Senaste nytt

Missat ange mellannamn vid bonusresa

Mimmisa

Medlem
Jag upptäckte nyligen att jag har missat att ange mitt mellannamn vid en bonusresa som jag bokat i början av nästa år.
Bokning avser ARN-FRA-HND, NRT-ICN med Lufthansa, ANA och Asiana samt hem BKK-LHR-ARN med Eva air och SAS.

Är det någon som har erfarenhet av huruvida det är okej att endast ha efternamn och första förnamnet angivet på biljetten? Inom Europa och USA har jag aldrig haft problem med det, men läste bland annat på ANA:s hemsida att man ska ange samtliga förnamn. Vill ju helst inte behöva boka om eftersom tillgången till bra bonusresor i början av nästa år är väldigt begränsat i dagsläget.
 

Mr Basic

Medlem
Jag upptäckte nyligen att jag har missat att ange mitt mellannamn vid en bonusresa som jag bokat i början av nästa år.
Bokning avser ARN-FRA-HND, NRT-ICN med Lufthansa, ANA och Asiana samt hem BKK-LHR-ARN med Eva air och SAS.

Är det någon som har erfarenhet av huruvida det är okej att endast ha efternamn och första förnamnet angivet på biljetten? Inom Europa och USA har jag aldrig haft problem med det, men läste bland annat på ANA:s hemsida att man ska ange samtliga förnamn. Vill ju helst inte behöva boka om eftersom tillgången till bra bonusresor i början av nästa år är väldigt begränsat i dagsläget.
Har du ett mellannamn alltså? Flertalet svenskar har flera förnamn men inget mellannamn, t ex Per Pelle Persson, där Per Pelle är förnamn och Persson efternamn.
 

Mimmisa

Medlem
Har du ett mellannamn alltså? Flertalet svenskar har flera förnamn men inget mellannamn, t ex Per Pelle Persson, där Per Pelle är förnamn och Persson efternamn.
Ja, det är ju såklart per definition två förnamn, men i talspråk kallar man ofta det för mellannamn.. Kanske dumt av mig att använda mig av talspråk och naivt att anta att alla skulle förstå :)
 

adhoc76

Medlem
väsentlig skillnad på förnamn och mellannamn

Ja det är helt olika saker. Bra att mellannamn togs bort i namnlagen så att vi numera kan koncentrera oss på förnamn och efternamn, även om man skulle ha fler än ett av varje. I forumet, för att kunna få hjälp, så är det bäst om vi tar bort begreppet mellannamn helt och hållet nu. Nästan alla trådar (funnits en del genom åren) innehåller inslag av bruk av mellannamn som är både felaktigt och missvisande. Svårt att hjälpa då.
 

Mimmisa

Medlem
Ja, jag har full koll på skillnaden mellan förnamn och mellannamn. Skrev också att jag endast angett första förnamnet och hela efternamnet och frågade om man behöver ha med samtliga förnamn. Därav att jag då också antar att mellannamn tolkas som sitt andra förnamn. Men alla tolkar vi olika.

Oavsett så har jag fått svar på min fundering på annat håll så problemet är löst.
 

Benz

Medlem
Ja, jag har full koll på skillnaden mellan förnamn och mellannamn. Skrev också att jag endast angett första förnamnet och hela efternamnet och frågade om man behöver ha med samtliga förnamn. Därav att jag då också antar att mellannamn tolkas som sitt andra förnamn. Men alla tolkar vi olika.

Oavsett så har jag fått svar på min fundering på annat håll så problemet är löst.
Blev det några problem att resa?
 

frli

Ny medlem
Är också nyfiken hur det gick. Har en bokning med SWISS (bonusresa bokad via SAS) till NRT där jag angav en resenärs multipla förnamn som mellannamn förutom det första då såklart. Inte helt genomtänk från min sida men kanske inte heller klockrent UX i bokningsflödet. På bokningen syns enbart första förnamnet + efternamn och det jag fyllde i mellannamnsrutan syns ingenstans. Efter att ha fyllt i APIS hos SWISS så ser det rätt ut men på vissa ställen syns fortfarande den gamla infon.

Jag tänker att det kommer vara lugnt pga ifyllda förnamnet matchar första förnamnet i passet men man vet ju aldrig.
 

frli

Ny medlem
Jag baserar mitt resonemang om multipla förnamn ovan på följande (lätt motstridiga) text från Swiss
IMG_8939.jpeg
 
Toppen