Senaste nytt

Mot lite äventyr i Asien!

Andrew

Medlem
Fick du varma nötter före måltiden? Jag tycker att alla som åkt med Qatar får det men jag fick inte det på någon av mina 4 sträckor. :oops:

Om man gillar bloody Mary så kan jag rekommendera den i loungen i doha!
Tror det beror lite på kabinpersonalen om de frågar om man vill ha nötter eller ej.

Dricker sällan Bloody Mary, men jag kan verkligen hålla med om att den i Doha var bland de bästa jag provat. Det gör viss skillnad att de använder Belvedere (eller så var det Grey Goose).
 

Emil92

Medlem
Qatar Airways QR 168
ARN-DOH
B787-8
Business klass, säte 5K
Businessklassen: 15/22 passagerare, tidigare 21/22.

När boardingen började kl 15:25 så lämnade jag loungen strax efter och gick med raka steg mot gate F66 som såg förvånat tom ut. Det var 2 tjejer och en Supervisor som skannade boardingkorten innan man kommer in till gateytan.

Det var 2 korta köer på 2 var och den ena tjejen höll på att skriva in lite uppgifter så hennes kö var lite irriterad. En kvinna och hennes dotter lämnar den kön och går till den lite snabbare som jag inte ställde mig i. När hon ser att det är min tur så försöker hon tränga sig före mig och gav mig en liten knuff åt sidan. Detta gillades inte av Supervisorn som tog henne åt sidan för en kort diskussion och efter att ha skannat mitt kort så gick jag ombord.

Blev välkomnad ombord av en ung flygvärdinna som tog 3 korta steg till sittplats 5K och flygvärdinnan som skulle jobba på min gång presenterade sig och hon var från Sydkorea. Hon betedde sig lite som en robot och allt hon gjorde var för perfekt, men att ha en konversation var inte hennes grej.

Flygtiden låg på 5h och 45 min och det var en manlig kapten och en kvinnlig pilot, nationalitet är okänt men kaptenen hade en brittisk dialekt.

Mat&dryck:
Qatar Airways har bara en servering på denna rutt som dem börjar med strax efter start och jag har inte hela menyn framför mig men det jag valde var.

Förrätt:
Lax med dillsallad

Varmrätt:
Kyckling med ris och en lite stark kryddig sås.

Dessert:
Gourmet glass med lite blåbär, tranbär och hallonbär.

När det kommer till dryck så hade dem ett ganska stort urval att välja mellan som vit champagne (Jacquart Brut) och Rosé champagne (Tattinger Rosé) och det fanns även viner och ett och annat på vinlistan.

Service:
Servicen var faktiskt bra men flygvärdinnorna har mer en robotkänsla svårt att beskriva men jag frågade min sydkoreanska flygvärdinna om hon slutar sitt pass i Doha efter denna flygning. Fick som svar "would you like som more champagne sir?" Med ett leende på läpparna, så det blir inte samma servicebemötande som hos Singapore Airlines.

Innan start så gick pursern runt för att välkomna varje business klass passagerare och innan landning gick hon runt för att önska varje passagerare en trevlig resa vidare om man ska transita i Doha.

Slutsats:
Att flyga första gången med Qatar Airways får mig att förstå hur flygbolaget funkar och det finns ett par saker som dem kan göra bättre fast som tur är det bara några smågrejer. Det enda som föll till min stora besvikelse är att lilla barloungen bakom rad 5 uteblev. Det enda som fanns där var en kruka med röda rosor och ett par tidningar.
 

Emil92

Medlem
image.jpg

Schysst business klass säte och bra med benutrymme

image.jpg

Oryx håller hög kvalitet på filmer.

image.jpg

Den obligatoriska fördrinken innan take-off (Tattinger Rosé) och en varm liten handduk på det.

image.jpg
image.jpg

Han ser inte direkt glad ut på denna bild.

image.jpg
 

LarsCph

Medlem
Det enda som föll till min stora besvikelse är att lilla barloungen bakom rad 5 uteblev. Det enda som fanns där var en kruka med röda rosor och ett par tidningar.

Jeg har fløjet 5 flights med Qatar Airways på 787-8 og 1 på A350 samt 2 på 777-300ER. De to første fly har barlounge - og det har kun været én gang at der var stillet champagne og øvrig drikke i baren. Jeg ved ikke præcist hvad kriteriet er for om de dækker op i baren. Måske det var værd at spørge, for det er faktisk ret fint at man kan strække benene og gå op i baren for at hente et glas vin i stedet for at bare at ringe efter det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

JohnnyWilde

Medlem
Jag flög samma rutt i fredags och hade japansk/indisk crew där indiskorna som servade mig var mycket pratglada om allt möjligt från rent jobb och om deras hemstäder.
Men kan ha berott på min nytvättade Iron Maiden tshirt också som icebreaker!
 

HON-II

Medlem
Jag är tacksam för att QR inte alltid dukar fram champagneflaskorna på den lilla hyllan bakom rad 5 på 787:an. Efter en upplevelse när en grupp av 6 överförfriskade svenska pensionärer stod vid den baren i några timmar tills de tömt alla flaskor som stod framme (och som fylldes på) och mycket, mycket högljutt berättat om sina Thailandupplevelser är jag lite allergisk mot den baren. Jag satt i rad 1 och stördes oerhört av allt gapande och skrikande. Stackars medpassagerare som satt i rad 5......
 

Emil92

Medlem
@LarsCph Jo men precis det känns faktiskt även bra att man kan ta ett glas själv istället för att låta personalen göra det åt en. Det finns även en möjlighet att träffa på en social pratglad medpassagerare. :)

@149@telia.com Det kan det nog...möjligtvis vara så. :O

@JohnnyWilde Jag har märkt ibland att sydkoreaner och japaner inte är så värst pratglada av sig men vissa är det och vissa inte.

@HON-II Ja våra svenska pensionärer sparar väl inte på krutet direkt, tur nog att det var bara mest ensamresande, affärsmän och en småbarnsfamilj på min flygning. :)
 
F

FCT

Guest
Känns aningen kärvt att dra svenska pensionärer över en kant. Tror nog att vi alla oavsett ålder och nationalitet har skämt ut oss offentligt ibland.
 
Toppen