London City Airport - New York, JFK via Shannon
BA001 A318-100 (G-EUNB)
12.50 - 20.40
2A+2B
Efter ett par glas Tattinger i loungen har vi boardat planet, totalt 11 pax.
Planet har totalt 32 platser, 2+2, och 8 rader, pitchen är inget att klaga på
Såg också 1 vagn med väskor, tror det var runt 10 kolli. Jag trodde att Airbus-planen alltid lastades med containrar, men så var det inte.
Flygtid till Shannon är beräknad till 1h15 min, där kärran att tankas upp för skuttet över pölen och vi går igenom emigration och tull under tiden. På JFK kommer vi landa som ett inrikesplan.
En annan sak som jag funderar på (svar kommer nog senare i inlägget);
När vi checkade in bagaget så taggade de väskorna direkt till SFO och 2 agenter sa att vi inte behöver ta ut bagaget på JFK (trots att nästa flight av går 07:00 imorgon) eftersom att allt fixas på Shannon.
För några år sedan skulle vi vidare till Chigago samma dag (var även då BA001) och de sa samma sak då, men då tog det nästan 3 dygn innan väskorna kom (blev en del försäkringspengar
då).
Nu ska vi gå via bagagebandet på JFK å se om det kommer nåt eller inte, vore väldigt skönt att slippa stora väskor i natt.
Ahhh, nu var det manuell säkerhetsdemo, numer är det inte ofta man ser det
Snabb och brant start, inte konstigt med få pax och väskor samt ett lätt-tankat plan, inte ofta det händer heller. Utflygningen från LCY är oxå intressant, många ändringar av hastighet, svängar och höjdändringar. Luftrummet i London är ju ganska fullt så det blir ju lite som serpentinvägar.
Första dryckesrundan kom efter 10 min, varför bryta en tradition.... således mer Tattinger Brut Reserve NV. Efter det kom förrätten
^ A selection of canapes featuring blue cheese on pumpernickel, salami sauce tartar, feta and watermelon and vegetable goat's cheese wrap
^ Vegetarian sushi rolls
^
Jag valde sushi, mycket god, men vet inte om sushi och champagne gifter sig i mun... men båda är ju goa var för sig
Den blivande 50-åringen valde canapes, vilket också var gott.
Deboarding i Shannon 14:10 för pre-clearance tillbaka i sätet 14.32 å vi var sist på planet. Mycket trevliga US-personal.
Nu börjar skuttet över pölen, beräknad flygtid 6h55min, och den "riktiga" servicen på BA001
Sallad
^ Fresch seasonal salad with vinaigrette
Main Courses
^ Braised beef cheek with lobster and Cheddar macaroni and grilled asparagus
^ Kashmir spiced chicken with wasabi rice, red pepper paneer and mustard chutney
^ Mozzarella ravioli with grilled mushrooms, cherry tomatoes and rocket leaves
^ Main course salad of sauteed peri peri king prawns with celeriac, fennel and cider dressing
Valet blev kinden och hummern..... Vill ha mer...... Snacka om långkokt kind, den bara föll isär, makaroner, ost och hummer... Wow Mycket, mycket god mat!
Desserts
^ Warm chocolate brioche orange pudding with vanilla anglaise
^ Sardo Pecorino and Fourme d'Ambert cheese served with apple and pear chutney
^ A selection of whole fresh fruit
^ Chocolates
Valet här, blir som vanligt, ost och portvin
Även osten och porten höll rätt temp, kexen så där men övrigt gott.
Efter den lunchen blir det en film och sova middag och efter det blev det mer Tattinger ( å en GT
)
Evening Supper
Snacks
^ An individual selection of sandwich featuring Tex Mex, chunky egg with mustard cress and Loch Fyne smoked salmon
^ Selection of Japanese delicacies featuring smoked salmon, miso cream, caramelised onions with roasted panko flakes and baked tufo
Hot Savouries
^ Quiche Lorriane
^ Vegetable samosa
Var lite intresserad av det Japanska, men efter en titt på den tallriken blev det mackorna och QL. Pajen helt ok, mackorna ganska smaklösa förutom Tex Mex varianten, den var skapligt stark.
Även om inte denna mat är "top notch" så är det helt ok, fortfarande ganska mätt efter lunchen (eller om man ska kalla det middag). Behöver ju inte ha en full måltid efter 4,5 timmar.
Snasket kom vad vi trodde dryga timmen före landning, men det visade sig efter servering att det blev 45 min, kommer att landa drygt 20 min före tidtabell.
Frågade efter en top-up av bubblet för att få det sista, hade tur, Gemma vår CC, var precis på väg att "vaska" den halva flaskan som var kvar. Vaskningen blev inte i Lill-Airbussen's avlopp utan i P & M's strupar
Nu landar vi alldeles strax på JFK och passar på att göra en sammanfattning.
^ 3 cabincrew - gör ett väldigt bra jobb, pratar och skojar lagom, går igenom kabinen med jämna mellanrum. Trycker man på knappen kommer de på 5 sekunder. Service på det man frågor om kommer efter max 2 min.
^ Bra mat, bra säten
^ Flygningen är för kort....
^ Vill göra igen (vilket jag säger varje gång det lir BA001 eller 003)
^ Har en känsla av att detta är så nära man kan komma BA First utan att betala, antar att det ligger mitt i mellan Club World och First.
Svar om bagaget: Jo det kom ut på bandet.... Frågade på terminalen hur man gör, man åter-inchechckar i BA's terminal och han sa att bageget nästan alltid kommer ut även om landar som ett inrikesplan.
Det var mycket dåligt skyltat till "re-incheck", men gå till höger och så långt som möjligt så finns det ett par diskar.
Ska skapa en ny tråd om det när jag är lite piggare
Vidare åkte vi till terminal 8, American Airlines, och fick boarding för morgondagens tidiga flight till San Fransisco. Vi försökte uppgradera oss till First, men den var tydligen "sold out". Får se vad som händer imorgon bitti.
Nu over and out för att träffa John Blund.