Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Det har varit ett antal artiklar om att efterfrågan Canada-Usa minskat (-70% är siffran i rubriker). Mång artiklar med varningar, nyss detta på sr

Jag tänkte tidigare att det kunde vara kul om priserna kollapsar, men nu är jag bara orolig. Jag skulle inte göra en MR till us nu. Har en 3-dagars resa i maj och kommer nog att avboka. Redan tidigare har det varit otrevligt om man har otur och nu har de alltså fått riktlinjer om att aktivt arbeta för att hitta något att frihetsberöva på.
Du får rensa bort allt elakt på dator/telefon du tänkt och tyckt om Trumpeten så kommer du in! Han släpper bara in kompisar just nu :)

USA har i min mening, oavsett det nuvarande politiska läget, prisat ut sig själv från min turism.
Dess skidorter är under ett betungande oligopol med liftkort som ligger 3x Europeiska motsvarigheter. Ska man ta familjen till Disneyworld så får man vara beredda att lägga fem-siffrigt per dag för att få tillträde. Vill du ta ett inrikesflyg så kan det landa på samma kostnader som en TATL. Hela skalan har flyttats, i vintras när jag var där senast i tjänsten så betalade jag $300 för att bo på ett halvsunkigt Holiday Inn i Philadelphia. Detta är innan vi ens bemöter vad det kostar att gå ut att äta...

Så för mig så är det klumpiga famlandet från Vita huset mest grädde på moset.
Håller med om att USA i mångt och mycket har prisat ut sig men när det gäller just liftkorten så handlar det om när man köper liftkortet - var i Vail förra året och betalade ca 1000 SEK per dag för liftkortet, förra månaden kostade liftkorten ca 700 SEK per dag i Frankrike (Chamonix och Serre Chevalier). Skillnaden är att i USA är det betydligt billigare att köpa liftkortet långt i förväg - hade jag köpt det samma dag hade priset varit betydligt högre. Sätter vi priset för liftkort i relation till skidåkningen och jämför med skidorterna i Europa (inkl tex Åre) så vinner USA alla dagar i veckan

Väldigt mycket off-topic så vi kanske skall stänga just den delen av diskussionen

Själv har jag sedan en tid helt tänkt bort USA som semesterdestination med tanke på allt som händer där. Tidigare har jag varit väldigt tveksam pga kostnadsläget vilket orsakat en avbokning senaste året. Visst kan man jämföra med andra länder som man också bör undvika men här är ju skillnaden att galningarna öppet hotar Europa/Grönland med militära ingripanden och är aggressiva och oförskämda mot omvärlden i största allmänhet. Bara Iran och Ryssland ligger på samma nivå. Dessutom tystas all form av opposition inom landet. Inte vad jag skulle kalla demokrati. Nu hoppas jag mer på möjliga resor till Kanada, Mexico och Sydamerika. Ser väl bytet till Skyteam som en stor fördel där.

Härligt att så många ratar USA pga. det politiska läget och Trumps utspel och sedan inte har några problem att flyga med mellanösternbolag och semestra i diverse diktaturer med repressiva ledare men det är klart, vi har högre krav på vad demokratier får göra och inte och när de gör fel så skall de straffas. Jag tar fram popcornen.

Ställt in en resa till Kalifornien nyligen och valt bort USA för vinterresan nästa år. Till stor del pga prisläget då jag kan åka någon annanstans för en billigare peng (och ha roligare) men så klart spelar ju senaste tidens dumheter från Vita Huset roll. Resten av familjen är amerikanska medborgare så jag är inte bekymrad om att bli inspärrad, men mitt europapatriotiska hjärta kan inte i dagsläget stödja USA (men det lägger sig nog!)

Härligt att så många ratar USA pga. det politiska läget och Trumps utspel och sedan inte har några problem att flyga med mellanösternbolag och semestra i diverse diktaturer med repressiva ledare men det är klart, vi har högre krav på vad demokratier får göra och inte och när de gör fel så skall de straffas. Jag tar fram popcornen.
Vi är ändå några som ratar USA just nu, och som inte heller åker med ME-bolag eller semestrar i diktaturer! Allt är inte svartvitt även om så många gärna vill göra det så, synd, för vi människor är mer nyanserade än vad vissa vill göra oss till (inkl ditt inlägg!).

Jag åker inte till Thailand, Turkiet eller Ungern heller. Kan ange några länder till. :)

Det har varit några fall nyligen av europeiska och kanadensiska som inte bara blir nekade inträde, men försvinner in i ICE-fängelser i veckor. Det har ändrat riskkalkylen en del. Ett exempel är: https://www.theguardian.com/us-news/2025/mar/19/canadian-detained-us-immigration-jasmine-mooney

För mig personligen föredrar jag säkra demokratier när jag har fritt val på egna resor. Och i arbetet (internationell forskningsinfrastruktur) verkar det som att känslan nu är att undvika att lägga konferenser i USA, fler verkar vara villiga att resa till Kina än USA just nu.

USA går för mig bort enbart p.g.a kostnadsläget. Det där med demokrati eller inte är ju en glidande skala och beroende på vilka parametrar man själv tillmäter störst vikt så blir utfallet olika. Det är ju upp till var och en att avgöra vart man vill åka.

Tiden med Mustang cab och roadtrip där man stannade på valfritt motell är tyvärr över.

En USD på 5.8 sek och ett ok hotellrum med pool, cabel TV, fridge etc för 40 bucks är no more.

Hur lokalbefolkningen klarar sig med 7.25 USD i timmen är en gåta....

(Korta svaret är att de inte gör, fast ändå OT)

Toppen