Senaste nytt

MTR Express gör kupp mot SJ

Palazzi

Medlem
De verkar dock ha en rätt djup kassa så de klarar sig säkert ett tag. Bra tycks det som sagt inte gå, och jag begriper inte varför de inte försöker sig på samarbeten med t.e.x. Flixbus/Flixtrain. Den sistnämnda verkar ha rejält svårt att komma igång med tågtrafik, och det skulle inte förvåna mig om planerna skrotas helt.

En enkel lösning kanske vore att öppna Flixbus bokningsystem för MTRX och därmed också få anslutningsbussar. Tror man enkom undviker det för att man plöjt ner så mycket pengar i varumärket (som knappt tycks vara vatten värt, om än igenkänt).

Omfattas de av det nationella biljettbokningsystemet för kollektivtrafik som ska implementeras om 3år? Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik - Regeringen.se . Vet att de stödjer initiativet iaf, men begräppsmässigt känns det mer regionalt än det som MTR bedriver.

Så länge de är igång fyller de iaf en konkurrensmässig funktion som är bra för pris- och service-nivå :)

Angående Solna-förlängningen så kommer även SJ köra dit fr.o.m. 9 dec 2020, åtminstone enligt de tåglägen man sökt. Blå tåget säger sig komma tillbaka i höst också... Verkar vara en arbets- och bolagsmässig härdsmälta, men som kund var de ett trevligt alternativ :)
 

Hachans

Medlem
De verkar dock ha en rätt djup kassa så de klarar sig säkert ett tag. Bra tycks det som sagt inte gå, och jag begriper inte varför de inte försöker sig på samarbeten med t.e.x. Flixbus/Flixtrain. Den sistnämnda verkar ha rejält svårt att komma igång med tågtrafik, och det skulle inte förvåna mig om planerna skrotas helt.

En enkel lösning kanske vore att öppna Flixbus bokningsystem för MTRX och därmed också få anslutningsbussar. Tror man enkom undviker det för att man plöjt ner så mycket pengar i varumärket (som knappt tycks vara vatten värt, om än igenkänt).

Omfattas de av det nationella biljettbokningsystemet för kollektivtrafik som ska implementeras om 3år? Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik - Regeringen.se . Vet att de stödjer initiativet iaf, men begräppsmässigt känns det mer regionalt än det som MTR bedriver.

Så länge de är igång fyller de iaf en konkurrensmässig funktion som är bra för pris- och service-nivå :)

Angående Solna-förlängningen så kommer även SJ köra dit fr.o.m. 9 dec 2020, åtminstone enligt de tåglägen man sökt. Blå tåget säger sig komma tillbaka i höst också... Verkar vara en arbets- och bolagsmässig härdsmälta, men som kund var de ett trevligt alternativ :)

Det cirkulerar ju rykten om att de ska måla tågen gröna och köra under Flixtrains märke. Om det verkligen händer återstår att se, men jag tror de skulle ha betydligt större framgångar på det sättet.

Det nationella biljettsystemet kommer de säkert att ställa sig utanför, det är som du säger tänkt för regionala resor. Och de gillar att vara lite underdog verkar det som. Resplus är ingenting för dem och där tappar de många kunder. Det nationella biljettsystemet kommer inte heller vara igång om tre år, det kommer dröja betydligt längre än så. SL motsätter sig alla system som inte är deras, liksom Skånetrafiken som nyligen lagt vansinnigt mycket pengar på ett redan utdaterat system. De motsättningarna kommer vara svåra att lösa då revirtänkandet är extremt stort i sektorn.

Men som du säger, djup kassa har de verkligen. Och inte så konstigt med tanke på vilka ägare de har. Göteborg-Stockholmslinjen är ju ett prov för att de ska lära sig köra snabbtåg i Sverige. Inte så mycket mer, moderbolaget förväntar sig knappast vinst därifrån. Om de tänker använda kunskapen till något vettigt återstår att se.
 

Palazzi

Medlem
Det cirkulerar ju rykten om att de ska måla tågen gröna och köra under Flixtrains märke. Om det verkligen händer återstår att se, men jag tror de skulle ha betydligt större framgångar på det sättet.

Det nationella biljettsystemet kommer de säkert att ställa sig utanför, det är som du säger tänkt för regionala resor. Och de gillar att vara lite underdog verkar det som. Resplus är ingenting för dem och där tappar de många kunder. Det nationella biljettsystemet kommer inte heller vara igång om tre år, det kommer dröja betydligt längre än så. SL motsätter sig alla system som inte är deras, liksom Skånetrafiken som nyligen lagt vansinnigt mycket pengar på ett redan utdaterat system. De motsättningarna kommer vara svåra att lösa då revirtänkandet är extremt stort i sektorn.

Men som du säger, djup kassa har de verkligen. Och inte så konstigt med tanke på vilka ägare de har. Göteborg-Stockholmslinjen är ju ett prov för att de ska lära sig köra snabbtåg i Sverige. Inte så mycket mer, moderbolaget förväntar sig knappast vinst därifrån. Om de tänker använda kunskapen till något vettigt återstår att se.

Tack för insikter!

Jag har också hört detta ryktesvägen, men undrar om det kan härledas från personer som mig (och tydligen även dig) som tycker att det vore smart.

Något som talar emot, men dock kan ha ändrats i Coronas tecken: Vid första remissdiskussion, på tågplan T21, hade Flixtrain en fråga gällande banarbete som skulle påverka deras lokdragna tåg. Det vore ju en konstig oro om man inte redan hade en tilltänkt operatör, och vi vet ju att MTRX inte stämmer in på beskrivningen. Samtidigt så sökte man tåglägen som indikerade en rätt kort restid för att vara lokdraget.

Kortare restid än SJ Intercity och betydligt kortare än t.e.x. Blå Tåget och Tågab (den sistnämnde går dock en annan väg). Är det inte MTRX i slutänden så kan jag inte komma på vilken det skulle vara. STH200 och få stopp skulle krävas. Lok är väl inget problem, men lokdragna vagnar för STH200 kan jag räkna på min ena hand. De kommer inte få loss från SJ, och varken Tågab eller SKJB (/Blå tåget) har några.
De lär väl inte frångå praxis och köpa in egna tåg (de gjorde det iofs med Swebus, men det var för en beprövad modell).

Kommer bara på Snälltåget som har tåg med given kapacitet och prisnivå (149kr Stockholm-Malmö) men ansökta tåglägen indikerar inte att de skulle kunna slinga linjen Malmö-Stockholm-Göteborg. De skulle därmed behöva offra Malmö för Göteborg, och det verkar väl dumt. Bättre hade väl då varit att Flixbus behållit sina tåglägen på Malmö-Stockholm och nyttjat en redan etablerad kundbas.

Har du koll på om de möjligen hade sittvagnar också i nattågen till/från Berlin? De får ju sina nyrenoverade vagnar för trafik i Juli och därmed pensioneras de gamla. Handlar det om 3-4 sittvagnar kanske de har nog för att köra ett tåg Malmö-Stockholm och även köra Göteborg-Stockholm.
Får jag ihop matematiken har de åtminstone, då, kapacitet att köra med 8 sittvagnar/tåg.
 
Tack för insikter!


Kommer bara på Snälltåget som har tåg med given kapacitet och prisnivå (149kr Stockholm-Malmö) men ansökta tåglägen indikerar inte att de skulle kunna slinga linjen Malmö-Stockholm-Göteborg. De skulle därmed behöva offra Malmö för Göteborg, och det verkar väl dumt. Bättre hade väl då varit att Flixbus behållit sina tåglägen på Malmö-Stockholm och nyttjat en redan etablerad kundbas.

Har du koll på om de möjligen hade sittvagnar också i nattågen till/från Berlin? De får ju sina nyrenoverade vagnar för trafik i Juli och därmed pensioneras de gamla. Handlar det om 3-4 sittvagnar kanske de har nog för att köra ett tåg Malmö-Stockholm och även köra Göteborg-Stockholm.
Får jag ihop matematiken har de åtminstone, då, kapacitet att köra med 8 sittvagnar/tåg.

Snälltåget kommer inte bli Flixtrain.

vi har Kört enstaka avgånget ner till Berlin med sittvagnar, då som dagtåg.
De nya liggvagnarna är på väg till Sverige. Finns 2 st än så länge i landet. De gamla vagnarna kommer inte pensioneras.
 

Palazzi

Medlem
Snälltåget kommer inte bli Flixtrain.

vi har Kört enstaka avgånget ner till Berlin med sittvagnar, då som dagtåg.
De nya liggvagnarna är på väg till Sverige. Finns 2 st än så länge i landet. De gamla vagnarna kommer inte pensioneras.

Det här forumet slutar aldrig förvåna! Information direkt från källa, och kort och koncist.

Tack för dementi gällande mina funderingars riktning. Då återstår och se om vilka Flixtrain talade, och om de istället/även blir MTR i Flix-färger tillslut :)
 

jonten

Medlem
Lite offtopic
Angående Solna-förlängningen så kommer även SJ köra dit fr.o.m. 9 dec 2020, åtminstone enligt de tåglägen man sökt.
Vad betyder detta med Solna? Vilka tåg kommer köra dit? Frågar eftersom jag vissa veckor bor på tåg och kontoret kommer flytta till Solna 1 december.
 

Hachans

Medlem
Snälltåget kommer inte bli Flixtrain.

vi har Kört enstaka avgånget ner till Berlin med sittvagnar, då som dagtåg.
De nya liggvagnarna är på väg till Sverige. Finns 2 st än så länge i landet. De gamla vagnarna kommer inte pensioneras.

TrainyMcTrainFace med SJ logga på bilden, ett namn som MTR har på tågen och jobbar på Snälltåget...

Hmm...

;-) (för säkerhets skull)
 
Toppen