Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Vem vet?

I morgon kanske det handlar om Tysklamd.

Det här är ett besllut taget för att hjälpa Trumpkandidaten vinna presidentvalet.

Med den typen av prioriteringsr kan ju vilket land spm helt helt plötsligt drabbas
Stor skillnad, om det hade hänt Tyskland så hade man gjort en stor förändring mot hur det är nu.

Det är exakt 0 rumäner som rest in på ESTA. Rumänien har inte varit en del av ESTA tidigare, men Biden-administrationen lade till Rumänien bland det sista den gjorde i januari. Tanken var att det skulle börja i mars men blev uppskjutet och nu inställt. Detta kan man läsa om man faktiskt läser artikeln @Cristoffer Cedergren länkar till. Dock så kanske det inte passar ens egna narrativ att allt USA gör nu är dåligt…

Dessa poängpriser med diamant-rabatten är inget nytt där Plus dessutom är billigare än Go men har antagit att det varit en trevlig bugg. Fortfarande bra poängpris, men var ännu mer tacksamt när man fick 25%-boosten.

Det var ju ett bättre sätt att byta bonuspoäng mot nivåpoäng förr, men numera så är får man ju (som Diamond) 75% boost på bonuspoäng, så sett till totala nettopoängkostnaden så blir det ju bättre nu.
Resan som @Avdankad visar borde, om jag räknat rätt utifrån tabellerna, ge 23450 bonuspoäng som EBD. Alltså blir totala poängkostnaden efter resan är gjord med det pris som betalats då bara 24962 bonuspoäng.

EDIT: Faktiskt stämmer det inte heller att det var ett bättre sätt att byta bonuspoäng mot nivåpoäng förr. Man fick ju mycket riktigt fler nivåpoäng, men totala bonuspoängskostnaden blev högre. I ovanstående exemplet så hade varje nivåpoäng kostat 1.89 bonuspoäng med gamla systemet, men bara 1.86 bonuspoäng med nya.
EDIT2: Det beror dock på poängpriset - med det som @palmen har i sin screenshot så var gamla systemet bättre. Verkar vara vid ca 50k poäng som det är break even. Nya systemet är bara bättre vid poängpriser under 50k poäng, vilket ju inte är särskilt vanligt. Gäller ju dessutom endast denna specifika rutt - skulle det istället handla om New York istället för San Francisco så blir det annorlunda.

Last edited:
Sorry om det varit uppe tidigare men sökfunktionen är inte den bästa i mobilen.

Har ett godkänt ESTA från oktober 2024 då vi var i Los Angeles. Ska till New York om 3v och undrar om jag kan resa in på samma ESTA eller om Donald ändrat något som gör att jag måste söka nytt?

Har ett godkänt ESTA från oktober 2024 då vi var i Los Angeles. Ska till New York om 3v och undrar om jag kan resa in på samma ESTA eller om Donald ändrat något som gör att jag måste söka nytt?
Går du in på existerande ESTA så står det ju exakt när det går ut.

Det beror på om du har samma pass eller inte.

Med samma pass går det att använda utan problem. Jag har precist varit i Portland med mitt 22 måneder gamla ESTA som går ut i Juli, inget problem har rest til US på det 9 gångar nu. Det är bra värde på ESTA:n jämfört med bara att resa en gång!

Mycket empirisk "evidens" och hänga-läpp-mentalitet i denna tråden, vad är ens syftet.
Reste in för första gången på två år, dvs på nytt ESTA, i slutet av april. Smidigaste immigration-processen någonsin. Det gick så snabbt att jag inte ens minns om jag behövde ge fingeravtryck eller om bild av nunan räckte.

Hur var USA då? Alldeles som vanligt. Finns fortfarande miljoner olika intryck att få, och det har inte ändrats sedan Josef Bidén ramlade runt.

Toppen