Senaste nytt

Mindre poäng med Austrian?

trekker

Medlem
Jag flög MAN-VIE-AMS (Austrian) och sedan AMS-FRA-MAN (Lufthansa), samtliga biljetter bokade i D (AMS-FRA-MAN blev dock en ombokning och hamnade i J). Alla biljetter bokade på Lufthansas website, det stod klart och tydligt att jag skulle få 8000 poäng. Hur som helst, gissa förvåningen då MAN-VIE gav 1800 istället för 2000 och VIE-AMS gav endast 1200 mot de lovade 2000 poängen. Nu blev det ju iof en codeshare, men jag trodde LH och Austrian var i princip samma bolag och att man kunde lita på vad bokningen sa? Nu handlar det iof bara om 1000 poäng och jag hamnade ändå på 45500 poäng vilket gav mig EBG, men det hade ju varit riktigt surt om jag hamnat precis under pga detta.

Någon som vet varför jag fick mindre än vad bokningen sa? Mitt fel? Lufthansas fel? Eller rent utav SAS fel?

Om det står 8000 poäng på Lufthansa.com gäller inte detta för SAS EuroBonus, men för Miles & More. Lite svårt för alla bolag att hålla reda på vad de olika program tjänar på deras flighter :)

Tyvärr framgår detta (relativt) (o)tydligt på SAS hemsida vad som gäller exakt.
EuroBonus-partner – Austrian Airlines | SAS
EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS

Det står dock INTE att Austrian ger samma poäng som Lufthansa. Men, jag kan personligen förstå att du skulle anta att samma sak skulle gälla.

Eftersom informationen finns på SAS hemsida, och trots att den kan vara svårtolkat tror jag det är svårt att lägga denna på Austrian eller SAS. Tyvärr har vi som konsumenter också ett ansvar själva att ta reda på saker innan vi köper något, och i detta fallet finns informationen tillgänglig. Sedan kan jag tycka att för just Austrian är den lite bristfällig. Det borde stå hur man räknar detta, som är i ditt fall: miles avrundat upp till närmaste hundring x 2
MAN-VIE: 900 miles x 2
VIE-AMS: 600 miles x 2

Great Circle Mapper

@Budgetresenär var är nedgraderingen? ;) Ombokningen var D till J som är fullpris.

Om det står 8000 poäng på Lufthansa.com gäller inte detta för SAS EuroBonus, men för Miles & More. Lite svårt för alla bolag att hålla reda på vad de olika program tjänar på deras flighter :)

Tyvärr framgår detta (relativt) (o)tydligt på SAS hemsida vad som gäller exakt.
EuroBonus-partner – Austrian Airlines | SAS
EuroBonus-partner – Lufthansa | SAS

Det står dock INTE att Austrian ger samma poäng som Lufthansa. Men, jag kan personligen förstå att du skulle anta att samma sak skulle gälla.

Eftersom informationen finns på SAS hemsida, och trots att den kan vara svårtolkat tror jag det är svårt att lägga denna på Austrian eller SAS. Tyvärr har vi som konsumenter också ett ansvar själva att ta reda på saker innan vi köper något, och i detta fallet finns informationen tillgänglig. Sedan kan jag tycka att för just Austrian är den lite bristfällig. Det borde stå hur man räknar detta, som är i ditt fall: miles avrundat upp till närmaste hundring x 2
MAN-VIE: 900 miles x 2
VIE-AMS: 600 miles x 2

Great Circle Mapper

@Budgetresenär var är nedgraderingen? ;) Ombokningen var D till J som är fullpris.
Jag utgick helt enkelt från att jag skulle få 8000 poäng eftersom jag alltid fått 8000 poäng när det stått 8000 poäng. Men nu vet jag och tycker det är riktigt synd eftersom jag tyckte Austrian hade betydligt bättre mat och service än Lufthansa.

Jag utgick helt enkelt från att jag skulle få 8000 poäng eftersom jag alltid fått 8000 poäng när det stått 8000 poäng. Men nu vet jag och tycker det är riktigt synd eftersom jag tyckte Austrian hade betydligt bättre mat och service än Lufthansa.

Som sagt, jag förstod nästa det. Men tyvärr kan vi inte anta i denna djungel av bilaterala avtal Annars är vi helt överens, Austrian är bättre trots fula färger

Som sagt, jag förstod nästa det. Men tyvärr kan vi inte anta i denna djungel av bilaterala avtal Annars är vi helt överens, Austrian är bättre trots fula färger
Nåväl, nu har jag ju EBG igen så SAS ger 25% mer poäng på SAS segment och blir mer attraktivt igen. Minus maten och ingen seatblock då förstås, fast SAS har nog bäst öl av de jag flygit inom europa så det kanske jämnar ut sig....

Toppen