Senaste nytt

Mixa bokningsklass, poäng och pengar

TomJ

Medlem
Tänkte försöka ta mig hem med Lufthansa First från USA nästa gång. Dock undrar jag lite hur man ansluter inrikes.

1. Kan man när man ringer Tallinn boka till en inrikesresa för pengar i samma bokning som en poängresa? Ex. pengar IAD-JFK och sen poäng JFK-FRA-CPH?

2. Om man hittar en poängflight inrikes, ex IAD-JFK-FRA-CPH med United på första flighten, kan man boka Economy första och/eller sista flighten medans JFK-FRA är First?

3. Om man kan boka som i 2, får man ta med sig 3x32kg väskor hela vägen då?

4. Vad är tidsrymden alla flighterna måste rymmas inom? Kan man ta första flighten tisdag eftermiddag och resterande dagen efter?

Anledningen till att jag frågar är ju förstås att jag tänkte ha gott om bagage med hem och att det brukar finnas gott om economy-poäng-biljetter... Alternativt om man kan lägga till en tusing eller två för inrikes First (där man enbart får ha 2 bagage) men ändå få ha med 3 eftersom man fortsätter med Lufthansa First.

Ah, så på nummer 4 så gäller det mellan varje leg så man kan i princip resa med 23:59 MELLAN varje flight och max 4 legs per väg?

Aha, så skulle man flyga från LAX exempelvis skulle man kunna få till en LAX-JFK dag 1, JFK-FRA dag 2 och FRA-CPH dag 3 och sen CPH-ARN dag 4 utan problem, så länge det är mindre än 24h mellan varje?

Har man då tillgång till FCT på FRA både ankomstdagen 2 och dag 3 eller blir det då bara dag 2?

Aha, så skulle man flyga från LAX exempelvis skulle man kunna få till en LAX-JFK dag 1, JFK-FRA dag 2 och FRA-CPH dag 3 och sen CPH-ARN dag 4 utan problem, så länge det är mindre än 24h mellan varje?

Har man då tillgång till FCT på FRA både ankomstdagen 2 och dag 3 eller blir det då bara dag 2?
Ja, det ska gå att flyga så.
Osäker på fct men tror bara du kommer in där dag 2, dvs när du ankommer fra med LH F. Obs ej 100%

Gott, bådar väl inför kommande resa åtminstone. Angående FCT båda dagarna så kan man väl se det som en bonus om det skulle gå. Nu landar nog de flesta flighter från USA på morgonen i FRA och Frankfurt är kanske inte så lockande att ta en dag i "bara-för-att" så det lär inte vara aktuellt ändå.

Men jag tackar för svaren och ser fram emot att testa det i verkligheten! Inrikes med United får man ju på penga-biljetter bara ha med 2 bagage, medans man på LH First får ha 3. Man vill ju inte betala 150$ extra för tredje väskan menar jag.

Nej, du kommer inte alls in i FCT, bara FCL som du kan använda som ankomstlounge. För att komma in i FCT så måste du ha en avgående flight samma dag.

Men jag tackar för svaren och ser fram emot att testa det i verkligheten! Inrikes med United får man ju på penga-biljetter bara ha med 2 bagage, medans man på Lufthansa First får ha 3. Man vill ju inte betala 150$ extra för tredje väskan menar jag.
Ändrades inte detta för ett tag sedan så att det är bagagemängd för första flighten som gäller? Jag har för mig att vi hade en diskussion om detta då det bara finns business ner till tyskland och att denna ändring därför skulle påverka oss negativt då vi aldrig skulle kunna få F-allowance om allt görs i en bokning...

Toppen