Senaste nytt

Mina erbjudande SJ prio

Inte? Tänk på att 18 000 poäng är ett pris på 1125 kr. Det är en billig resa. Senaste tjänsteresan till Stockholm gick på en bit över 3800kr retur.

I mitt fall Lund-Sthlm eller omvänt.

Här är en fakiravgång för lite över 20k poäng enkel.
Visa bifogad bild 160812
Nog Malmö sträckan som är jättedyr samt att du kollade för biljetter en fredag någon dag innan avresa hahah, köpte biljetter för maj till Gbg tur o retur 10 000 poäng i 1 klass

Notera att man tydligen kan dubbeldippa den här med Familjerabatten. Skönt att jag och frugan slipper boka vars en resa, utan kan resa på gemensam biljett till Örebro Ö.

Undrar om studentrabatten också gäller :-=

Nog Malmö sträckan som är jättedyr samt att du kollade för biljetter en fredag någon dag innan avresa hahah, köpte biljetter för maj till Gbg tur o retur 10 000 poäng i 1 klass
Tja, det var ju du som sa att du aldrig hade sett en resa för det priset, och jag bara visade att det är hur enkelt som helst att hitta en resa som är så dyr. Sedan börjar du prata om en resa till Göteborg (okänt varifrån) som tydligen kostade 625 kr retur i 1.kl. Och?!?

Om vi backar tillbaka kan du se att jag aldrig sagt att det inte finns sträckor och tågtyper som fortfarande har billiga 1.kl biljetter. Men på X2000 på tex Stockholm-Malmö-Stockholm, där man dels tagit bort ≈50% av 1.kl på varje tåg (vagn 2) och dessutom börjat ta bort avgångar, så är väldigt många avgångar väldigt dyra. Och eftersom bonuspriset är linjärt med penga-priset, vilket det inte var innan, och de har tagit bort rabatten för svart nivå på 1kl bonus resor, så är det riktigt dyrt att åka även med poäng.

Här tar vi ett slump-exempel till, nu en tisdag 3 månader bort. Mellan 15600 och 18700 poäng enkel resa.
Skärmavbild 2024-12-30 kl. 23.09.37.png

Att det går att åka Kalmar-Växjö 1kl för 2800p eller 175 kr spelar liksom inte så stor roll i den diskussionen jag försökte föra.

Poäng på SJ går ut vid varje årsskifte. Tänk på att man nu kan köpa värdebevis för poäng hos SJ! Nu poängen har ett fast monetärt värde, ger det lika bra utväxling som direkt användning av poängen. De facto förlänger du livstiden genom att byta form.

Jag växlade in 8000p igår som skulle gått ut imorgon. Tackar SJ som rödmarkerade dessa i sitt mail om kampanjen som nämnts i tråden igår.

Toppen