Senaste nytt

Missat anslutning under bonusresa

Aber

Medlem
Hej ,

Har inte lyckats nå sas pga telias kassa täckning...
Är mitt i en SA bonusresa och kommer av olika anledningar missa ett leg och behöva ta mig för egen maskin till destinationen. Vet ni vad som händer med min returresa? Brinner den inne eller kan jag åka som bokat?

Mvh

Hej ,

Har inte lyckats nå sas pga telias kassa täckning...
Är mitt i en SA bonusresa och kommer av olika anledningar missa ett leg och behöva ta mig för egen maskin till destinationen. Vet ni vad som händer med min returresa? Brinner den inne eller kan jag åka som bokat?

Mvh

Tyvärr finns det stor risk för att din hemresa kommer bokas av automatiskt.

Kan man förekomma detta på något sätt? Surt om 400k poäng brinner :/ Kreativa tips emottages tacksamt

Det enkla svaret är att detta regleras i det som kallas ”Conditions of carriage” som är flygbolagens allmänna villkor. Googla det. Betalningsmedel spelar troligen inte roll här.

Om du kan kanske kan lämna lite mera detaljer så vi kan hjälpa?

1. Vad har du exakt bokat?
2. Vad vill du exakt hoppa över?
3. Har du bokat med 2-for-1 voucher?
4. Om ja, är dessa fortfarande giltiga?
5. Har några av poängen gått ut på datum?

Det är svårt att ge specifikt råd utan specifika detaljer. Jag tror det finns en lösning men det beror på dina svar.

Ok!

Se svar i fetstil.

tack!

Det enkla svaret är att detta regleras i det som kallas ”Conditions of carriage” som är flygbolagens allmänna villkor. Googla det. Betalningsmedel spelar troligen inte roll här.

Om du kan kanske kan lämna lite mera detaljer så vi kan hjälpa?

1. Vad har du exakt bokat? CPH-LHR-IAD-PTY-CUR / CUR-PTY-ORD-FRA-CHP
2. Vad vill du exakt hoppa över? PTY-CUR på ditvägen
3. Har du bokat med 2-for-1 voucher? Ja
4. Om ja, är dessa fortfarande giltiga? Ja
5. Har några av poängen gått ut på datum? Nej

Anledningen är en schemaändring på benet jag måste hoppa över. Från att ska ha åkt 4h efter landning ändrades det till 2 dagars väntan. Detta medförde att curacaos gula feber-restriktioner trädde ikraft och för att klara 12h-fönstret måste jag boka en PTY-MIA-CUR för egen maskin, då det inte finns några awarsplatser att boka om till på andra flyg.
Det är svårt att ge specifikt råd utan specifika detaljer. Jag tror det finns en lösning men det beror på dina svar.

När gjordes schema ändringen? Om det nyligen så borde du väl kunna använda det faktum att den är gjord till att ändra bokningen. Och det borde vara lugnt att ta bort ett segment då.

Det faktum att det är en ändring bör definitivt öka dina chanser, så länge den gjordes nyligen.

Bäst är ju som sagt var om du kan göra som @palmen säger. Kan ju eventuellt bli svårt om du redan påbörjat resan, men värt ett försök. När fick du veta denna schemaförändring och var är du nu?

Alternativ 2 är att gå till flygbolaget du skulle åka PTY-CUR med när du är framme i PTY och se om det finns någon möjlighet att få komma med ett tidigare flyg med din/era nuvarande biljetter.

Alternativ 3 är helt klart lite krångligt, men kanske kan det i värsta fall vara värt det för att rädda hemresan. Du skriver att du tänker boka PTY-MIA-CUR, så jag antar att ni har/kan skaffa ESTA och kan ta er in i USA. Alternativet här är att istället boka PTY-MIA-PTY och ta en natt i Miami så att ni kommer tillbaka till Panama mindre än 12 timmar innan ert flyg till CUR går. Då kan ni sen hoppa på flyget från originalbokningen och allt borde vara OK inför hemresan. Ni tappar två dygn i CUR och det är lite bökigt, men borde åtminstone kunna rädda hemresan, och ni får väl försöka göra något kul i Miami under tiden ni väntar.

Toppen