Senaste nytt

Min strategi för Eurobonus?

Dragzone

Medlem
Har en fundering kring min strategi i hur jag kommer igång med jakten på EuroBonus och statuspoäng på bästa sätt.
Jag har läst att poängen från ansökningen till Amex elite räknas in i fly premium? Det betyder då att jag bör ha ett sas mc premium innan jag ansöker om Amex elite?

Just nu tänker jag så här:
Har precis fått mitt sas mc (5000p), inväntar poängen och sedan hoppar jag på sas MC premium (10 000p). När jag väl fått det kortet så ansöker jag om Amex elite (=>60 000p) för då räknas dessa 60k in på flypremiun om jag förstått det rätt?

I övrigt är väl strategin att handla med Amex upp till 2-4-1 ( som att boka resor osv ). Därefter enbart använda sas mc, speciellt under 2x poänghelger.
Sedan alltid handla så mycket det går via sas webbportal.

Edit: jag har planerat att boka några flyg med sas PLUS under BF. Uppgraderas mina förmåner automatiskt till dessa resor om jag går upp i statusnivå? Som silver exempelvis.

Du kan ansöka om Amex när du hittar bra kampanj, för FlyPremium tittar på rullande 12 månader bakåt oberoende av när du skaffat kortet. Sen kommer det ta en tid för dina Amex poäng att komma in också.

Har en fundering kring min strategi i hur jag kommer igång med jakten på EuroBonus och statuspoäng på bästa sätt.
Jag har läst att poängen från ansökningen till Amex elite räknas in i fly premium? Det betyder då att jag bör ha ett sas mc premium innan jag ansöker om Amex elite?

Just nu tänker jag så här:
Har precis fått mitt sas mc (5000p), inväntar poängen och sedan hoppar jag på sas MC premium (10 000p). När jag väl fått det kortet så ansöker jag om Amex elite (=>60 000p) för då räknas dessa 60k in på flypremiun om jag förstått det rätt?

I övrigt är väl strategin att handla med Amex upp till 2-4-1 ( som att boka resor osv ). Därefter enbart använda sas mc, speciellt under 2x poänghelger.
Sedan alltid handla så mycket det går via sas webbportal.

Edit: jag har planerat att boka några flyg med sas PLUS under BF. Uppgraderas mina förmåner automatiskt till dessa resor om jag går upp i statusnivå? Som silver exempelvis.

Ja förmånerna uppdaterad när du blir silver, gold etc. Kan vara värt att kika på SAS conscious traveler som ger 5k statuspoäng om du åker på biobiljetter och/eller lägger till biobränsle tex.

Ser att min kvalificeringsperiod är fram till 30e april 2025. Om jag kör på C-travel för 5k nu innan jul och efter så är jag uppe i 30000. Känns lite svårt att uppnå 15k poäng till, speciellt när jag inte har SAS MC än.
Går det att få 15k nivåpoäng på en relativt billig resa till Europa?
Ska även boka en större resa i januari men dessa poäng får jag inte förrän efter resan i september.

Nu vet jag inte om du har någon resa bokad som ger 5k nivåpoäng men annars är det 25k för Amex Elite och conscious traveler (om det nu är värt att satsa på för din del) och inte 30k. Ska du sen dra in ytterligare 20k nivåpoäng via SAS MC på tre månader får du spendera runt 180.000:- per månad..

Nu vet jag inte om du har någon resa bokad som ger 5k nivåpoäng men annars är det 25k för Amex Elite och conscious traveler (om det nu är värt att satsa på för din del) och inte 30k. Ska du sen dra in ytterligare 20k nivåpoäng via SAS MC på tre månader får du spendera runt 180.000:- per månad..
Tänkte att jag har fått mina 20k från Amex elite. Sedan är conscious traveler 5k per kalenderår, så nu innan nyår och sen efter, vilket blir 10k. Då har jag alltså 30k totalt. Okej ja ne då är det nog inte värt det att köra på conscious heller om jag inte ens hinna komma upp i 45k inom en rimlig spend.
Är dock nyfiken på conscious traveler ändå, kanske kommer några fina erbjudanden om man fått symbolen i några år på följd.

Fundera på om du verkligen "behöver" nå upp till guld. Det går ju t.ex. att köpa tillgång till lounge etc. för en förhållandevis liten peng om man bara flyger ett par gånger om året istället för att envist jaga nivåpoäng varje år. Säger det i all välmening utifall det tolkas som någonting negativt!

Fundera på om du verkligen "behöver" nå upp till guld. Det går ju t.ex. att köpa tillgång till lounge etc. för en förhållandevis liten peng om man bara flyger ett par gånger om året istället för att envist jaga nivåpoäng varje år. Säger det i all välmening utifall det tolkas som någonting negativt!
Absolut :)
Ja egentligen är det väl inte nödigvändigt att jaga guld än, det var mer en fundering om det var möjligt utan överdriven konsumtion. Tack för input!

Toppen