar.
Det rimliga alternativet, som dock ändå är oväntat, är dock att man köpt vagnar från kontinenten. Svårt att se att utföraren skulle stå för den finansiella risken gentemot att få komma in i Flixbus bokningsystem. Fjärde juli kan vi få veta (preliminär tågplan), men det är möjligt att vi får vänta ända tills öppen bokning för att veta svaret.
Vi vet nu att Mtrx INTE blir Flixtrain. Åtminstone inte i första hand, för vi vet ju inte om de ändå släpps in i bokningssystemet. Inte heller verkar Snälltåget inblandande i Göteborgs-linjen, vilket vi också fick bekräftat ovan.
Det operatörsnamn man tidigare använt i ansökan "FLIX" har ersatts med "HR" vilket innebär Hector Rail. Trafikstart står kvar som 9:e December i år, medan linjen mellan Stockholm och Malmö fortsatt har operatörsnamn FLIX och är schemalagt till Mars.
Vi fick ju Snälltågets dementi ovan, men jag finner det mycket märkligt om Flixtrain ämnar utmana Snälltåget på Stockholm-Malmö istället för att samarbete med densamme. Speciellt med tanke på att Snälltåget har prisnivåer inte ens Flix borde kunna kapa. Kanske är det strandade diskussioner, om detta, som gör att man skjuter på trafikstart tills Mars.
Vagnarna är fortsatt ett olöst mysterium.
Inga STH200 finns förutom de som Snälltåget äger, och tiden för den snabbaste avgången är angiven som 3h22min men övriga ca. 3h30min.
Mellan 10-20min långsammare än MTR och 20-30min långsammare än X2000.
20-30min snabbare än SJ Intercity 105 som kör med STH160-vagnar. Trots att det inte är mycket tid så tror jag (vet ej säkert) att det inte går att köra på 3.20-3.30 med en STH160 ens utan stopp? @Hachans och @TrainyMcTrainFace kanske kan elaborera kring detta.
Om det är teoretiskt möjligt så kanske de överraskar, utan stopp, och låter SKJB köra gröna tågets vagnar.
Det rimliga alternativet, som dock ändå är oväntat, är dock att man köpt vagnar från kontinenten. Svårt att se att utföraren skulle stå för den finansiella risken gentemot att få komma in i Flixbus bokningsystem. Fjärde juli kan vi få veta (preliminär tågplan), men det är möjligt att vi får vänta ända tills öppen bokning för att veta svaret.