Remington Steele
Medlem
Hmm.. känns som en tråkig väg att gå - försämra för guld istället för att lägga till förmåner till diamant...
Jag är givetvis inte heller jättenöjd, men rent krasst, vem tror att man är viktig som EBG? Det är ju tokenkelt att få EBG idag - man behöver ju inte direkt resa mycket så det blir ju förmåner därefter. Jag tror vi ska vara rätt glada så länge EBG fortfarande räknas som Star Alliance Gold...Som EBG är jag inte nöjd men det är tydligt att Guld inte är speciellt prioriterat längre.
Så går det när man har för låga krav på sina nivåer. De förmåner man får som EBG är ju rätt bra för den mängd flygande man behöver göra för att få det.försämra för guld istället för att lägga till förmåner till diamant...
Du har en poäng, jag håller med dig. Men eftersom de inte gjort det från början, lägg till något istället för att ta bort och göra folk sura. Jag är EBD så det påverkar inte mig. Ännu. Får se om jag återkvalarJag är givetvis inte heller jättenöjd, men rent krasst, vem tror att man är viktig som EBG? Det är ju tokenkelt att få EBG idag - man behöver ju inte direkt resa mycket så det blir ju förmåner därefter. Jag tror vi ska vara rätt glada så länge EBG fortfarande räknas som Star Alliance Gold...
Så går det när man har för låga krav på sina nivåer. De förmåner man får som EBG är ju rätt bra för den mängd flygande man behöver göra för att få det.
Hade man gjort det här smart, så hade EBD krävt 200k miles/år eller minst 100k på SAS-metall och EBG skulle ha legat på 80-100k miles (oavsett bolag). Då hade man fått ner det till en lite mindre kärna av folk som flyger mycket och kunnat erbjuda vettiga förmåner för både EBD och EBG. Nu har man istället gått på linjen att strössla ut EBG och göra EBD relativt enkelt att få. Då blir det så här tyvärr...
Jag håller helt med dig i princip, det är extremt lätt. Men är det verkligen så lätt jämfört med en del andra, eller är det hela Star som gått åt det hållet?Så går det när man har för låga krav på sina nivåer. De förmåner man får som EBG är ju rätt bra för den mängd flygande man behöver göra för att få det.
Off topic svar.Jag håller helt med dig i princip, det är extremt lätt. Men är det verkligen så lätt jämfört med en del andra, eller är det hela Star som gått åt det hållet?
På Turkish krävs 40,000 miles - mindre än SAS. För renewal krävs ännu mindre - 25k på ett år om man inte bor i Turkiet. Kortet dessutom giltigt i två år.
På Aegan krävs 24,000 miles. För renewal endast 12k miles (plus segment på Aegan).
På United krävs 50k (och spend på United).
På ANA krävs 50k (men hälften på ANA).
Egentligen är det väl Lufthansa som är outliern som kräver 100k?
Känns snarare som det är alla Star-bolag som har gjort det väldigt enkelt att få Gold. Tyvärr har ju inte Star någon nivå ovanför Gold delat, annars skulle saker nog varit enklare.
Baserat på det är nog risken att SAS slutar ge Star Gold till EBG inte jättestor.
Den stora "tippen" är ju egentligen Amex Elite som gör att det blir lika enkelt att fixa EBG som Aegan. Detta helt utan spend-krav, eller segment-krav eller något alls.