Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

IMG_6143.jpeg

God morgon Frequent Flyer vänner :cool:

Jag har två resor till USA inplanerade i år och ser som vanligt fram emot resorna med planerande av områden och restauranger. Jag tycker fortfarande att det är ett fantastiskt land och många underbara restauranger som iofs är dyra men ändå billigare än motsvarande hemma i Sverige. När jag planerar mina restauranger så ser jag ju även prisnivån och då är jag förberedd på det när notan kommer in. Om man däremot åker dit (och till en rad andra länder) och tänker att det måste vara mycket billigare än i Sverige rakt av så lär man bli besviken.
Shopping i ett mall upplever jag fortfarande som mycket billigare än hemma men en flagship store på fingatan är väl ungefär samma. För mig har dock shopping på tex Manhattan ett mervärde i sig så det vinner ändå jämfört med hemma. :)

Varför ska man bojkotta USA?
Bojkottar man Frankrike?
Som tidigare sagt.. Finns många fler tveksamma/onda länder som folk ändå reser till.. UAE, Qatar, Saudi etc..
Därmot tycker många (inkl jag) att det är jäkla dyrt med mat/hotell i USA. Blir enklare middagar a la Chilis o China-take away samt leta 'billiga' hotell för 150-200(!) dollar.

Blir märkligt att jämföra med UAE och Turkiet. Nästan ingen åker dit för att man gillar länderna, man åker dit för att det är prisvärt. USA är allt annat än prisvärt, utan man åker dit för att man gillar USA. Nu när folk gillar USA lite mindre lär resandet minska.

Diskussionen borde snarare handla om hur ändrade resmönster kan påverka utbudet av såväl rutter som bonusresor. Kan vi få dagliga avgångar till Tokyo/Bangkok året runt med SAS, om de kapar några avgångar till USA? Kommer det att finnas ännu bättre möjligheter att flyga business till staterna med SAS om efterfrågan sjunker?

Effekten på SAS blir intressant. Antalet destinationer till nordamerika är väl 3x så många som antalet i hela asien. Om det blir minskad efterfrågan, kan de ens skifta om produktionen? Att ställa plan på parkeringsplats i väntan på bättre tider låter dyrt för ett bolag som nyss kommit ut ur konkursskydd och som planerat för ökat resande.

Effekten på SAS blir intressant. Antalet destinationer till nordamerika är väl 3x så många som antalet i hela asien. Om det blir minskad efterfrågan, kan de ens skifta om produktionen? Att ställa plan på parkeringsplats i väntan på bättre tider låter dyrt för ett bolag som nyss kommit ut ur konkursskydd och som planerat för ökat resande.

Ekvationen hade nog varit enklare om man fortfarande kunde flyga över Ryssland

Toppen