Senaste nytt

Minsta antal dagar att ansöka om ESTA-visum innan avresa

Jag reagerade på ESTA-datorerna på Schipol igår - speciellt med tanke på historien från Landvetter och familjen som inte fick flyga. Verkar fungera lite olika?

Det finns ju till och med datorer på flygplatserna när du kommer till USA där du kan fylla i ditt ESTA så 72h är nog en rekommendation för att vara på säkra sidan.

Konstigt att man skulle kunna söka vid ankomst till USA. Trodde grejen var att flygbolagen ska kolla att man fått grönt ljus innan avresa, t ex från Europa. För visst har det hänt tidigare att flyg vägrats landningstillstånd om oönskade personer visat sig finnas på passagerarlistan?

Frågan om det har berott på ESTA eller APIS. APIS innehåller ju tillräckligt med information för att identifiera passagerare som är väldigt ovälkomna till USA (eller ens att flyga över USA)

DHS (Department of Homeland Security) skriver att man rekommenderar att ESTA söks senast 72 innan avresa, detta är dock inget krav. Det är resenären som ansvarar för ESTA. Det behövs också Secure Flight (namn, födelsedatum, kön, ev redress number) som ska fyllas i senast 72 h innan avresa eller när reservationen sker, vilket kan vara mindre än 72 h innan avresa, detta är flygbolagets ansvar att samla in till TSA (Transport Security Administration) . Slutligen APIS (namn, födelsedata, första nattens adress i USA mm) som ska vara komplett senast 15 minuter innan avgång, annars blir det bekymmer för flygbolaget. APIS administreras av CPB (Custom Border Protection). Många inblandade myndigheter här :)

DHS (Department of Homeland Security) skriver att man rekommenderar att ESTA söks senast 72 innan avresa, detta är dock inget krav. Det är resenären som ansvarar för ESTA. Det behövs också Secure Flight (namn, födelsedatum, kön, ev redress number) som ska fyllas i senast 72 h innan avresa eller när reservationen sker, vilket kan vara mindre än 72 h innan avresa, detta är flygbolagets ansvar att samla in till TSA (Transport Security Administration) . Slutligen APIS (namn, födelsedata, första nattens adress i USA mm) som ska vara komplett senast 15 minuter innan avgång, annars blir det bekymmer för flygbolaget. APIS administreras av CPB (Custom Border Protection). Många inblandade myndigheter här :)

Ska vi vara petiga så är såväl CBP som TSA underordnade DHS, dvs motsvarande myndigheter (även om det ena, CBP, är en polismyndighet med långt gångna befogenheter och det andra, TSA, har en mer oklar roll utan egentlig laga befogenhet i många avseenden) under departementet.

ESTA är enkelt uttryckt en snabb bedömning av huruvida det är sannolikt att man blir insläppt i USA utan visum. Viktigt att påpeka är dock att det inte är någon garanti, CBP-officeren "i båset" är den som fattar beslutet. Även APIS hanteras av CBP och ger USA en förvarning om vilka filurer som är på väg att resa till landet, och därmed chansen att via flygbolaget neka ombordstigning. I teorin kan man således få ESTA godkänt men nekas ändå pga informationen i APIS, osannolikt men möjligt...

Secure Flight har stora likheter med det som populärt kallas "no fly list", och är en ganska trubbigt och tämligen kontroversiellt verktyg. Hanteras av TSA precis som nämnt ovan.

Ovan inlägg beskriver bra hur rörigt detta är - att någon stackars ovan resenär glömmer eller missuppfattar detta är knappast så konstigt...

• Gilla
Reactions: SFC
Mitt bekymmer gäller egentligen inte esta direkt utan snarare indirekt men lånar tråden.
Jag insåg precis att jag glömt fylla i passnumret i reseinformationen till San Francisco med utresa på onsdag. Har jag problem eller borde det gå bra att lägga in nu?

Borde inte vara några problem - men vänta inte längre än nödvändigt

Passnummer samt första nattens adress antar jag att du skall fylla i på bokningen

Kom på nu att passnummer är väl inte ett krav i passagerarinformationen, den raden är iaf inte märkt med en asterisk?

Kom på nu att passnummer är väl inte ett krav i passagerarinformationen, den raden är iaf inte märkt med en asterisk?

Passnummer räcker att fylla i vid incheckningen.

Du måste dock ha namn+födelsenummer i bokningen en viss tid i förväg (minns inte om det är 48 eller 72 timmar).

Toppen