Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Jag har inga problem alls med att man sätter sina egna regler om varför man åker/inte åker till vissa resmål på samma sätt som vissa bojkottar specifika flygbolag.

Däremot har jag alltid svårt för personer som ska påpeka någon sorts dubbelmoral hela tiden. Typ någon postar "jag åker inte till land X pga Y" så får man svaret "MEN DU ÅKER JU TILL LAND Z, JÄVLA DUBBELMORAL" eller den allmänna kommentaren "samma personer som åker till Dubai osv".

Fritt fram för alla att göra sina egna val och man kan tycka att andra är idioter men man måste inte posta om att de har "fel" varje gång :)
Håller till viss del med, men då behöver man i förstaläget inte heller sätta sig på sina höga hästar och säga att man inte åker till land X pga Y, i många fall bara för att vissa att man följer den allmänna opionen (i detta fall att allt som USA gör just nu är förkastligt).

• Gilla
Reactions: hco
Håller till viss del med, men då behöver man i förstaläget inte heller sätta sig på sina höga hästar och säga att man inte åker till land X pga Y, i många fall bara för att vissa att man följer den allmänna opionen (i detta fall att allt som USA gör just nu är förkastligt).

Absolut, handlar väl lite om hur man säger det också, bara för att man inte åker till något visst ställe betyder det inte att man tycker man är bättre än andra.

I den här tråden är det ju svårt att undvika att säga varför man åker eller inte åker :) Betyder inte man har rätt eller fel utan mer ett personligt beslut. Det är väl när man väljer att inte åka pga Y och sen i nästa mening säger att alla som åker är idioter det blir lite fel :)

Detta kan väl oxå vara en anledning till att det kanske tar tid innan man får svar på sitt ESTA.

USA avvisar visumansökningar baserat på meddelanden som publicerats i sociala medier.
Beslutet gäller omedelbart, enligt USA:s migrationsmyndighet USCIS.
Meddelanden eller hänvisningar till inlägg som stödjer grupper som är terrorstämplade i USA – till exempel Hamas, Hizbollah i Libanon eller Huthirörelsen i Jemen – berörs av beslutet. Även antisemitiska budskap ingår i sökandet.

På en ESTA ansökan häromdagen såg jag att det efterfrågades profil i sociala medier. Tror inte det var en obligatorisk fråga tidigare?

Hur som helst, den personens ESTA processades snabbade än ett UK ETA anökt sista timmarna före prishöjningen. ESTA 1h10m, UK ETA 4h06m

Last edited:
På en ESTA ansökan häromdagen såg jag att det efterfrågades profil i sociala medier. Tror inte det var en obligatorisk fråga tidigare?

Hur som helst, den personens ESTA processades snabbade än ett UK ETA anökt sista timmarna före prishöjningen. ESTA 1h10m, UK ETA 4h06m
Det är korrekt att det för ESTA efterfrågas länkar till sociala medier tex Facebook och LinkedIn, frågorna är dock optional. Det fanns även en box att ticka i om man inte är aktiv på sociala medier. Jag ansökte om ESTA i fredags förra veckan, fyllde inte i några länkar men tickade heller inte i boxen (jag är inte speciellt aktiv på sociala medier så tänkte att det var rätt att göra) - fick min ansökan godkänd efter typ 48 timmar

Det är korrekt att det för ESTA efterfrågas länkar till sociala medier tex Facebook och LinkedIn, frågorna är dock optional. Det fanns även en box att ticka i om man inte är aktiv på sociala medier. Jag ansökte om ESTA i fredags förra veckan, fyllde inte i några länkar men tickade heller inte i boxen (jag är inte speciellt aktiv på sociala medier så tänkte att det var rätt att göra) - fick min ansökan godkänd efter typ 48 timmar
I går var frågan om sociala medier inte optional.

Toppen