011430121
Medlem
Först vill jag säga att detta inte är en reserapport, skulle aldrig komma upp i samma klass som de fantastiska reserapporter vi får här på BC.
Om du retar dig på att vissa ord är fel av stavade, kommatecken sitter, fel eller vissa fel stavninar så sluta läs här så att ditt blodtryck inte stiger
Har läst några reserapporter här på BC från bland annat @fcx, @GOTATH och några övriga som har rest med EVA AIR.
Har sett EVA AIR maskiner på några flygplatser, bland annat på BKK där kan man se flera maskiner samtidigt, från Europa går många linjer ner i BKK, måste erkänna jag tycker de inte är snygga utanpå, men som många av oss människor så skall man ju inte döma av utsidan utan det är insida som gäller.
Bokade en resa med AMEX 2-4-1
ARN-CDG med SK
CDG-TPE med BR
TPE-VIE med BR
VIE-MUC med LH
MUC-ARN med LH
redan gick ut den 16 jan och hem 20 jan
Original bokningen var ut från ARN den 17 jan med endast ca 1,5 timmes anslutning i CDG, tyckte det var lite kort tid om det ev. skulle vara snöoväder på ARN, ringde och bokade om till eftermiddagsflyg dagen före.
SAS flygningen till CDG var en normal flygning, ankom i tid till CDG.
Var snabbt av flyget, och med endast handbagage var jag snabbt på tåget till Hilton CDG, var lite nervös vad jag skulle få för rum eftersom @Tommy hade varit missnöjd med hotellet några veckor innan, jag fick i samma del men ett helt OK rum.
Runt klockan 09.00 började jag ta mig tillbaka till flygplatsen med tåget, det tar ca 4 minuter , gick direkt till Star Star Alliance loungen och inmundigade frukost.
Vår avgång var klockan 11,20 och bordingen var 40 minuter före, jag var vid gaten i god tid, satte mig och väntade när en den manlige gate agenten kom fram till mig och frågade om jag var Mr XX kunde inte förneka det och han kunde hela min resa utan till både ut och in resan, han ville ha mitt pass eftersom jag inte hade visat det vid incheckningen på CDG, undrade länge hur han kunde veta att jag var den personen länge bland alla som var vid gaten .
Fick en skymt av vår Boeing 777-300

Bording var för businesspassagerarna och status pax var via L1, ekonomipassagerarna ändvände L2

Tror att jag visade passet 4 gånger innan jag fick gå ombord sista gången var i bryggan ner till maskinen
Jag hade valt 6A direkt när jag kom fram till sätet kom en värdinna och hälsade mig med namn välkommen ombord
För de som önskade serverades Champagne

Klockan passerade 11,20 och ingen hände samt informationen uteblev däremot så sprang det massa tekniker ut och in i cockpit, de två styrmännen fick inte plats därframme de stirrade hela tiden i sita "paddor"
Jag började undra hur länge vi skulle kunna vänta innan arbetstiden skulle bli för lång för personalen, flygtiden skull bli ca 13 timmar
Värdinnorna (det var bara kvinnlig personal i kabinen) började dela ut menyerna och fyllde på glasen för de som önskade det, fortfarande ingen info om varför vi inte var i luften.




Och så livets dryck, det är inte jag som börjar se suddigt

Om jag förstår det så är det bra val av champagne och viner

Vi lämnade gaten 90 minuter efter tidtabell
Lite gott till drickat direkt efter start, gåslever smakar aldrig fel
Förrätten Räka med potatissallad och notera lime

Och efter den kom en ljuvlig soppa

Sedan kom det in en grönsallad

Jag hade förbeställt kyckling, med purjolöks sufflé, det fanns ca 10 olika varmrätter att välja på från menyn som man kunde boka ca 14 dagar före avgång, även vilka rätter som fans ombord visades när man skulle förboka
Kycklingen var saftig och välkryddad, purjolöks sufflén lät mer exotisk än den var
Desserten var det endaste som serverades från vagn
För mig blev det ost och glass

Det var mycket mat och skall jag vara lite kritisk så gick det med en jä….. fart att servera maten, ibland hade jag inte hunnit njuta av en rätt fören nästa bars fram
Totalt tog det nog inte mer än en timme att servera och äta upp det som serverades
En av det bästa måltider, jag har ätit i luften, på rak arm vet jag inte om jag har njutit så av en flygmåltid inte ens i First har måltiden varit så bra om man räknar samtliga rätter.
Tråkigt bara att det gick så fort.
Efter ett dåligt väder i Paris så kom vi över de Österrikiska alperna

Under måltiden förstod jag varför gate agenten viste vem jag var, jag var den ende västerlänningen i businesskabinen, som var helt full, de kinesiska passagerna var på väg till Taiwan för att fira det kinesiska nyåret
Kabinen mörklades direkt efter måltiden, jag ordnade stolen till säng och konfugering var fiskbensmönster, jag är 183 cm lång och har 43.44 i skostorlek, jag hade svårt att få plats i lådan där fötterna skulle var, vaknade flera gånger när jag försökte vända på mig.
Säkerhetsbältes skylten var tänd nästan under hela resan! Jag tycker inte det är bra, det blir dålig respekt när man kan gå upp och gå utan att kabinpersonalen reagerar
Ca 70 minuter före ankomst till TPE kom kaptenen i och sa att vi skulle landa om en timme och även då började de servera frukosten och den började serveras med frukt

Därefter kom det korv gjord på kalv med ägg

Upplevelse om flygningen, fantastisk personal i kabinen som alltid när det är Asiatiska flygbolag, kabinchefen kom och hälsade och tackade att jag är lojal med Star Alliance och inför landningen var åter fram och hoppades jag skulle få en trevlig vistelse i Tapie.
Vid landningen som var 70 minuter efter tidtabell informerades vi skulle få gå igenom en kontroll som skulle mäta vår temperatur, tänkte inte så mycket på det.
Kom ner till passkontrollen och var först fram till luckan, var ute efter ca 1 minut, tog tunnelbanan i mot stan och efter några stationer bytte till ett snabbtåg till Hilton, som @fcx rekommenderat.
Var vid hotellet ca klockan 09,30 och försökte checka in och 3 personer bakom disken beklagade att de inte hade något rum ledigt, de hade haft fullt, de ringe till någon och de sa att jag skulle gå till loungen och vänta, där föreslog det att jag skulle äta frukost medan jag väntade, efter 10 minuter sa de att rummet var klart och jag tackade nej till att någon skulle dra mitt handbagage till rummet, blev uppgraderade till någon typ av svit med en bra utsikt

Ett misstag var att jag hade kollat på en norsk väder app och där skulle Tapie ha 17-20 grader och sol tog med mig en sommar jacka, det var 8-10 grader och regn.
Hemresan
Skall fatta mig mycket kortare, flygningen gick via BKK och till VIE det var en 787-9, vissa dagar går den maskinen direkt har jag fått uppgift av @Martin Gren, en stor nackdel är att man efter drygt tre timmars flygning skall av i BKK en timme, det serveras middag både mellan TPE-BKK och BKK-VIE
Sov betydligt bättre på denna flygning, större låda för fötterna och att man ligger rakt
Åt i loungen i TPE fanns varm och kall mat där
Vi landade i VIE ca 15 minuter försenat på grund av dimma, min flygning med LH till MUC var 45 minuter försenad på grund av samma dimma, kom även med LH till ARN från MUC
Kommer jag att boka med EVA framöver Ja
Nästa resa kommer jag att se till att åka med en 787 och se till att det är direktflyg
Blev intresserad av landet Taiwan och kommer att göra en resa i landet, verkar ha bra tåg nät
EVA kommer under februari börja flyga på Milano
Vad lärde jag mig av denna resa, utseendet betyder igen det är insidan som räknas!
EVA AIR har den bästa Businessklass utbud av mat och dryck som jag har rest i, det som drar ner lite är stolen i deras 777
Om någon har orkat lästa ända hit, så vill jag tacka för intresset.
Om du retar dig på att vissa ord är fel av stavade, kommatecken sitter, fel eller vissa fel stavninar så sluta läs här så att ditt blodtryck inte stiger
Har läst några reserapporter här på BC från bland annat @fcx, @GOTATH och några övriga som har rest med EVA AIR.
Har sett EVA AIR maskiner på några flygplatser, bland annat på BKK där kan man se flera maskiner samtidigt, från Europa går många linjer ner i BKK, måste erkänna jag tycker de inte är snygga utanpå, men som många av oss människor så skall man ju inte döma av utsidan utan det är insida som gäller.
Bokade en resa med AMEX 2-4-1
ARN-CDG med SK
CDG-TPE med BR
TPE-VIE med BR
VIE-MUC med LH
MUC-ARN med LH
redan gick ut den 16 jan och hem 20 jan
Original bokningen var ut från ARN den 17 jan med endast ca 1,5 timmes anslutning i CDG, tyckte det var lite kort tid om det ev. skulle vara snöoväder på ARN, ringde och bokade om till eftermiddagsflyg dagen före.
SAS flygningen till CDG var en normal flygning, ankom i tid till CDG.
Var snabbt av flyget, och med endast handbagage var jag snabbt på tåget till Hilton CDG, var lite nervös vad jag skulle få för rum eftersom @Tommy hade varit missnöjd med hotellet några veckor innan, jag fick i samma del men ett helt OK rum.
Runt klockan 09.00 började jag ta mig tillbaka till flygplatsen med tåget, det tar ca 4 minuter , gick direkt till Star Star Alliance loungen och inmundigade frukost.
Vår avgång var klockan 11,20 och bordingen var 40 minuter före, jag var vid gaten i god tid, satte mig och väntade när en den manlige gate agenten kom fram till mig och frågade om jag var Mr XX kunde inte förneka det och han kunde hela min resa utan till både ut och in resan, han ville ha mitt pass eftersom jag inte hade visat det vid incheckningen på CDG, undrade länge hur han kunde veta att jag var den personen länge bland alla som var vid gaten .
Fick en skymt av vår Boeing 777-300

Bording var för businesspassagerarna och status pax var via L1, ekonomipassagerarna ändvände L2

Tror att jag visade passet 4 gånger innan jag fick gå ombord sista gången var i bryggan ner till maskinen
Jag hade valt 6A direkt när jag kom fram till sätet kom en värdinna och hälsade mig med namn välkommen ombord
För de som önskade serverades Champagne

Klockan passerade 11,20 och ingen hände samt informationen uteblev däremot så sprang det massa tekniker ut och in i cockpit, de två styrmännen fick inte plats därframme de stirrade hela tiden i sita "paddor"

Jag började undra hur länge vi skulle kunna vänta innan arbetstiden skulle bli för lång för personalen, flygtiden skull bli ca 13 timmar
Värdinnorna (det var bara kvinnlig personal i kabinen) började dela ut menyerna och fyllde på glasen för de som önskade det, fortfarande ingen info om varför vi inte var i luften.








Och så livets dryck, det är inte jag som börjar se suddigt

Om jag förstår det så är det bra val av champagne och viner

Vi lämnade gaten 90 minuter efter tidtabell
Lite gott till drickat direkt efter start, gåslever smakar aldrig fel

Förrätten Räka med potatissallad och notera lime

Och efter den kom en ljuvlig soppa

Sedan kom det in en grönsallad

Jag hade förbeställt kyckling, med purjolöks sufflé, det fanns ca 10 olika varmrätter att välja på från menyn som man kunde boka ca 14 dagar före avgång, även vilka rätter som fans ombord visades när man skulle förboka
Kycklingen var saftig och välkryddad, purjolöks sufflén lät mer exotisk än den var

Desserten var det endaste som serverades från vagn

För mig blev det ost och glass

Det var mycket mat och skall jag vara lite kritisk så gick det med en jä….. fart att servera maten, ibland hade jag inte hunnit njuta av en rätt fören nästa bars fram
Totalt tog det nog inte mer än en timme att servera och äta upp det som serverades
En av det bästa måltider, jag har ätit i luften, på rak arm vet jag inte om jag har njutit så av en flygmåltid inte ens i First har måltiden varit så bra om man räknar samtliga rätter.
Tråkigt bara att det gick så fort.
Efter ett dåligt väder i Paris så kom vi över de Österrikiska alperna

Under måltiden förstod jag varför gate agenten viste vem jag var, jag var den ende västerlänningen i businesskabinen, som var helt full, de kinesiska passagerna var på väg till Taiwan för att fira det kinesiska nyåret
Kabinen mörklades direkt efter måltiden, jag ordnade stolen till säng och konfugering var fiskbensmönster, jag är 183 cm lång och har 43.44 i skostorlek, jag hade svårt att få plats i lådan där fötterna skulle var, vaknade flera gånger när jag försökte vända på mig.
Säkerhetsbältes skylten var tänd nästan under hela resan! Jag tycker inte det är bra, det blir dålig respekt när man kan gå upp och gå utan att kabinpersonalen reagerar
Ca 70 minuter före ankomst till TPE kom kaptenen i och sa att vi skulle landa om en timme och även då började de servera frukosten och den började serveras med frukt

Därefter kom det korv gjord på kalv med ägg

Upplevelse om flygningen, fantastisk personal i kabinen som alltid när det är Asiatiska flygbolag, kabinchefen kom och hälsade och tackade att jag är lojal med Star Alliance och inför landningen var åter fram och hoppades jag skulle få en trevlig vistelse i Tapie.
Vid landningen som var 70 minuter efter tidtabell informerades vi skulle få gå igenom en kontroll som skulle mäta vår temperatur, tänkte inte så mycket på det.
Kom ner till passkontrollen och var först fram till luckan, var ute efter ca 1 minut, tog tunnelbanan i mot stan och efter några stationer bytte till ett snabbtåg till Hilton, som @fcx rekommenderat.
Var vid hotellet ca klockan 09,30 och försökte checka in och 3 personer bakom disken beklagade att de inte hade något rum ledigt, de hade haft fullt, de ringe till någon och de sa att jag skulle gå till loungen och vänta, där föreslog det att jag skulle äta frukost medan jag väntade, efter 10 minuter sa de att rummet var klart och jag tackade nej till att någon skulle dra mitt handbagage till rummet, blev uppgraderade till någon typ av svit med en bra utsikt

Ett misstag var att jag hade kollat på en norsk väder app och där skulle Tapie ha 17-20 grader och sol tog med mig en sommar jacka, det var 8-10 grader och regn.
Hemresan
Skall fatta mig mycket kortare, flygningen gick via BKK och till VIE det var en 787-9, vissa dagar går den maskinen direkt har jag fått uppgift av @Martin Gren, en stor nackdel är att man efter drygt tre timmars flygning skall av i BKK en timme, det serveras middag både mellan TPE-BKK och BKK-VIE
Sov betydligt bättre på denna flygning, större låda för fötterna och att man ligger rakt
Åt i loungen i TPE fanns varm och kall mat där


Vi landade i VIE ca 15 minuter försenat på grund av dimma, min flygning med LH till MUC var 45 minuter försenad på grund av samma dimma, kom även med LH till ARN från MUC
Kommer jag att boka med EVA framöver Ja
Nästa resa kommer jag att se till att åka med en 787 och se till att det är direktflyg
Blev intresserad av landet Taiwan och kommer att göra en resa i landet, verkar ha bra tåg nät
EVA kommer under februari börja flyga på Milano
Vad lärde jag mig av denna resa, utseendet betyder igen det är insidan som räknas!
EVA AIR har den bästa Businessklass utbud av mat och dryck som jag har rest i, det som drar ner lite är stolen i deras 777
Om någon har orkat lästa ända hit, så vill jag tacka för intresset.