Kan numera (tyvärr) bekräfta att läget är så att det är första flighten som är "marketing" bolag och som därmed sätter bagage-allowance. Åtminstone när det gäller USA-resor. Vet inte hur det ligger till när man bokar ToR biljetter med exempelvis CPH-FRA-USA med LH och sen inrikes med United och retur samma väg, om då "första" bolag fortfarande är LH eller om returresan blir UNiteds regler...
MEN, om man som jag bokade enbart en returresa InrikesUSAUnited-IAH-FRA-CPH med ca 19 timmars stopp i IAH så resulterade det i att jag fick plocka ut väskorna över natten i IAH (enligt dem helt självklart att det inte gåååår att ha dem inbokade hela vägen, absolut maximum four hours) samt att det är Uniteds regler inrikes vilket betyder 200$ excess kostnad på tredje väskan! Att det på biljetten står "Baggage allowance 3pc" betyder enligt dem inte att man får ta med det gratis... Får se om biljetten från Lufthansa där det står mer specat "free of charge" på alla tre väskorna gör att det går att få en refund.
Dagen efter vid incheckning med LH var det förstås inga sura miner, inga diskussioner om att betala för väskan och bara finfin service. Inte heller vidare till CPH var det några problem förstås, bagaget incheckat hela vägen och först ut på bandet vid ankomst CPH.
Summa summarum, flyger ni inrikes första biten hem så gäller Uniteds regler, är det så illa att det är economybiljetter kan det betyda betalning för allt och att man inte ens FÅR ha med tredje väskan. Återkommer när ärendet är utagerat från uniteds customer (s)care.