Senaste nytt

Min nästa bok handlar om SCANAIR och charterflygets historia!

flatwhite

Medlem
Om inte minnet spelar mig ett spratt hade väl Scanair en jingel (eller refräng) som gick:

"Scanair - Vi gör semester av din tid ombord!"

I väldigt mycket Sällskapsresan-stil. Som jag kommer ihåg det spelades den upp ombord innan avresa. Kan det finnas ett samband här mellan jingeln/refrängen och Klasse Möllberg och Bengt Palmers (båda låtskrivare), Sällskapsresanfilmerna och Sunwing? Klasse och Bengt (med flera) hängde väl på Sunwing Åre när det begav sig?
 

ulagun

Medlem
Samma här, ARN-LPA i januari 1984. Tyvärr minns jag inte vilken flygplanstyp det var?
Kommer dock ihåg att jag var sjukt nervös och inte åt ngt dygnet innan avresa :D . Nervositeten släppte så fort vi lyft varpå jag vräkte i mig all förtäring som erbjöds.
Sedan tog det nästan 37 år innan jag återvände till LPA (dec 2020), då med Sunclass Airlines.
Ja du,
Var en del av charmen, alla dessa positiva förväntansfulla resenärer, annat än idag med vana EBG/EBD resenärer.
Har mängder av minnen från denna tid.
Tex.
- Medelålders mannen som efter take off hivade fram en 37.a Brännvin special. Hade inte en susning att vi hade mängder av spritminiatyrer på drinkvagnen.
- Ett av mina större misstag angående serviceupplägg. Bestämde att vid morgonavgångar mellan kl 06 och 07 skulle vi servera frukostbrickan (med omelett) innan drinkvagnen. Aldrig fått så uppretade cabin rapporter. Tydligen uppror ombord. Servera omelett innan drinkvagn kl 06.30, vilken idiot har bestämt detta?
- Dispyt mede Transair. Vi hade miniatyrsortiment som slog det mesta. Bl.a Manhattan. Kommer än idag ihåg vilken vrede det väckte bland deras kabinpersonal när vi av kostnads skäl tog bort "röda bäret till Manhattan drinkarna
- Första klass på B747 till LPA. som med all rätt, var oerhört uppskattad. Alltid fullbokad. Tyvärr inte bara flighten utan alltför ofta även framförallt medelålders män blev lite väl fulltankade. Hände att vi ibland fick köra fram en catering highloader till servicedörren fram för att sätta överförfriskade män i rullstol och hissa ned dem. Gäller ju få value for money spent!
- Utestationer. Agadir utmärkte sig. De i tornet vägrade släppa iväg oss om de inte fick 2 flaskor whisky och en ask Fortuna choklad. Störde mig enormt. följde med en flight dit och knallade upp i tornet. gjorde klart att nu är det slut med dessa dumheter, Sköt ert jobb. Svaret blev, din maskin kan stå här tills det rostar sönder. Svarade att jag kan stanna här tills ni törstar ihjäl. Slutade med att efter ett tag meddelade kaptenen mig att nu är det dags med tanke på tjänstgöringstiden. Till min stora förtret var det bara att ta fram choklad och whiskyn. Detta inlägg med tanke på att SAS ska börja flyga till Agadir igen ;-)
- Flightdeck. Vi hade en genomtrevlig Kapten Ericson. En dag när jag gick ombord var det en grön skylt på dörren in till fight deck med texten "Övningskörning". Humor som inte gick hem hos alla passagerare. Var någon som av rädsla vägrade gå ombord. Löste sig dock .
Bäst jag slutar nu, minnena hopar sig.
 
Ja du,
Var en del av charmen, alla dessa positiva förväntansfulla resenärer, annat än idag med vana EBG/EBD resenärer.
Har mängder av minnen från denna tid.
Tack för fantastiska minnen! Är du intresserad av att skriva ihop dem och fler minnen i samlad form så får du gärna kontakta mig :) Det är just era historier som förtjänar att delas med eftervärlden.
 
Nyhetsmorgon på TV4 idag hade en mycket speciell gäst: flygpurser Kari Tatti som nyligen firade hela 50 år i luften! Han började som steward i Scanair 1973 och har följt med i bolagets alla reinkarnationer som Premiair, My Travel, Thomas Cook och nu Sunclass Airlines.

IMG_3681.jpeg


Se klippet och notera de fina modellerna som han tagit med sig, samt bilderna som visas i bakgrunden :D https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/har-jobbat-i-luften-i-50-år-här-är-hans-bästa-tips-inför-flygresan/20572814
 
Hur fortlöper arbetet med ditt nästa alster @Hans Jakobsson? Ser med stor tillförsikt fram emot den.
Tack för intresset!

Arbetet pågår och består i huvudsak av forskning i de skandinaviska nationalbibliotekens samlingar. I somras var jag exempelvis på Kungliga biblioteket i Köpenhamn där den danska pressens tidningsarkiv finns digitaliserat.

I de svenska tidningsarkiven finns mycket att hämta, kvällspressen frossade i charterbranschens utveckling då det begav sig.

I modern tid har ett antal "skandaler" inträffat då researrangörer gått i konkurs och resenärer lämnats till sitt öde. Det är dock inget mot 1960-talets charterbransch som var rena vilda västern och resebyråer ibland upphörde att existera så snart kunden gått ut genom dörren... Några exempel som berör charterflygbolagen tar jag upp i boken som förhoppningsvis är ute under 2025 :)
 
Tack för intresset!

Arbetet pågår och består i huvudsak av forskning i de skandinaviska nationalbibliotekens samlingar. I somras var jag exempelvis på Kungliga biblioteket i Köpenhamn där den danska pressens tidningsarkiv finns digitaliserat.

I de svenska tidningsarkiven finns mycket att hämta, kvällspressen frossade i charterbranschens utveckling då det begav sig.

I modern tid har ett antal "skandaler" inträffat då researrangörer gått i konkurs och resenärer lämnats till sitt öde. Det är dock inget mot 1960-talets charterbransch som var rena vilda västern och resebyråer ibland upphörde att existera så snart kunden gått ut genom dörren... Några exempel som berör charterflygbolagen tar jag upp i boken som förhoppningsvis är ute under 2025 :)
Det låter toppen. Tack! Ser fram emot att köpa boken när den släpps!
 
Toppen