Senaste nytt

Moral vs svenskt tänk?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om vi återgår till ämnet som kan vara känsligt.. Det bör finnas utrymme för en diskussion där våra medlemmar kan uttrycka en åsikt gällande val av flygbolag eller hotell baserat på om medlemmen anser att han/hon av olika anledningar (politiska övertygelser, moraliska skäl, eller helt enkelt en känsla) väljer att inte använda en resetjänst från vissa bolag. Hur en medlem resonerar runt detta får vara upp till varje enskild medlem. En annan tanke är att kanske medlemmar väljer bort vissa destinationer av samma skäl; kanske vissa väljer bort länder/region av samma övertygelse.

Sedan kan man väl ta sig en funderare på i denna globaliserade värld vi lever i om det som händer inom t.ex. flygbolagen är så väldigt annorlunda från de vindar som blåser i andra industrier?

Vi håller ett extra öga på denna diskussion så att den håller sig till topic, och innanför ramen av respekt för andras åsikter.

MVH,
Hans/Senator i rollen som moderator

En del inlägg har tagits bort i tråden, då de varit OT och delvis diskuterat hur moderering sköts i forumet samt upplysning av forumregler medlemmar emellan.

Alla får gärna läsa igenom forumreglerna igen om man känner sig osäker på vad som gäller.
Att diskutera moderering är inte OK i forumet, har du synpunkter på detta, ta det direkt med en moderator så lyfter vi det i våra interna kanaler.
Att tillrättavisa andra medlemar som bryter mot reglerna är inte heller OK. Anmäl istället inlägget så kommer en moderator att titta på det.

Vi strävar att alltid motivera varför vi tar bort inlägg, det kommer som en notifiering med en kortare text. Det blir dock ingen längre utläggning, om ni önskar er detta om varför era inlägg tagits bort så är det bara att skicka PM till en moderator.

//Moderator

Förlåt att jag frågar, men vad har du för dator, tv och telefon? Utan att veta så kan jag gissa bergsäkert att någon av dessa produkter är tillverkade i låglöneländer. Går vi ner på komponentnivå behöver jag ens inte gissa.

Du läser ju inte vad jag skriver så jag förstår dig inte riktigt? Dator telefon är från arbetsgivaren och TVn är 8 år gammal.
Bilarna jag har är 12 år.
Så du har en liten poäng när den dagen kommer när jag behöver köpa ny bil/TV och dyl, men jag hoppas att det då finns produkter som inte är producerad i ett låglöne land. Kina kommer med största sannolikhet att omklassas 2017 (men kvaliteten kommer likväl att suga på helprodukter)
Så ngt annat du vill veta?

Korrekt.

Jag köper inget producerat i låglöneländer och ffa inte från Kina. Förr när jag köpte (nödgad) så köpte jag inget tillverkat efter det kinesiska nyåret.

Du läser ju inte vad jag skriver så jag förstår dig inte riktigt? Dator telefon är från arbetsgivaren och TVn är 8 år gammal.
Bilarna jag har är 12 år.
Så du har en liten poäng när den dagen kommer när jag behöver köpa ny bil/TV och dyl, men jag hoppas att det då finns produkter som inte är producerad i ett låglöne land. Kina kommer med största sannolikhet att omklassas 2017 (men kvaliteten kommer likväl att suga på helprodukter)
Så ngt annat du vill veta?
Jodå, jag läser vad du skriver. Du köper inget från låglöneländer. Därför frågade jag dig vad du har för märke på din telefon, dator och tv. En rak och lätt fråga som jag fortfarande ser fram emot svaret på.

.... Som jag redan har gett ett rakt och lätt svar på.
Nja, du har ju inte svarat vad du har för dator och telefon. De är från din arbetsgivare, men det är väl lite dubbelmoral att säga att man inte köper något som är tillverkat i låglöneländer, men att tycka det är ok att ändå använda dessa produkter bara någon annan införskaffar det åt en? Ett bra exempel på trådens topic.

Vill ni fortsätta diskutera var ni köper bilar/tv/mobiler mm ta det gärna i PM med varandra istället för i denna tråd.
Vore bra om vi kan hålla tråden till topic som hanterar "moral vs svenskt tänk" vad det gäller resor, inte andra varor/tjänster.

Detta är en sista varning!

//Moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen