Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Det var väl tur att man gjorde "miljon resan" i höstas, med två inresor på två dagar i USA (dessutom var jag bara där i 1 dag vid varje inresa) Misstänkt värre!

USA är ju trots allt ett fantastiskt resmål, men som sagts tidigare, det är ju helt galet dyrt där.

Prisnivån & att jag planerar nya resmål kommer påverka resorna dit framöver , men politiken i något land får mig inte att bojkotta ett resmål, för vart går då egentligen gränsen?

Låter som att det är säsong ”bojkotta USA” för alla självgoda svenskar. Problemet är bara hur man ska gömma Teslan som står på uppfarten efter att man tittat klart på senaste Netflixserien med en Coca Cola i näven. Om det handlar om att bojkotta länder med tvivelaktiga regimer så börja med att välja bort Turkiet, Ungern, Libanon, Israel, UAE, Egypten mfl mfl, dit den moraliskt överlägsna svensken gärna spenderar en weekend eller chartervecka på.

Tråkigt att man inte ska kunna prata om risker i resandet (upplevda eller verkliga) och hur det påverkar resandeströmmar utan att det ska blir halmgubbar om bojkott och moral-skam.

Vit, blond och blå ögon - då kan tydligen inget dåligt hända. Tjena. Låter som förstadiet till gråta ut i kvällspressen. "Det var ingen som visste att man kunde bli kvarhållen i 90 dagar trots att jag är helyllesvensk med prickfri esta ansökan"

Det är väl lite som de flesta resmål, man får göra en egen riskbedömning vad man är bekväm med. Läsa på om nuvarande läget på resmålet, gärna från mer än en vinkel/källa, och sen ta ett vuxet beslut. Samtidigt frånsäger man sig lite rätten att gnälla om något händer, oavsett land.

Priserna är väl en helt annan fråga. Personligen åker jag en del till USA för jobbets skull (amerikansk firma) men har inga planer att åka på semester i närtid då jag inte tycker det är värt kostnaden jämfört med så många andra ställen. Visst, det går att komma billigt undan men inte utan att prioritera ned saker jag vill kunna njuta av på en semester, speciellt om jag åker med barnen.

USD gick iaf ner 10-12 nya ören efter tullbeskedet. Runt 9,88 nu men en del volla. Sista ordet är dock knappast sagt med tullarna. Jag hoppas avslutningsvis ikväll att vår svenska industri klarar detta ok med alternativ export om inte annat. 20% ãr tungt.

Själv är jag mer sugen än någonsin på att åka till USA. Var där senast i december men får bli en ny resa i sommar eller senast till hösten. Tror att dollarn kommer fortsätta ned som är ett av Trumps mål. Har varit hiskeligt dyrt senaste åren men med några kr lägre dollarkurs plus billigare bensin och mat så kommer det kännas bättre.

Själv är jag mer sugen än någonsin på att åka till USA. Var där senast i december men får bli en ny resa i sommar eller senast till hösten. Tror att dollarn kommer fortsätta ned som är ett av Trumps mål. Har varit hiskeligt dyrt senaste åren men med några kr lägre dollarkurs plus billigare bensin och mat så kommer det kännas bättre.
Det är väl inget som talar för att maten ska bli billigare än i dag?

Toppen