Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Jag var nog otydlig där. Menade evidens kring att USA och processen att ta sig in i landet skulle blivit sämre.
Detta är svårare att visa med statistik men visst pekar väl allt mot att riskerna har ökat.

Går du in på existerande ESTA så står det ju exakt när det går ut.
Lång tid kvar. Menade mest om några regler förändrats men det besvarades längre ner.
Det beror på om du har samma pass eller inte.
Samma pass.
Med samma pass går det att använda utan problem. Jag har precist varit i Portland med mitt 22 måneder gamla ESTA som går ut i Juli, inget problem har rest til US på det 9 gångar nu. Det är bra värde på ESTA:n jämfört med bara att resa en gång!
Perfekt tackar!

Detta är svårare att visa med statistik men visst pekar väl allt mot att riskerna har ökat.

Säger ju INGENTING då sådant kanske hände även 1990.. Who knows.. Kriminell bakgrund även om det 20 år kan få lampor att lysa i USA.
Har man rent mjöl i påsen och inga konstigheter för sig så lär det gå som vanligt. Senast förra veckan rann jag genom otroligt smidigt.
Lika smart som att jag kan hävda att Mina bevis på 4 resor sen Trump tog över är att allt gick mkt snabbare än under Biden då allt tog en jäkla tid. Alltså kan jag i min bubbla säga att det är bättre nu.
Lika dumt som att säga att det är sämre nu för att 5-6 st av 10 tals miljoner människor som ska in i USA tas om hand. . Alla vet för övrigt att sista-resten-covid strul etc gjorde långa köer etc under Biden, en stor förklaring till länga köer 2022..

För. Övrigt så togs vår Prins Carl Philip av gränspolisen o sattes i holding cell i 1 dygn etc och förhördes speciellt innan han släpptes. De trodde inte på att han var prins osv. När han skulle resa in från Venezuela. Det var 2012 under Obama.. Mao borde alla svenskar varnas att inte resa in då? Skedde det? Nej.. TSA bad om ursäkt o hovet viftade bort det..

Säger ju INGENTING då sådant kanske hände även 1990.. Who knows.. Kriminell bakgrund även om det 20 år kan få lampor att lysa i USA.
Har man rent mjöl i påsen och inga konstigheter för sig så lär det gå som vanligt. Senast förra veckan rann jag genom otroligt smidigt.
Lika smart som att jag kan hävda att Mina bevis på 4 resor sen Trump tog över är att allt gick mkt snabbare än under Biden då allt tog en jäkla tid. Alltså kan jag i min bubbla säga att det är bättre nu.
Lika dumt som att säga att det är sämre nu för att 5-6 st av 10 tals miljoner människor som ska in i USA tas om hand. . Alla vet för övrigt att sista-resten-covid strul etc gjorde långa köer etc under Biden, en stor förklaring till länga köer 2022..

För. Övrigt så togs vår Prins Carl Philip av gränspolisen o sattes i holding cell i 1 dygn etc och förhördes speciellt innan han släpptes. De trodde inte på att han var prins osv. När han skulle resa in från Venezuela. Det var 2012 under Obama.. Mao borde alla svenskar varnas att inte resa in då? Skedde det? Nej.. TSA bad om ursäkt o hovet viftade bort det..
Hur är det med detaljerna egentligen? En kväll år 2007 under Bush blir till ett dygn 2012 under Obama? Prinsen hävdade att han ska arbeta i landet. Något annat en två backpackande tonåringar.

Last edited:
Hur är det med detaljerna egentligen? En kväll år 2007 under Bush blir till ett dygn 2012 under Obama? Prinsen hävdade att han ska arbeta i landet. Något annat en två backpackande tonåringar.
Hmm.. minnet är kort. Helt klart fel av mig.
"
Prins Carl Philip stoppades av amerikansk passpolis när han skulle ta sig in i USA.

Han togs till ett förhörsrum tillsammans med andra misstänkta personer.

Först nästa dag kunde han resa vidare."

Men en dag blev det och inte en kväll iaf :D

I vilket fall.. det visar att sånt hände för 20 år sen oxå.. De två backpackande misstänktes ju för just att de skulle arbeta..

Jag är helt övertygad om att vi ser fler sådana här nyheter nu på grund av den rådande situationen. För ett par veckor sedan var det också två unga resenärer från Danmark som blev nekade inresa efter ett förhör, då de hade berättat för gränskontrollen att de skulle göra volontärarbete. Det är inte tillåtet med ett ESTA, och det är egentligen inget nytt att man blir hemskickad om det är arbete som är syftet med resan. Om en amerikansk medborgare anlände till Schengen som turist och sa vid gränskontrollen att han tänkte arbeta här, skulle det också leda till avslag.

Hmm.. minnet är kort. Helt klart fel av mig.
"
Prins Carl Philip stoppades av amerikansk passpolis när han skulle ta sig in i USA.

Han togs till ett förhörsrum tillsammans med andra misstänkta personer.

Först nästa dag kunde han resa vidare."

Men en dag blev det och inte en kväll iaf :D

I vilket fall.. det visar att sånt hände för 20 år sen oxå.. De två backpackande misstänktes ju för just att de skulle arbeta..
Nu är inte händelsen i sig superviktig, men jag får det till att han blev försenad en dag, inte häktad en dag:

Som jag känner till det togs han åt sidan för utfrågning och han missade då anslutningsflyget, berättar Folke Rydén.
– Mitt intryck är att han tyckte det var lite spännande.
Resultatet blev att prinsen kom en dag för sent till Washington.”

Att bli kvarhållen på flygplatsen några timmar för förhör är inte samma sak som att tillbringa natten i häkte och bli kroppsvisiterad. Så jag håller inte riktigt med om att samma sak hände för 20 år sedan.

Att bli kvarhållen på flygplatsen några timmar för förhör är inte samma sak som att tillbringa natten i häkte och bli kroppsvisiterad. Så jag håller inte riktigt med om att samma sak hände för 20 år sedan.
Även i Sverige blir du omhändertagen och får tillbringa natten hos polisen om du nekas inresa och inte kan resa tillbaka samma dag.

Även i Sverige blir du omhändertagen och får tillbringa natten hos polisen om du nekas inresa och inte kan resa tillbaka samma dag.

Poängen var att han bara missade flyget för han intervjuades längre, och det har då antagligen varit dagens sista flyg som han missade (eller så var senare flyg fullt). Han var alltså inte inlåst utan sov gott på ett hotell innan han åkte vidare.

Poängen var att han bara missade flyget för han intervjuades längre, och det har då antagligen varit dagens sista flyg som han missade (eller så var senare flyg fullt). Han var alltså inte inlåst utan sov gott på ett hotell innan han åkte vidare.
Det där med prinsen förstår jag – men de historier jag har läst de senaste veckorna har alla handlat om resenärer som nekats inresa och därför behövt resa hem igen. Men kanske har jag missat något? Finns det exempel på resenärer som blivit godkända efter en intervju, men som ändå fått övernatta hos amerikansk polis för att de missat en anslutning?

Toppen