Senaste nytt

Min första vecka som Amex kund "obs långläsning"

Garanterat det som är problemet. Att gå in och försöka handla "högriskvaror" för 17k
Varför är ett fysiskt svenskt byggvaruhus en högriskbutik? Troligen finns väl butiken också i kundens "närområde".

Har lättare att förstå om "skumma" utlands- eller internetköp stoppas.

När Ipad lanserades i USA lyckades jag till slut få tag på två styck i Apple Store i New York (de två sista de hade på lager). Gissa om jag blev frustrerad när de sa att mitt Amex var spärrat och på mitt Eurocard fick de upp meddelandet kontakta bank (vilket inte butiken gjorde givetvis). Tack och lov fungerade fru Hollomans Visakort. Vid kontakt med Amex efteråt sa de att de inte kunde se att det nekats någon transaktion så det var sannolikt butikens läsare som fallerade. Till saken hör att vi varit på Woodbury Common och shoppat så korten glödde tidigare på dagen.

Sen dess har jag inte haft några större problem. Det spärrades när jag handlade mat på en supermarket i Orlando en gång trots att jag har lärt mig att ringa dem innan jag ska ut på resa och räknar med att det kommer bli stora inköp. Det händer ibland att de ifrågasätter (främst) internetköp via SMS/mail, men på det stora hela fungerar det mycket bra.

Är dock fortfarande förbannad på deras avdelning för reklamationer efter att de klantat sig när jag bråkade med Hertz.

Fick du någonsin någon kompensation eller förklaring för det?

Hertz Sverige betalade ut pengarna efter kontakt med personer högre upp. Jag pratade med reklamationsavdelningen och de ursäktade sig och sa att de givetvis skulle öppna ärendet igen (om jag inte redan fått pengar av Hertz SE) nu när jag (igen) påpekat hur uppenbart det var att de (Hertz) fyllt i uppgifter i efterhand (och ignorerat att jag kunde visa på att skadorna fanns vid upphämtningen).. Fick ett par mail där de följde upp att jag verkligen fått pengarna utbetalda av Hertz, men någon kompensation i övrigt kunde de inte tänka sig.

När jag läser om "alla" stoppade köp, kontrollsamtal med mera så börjar jag undra. Såvitt jag kan minnas har ett köp aldrig nekats med Eurocard och då handlar jag en hel del på nätet, bland annat från China. Jag vet inte riktigt om jag ska vara glad över att det fungerar så bra eller oroad över att de har slappa rutiner.

När jag läser om "alla" stoppade köp, kontrollsamtal med mera så börjar jag undra. Såvitt jag kan minnas har ett köp aldrig nekats med Eurocard och då handlar jag en hel del på nätet, bland annat från China. Jag vet inte riktigt om jag ska vara glad över att det fungerar så bra eller oroad över att de har slappa rutiner.
Hur många köp läser du om som nekas jämfört med alla gånger som det går bra att göra köp?
Det skulle bli en gigantisk tråd om vi skulle rapportera alla köp som gått igenom med amex och inte bara när det varit problem.
Jag har säkert omkring 1000 transaktioner sedan jag blev amex-kund och det har aldrig nekats där butiken tar amex.

Hur många köp läser du om som nekas jämfört med alla gånger som det går bra att göra köp?
Det skulle bli en gigantisk tråd om vi skulle rapportera alla köp som gått igenom med amex och inte bara när det varit problem.
Jag har säkert omkring 1000 transaktioner sedan jag blev amex-kund och det har aldrig nekats där butiken tar amex.
Ja det skulle nog lätt bli forumets både längsta och tråkigaste tråd... "Vet ni om att jag lyckades köpa lunch idag med AmEx" är i varje fall en typ av inlägg som jag kan vara utan... :)

Det jag dock noterar är att bara i denna tråd är det säkert tio personer som har "drabbats" av någon form av kontrollåtgärd. Jag tycker inte det skrivs lika ofta om det när det gäller andra kort. Om det sen beror på att AmEx är "petigare/noggrannare" än andra kortföretag eller om det är för att AmEx är "stort" på detta forum vet jag inte.

Ja det skulle nog lätt bli forumets både längsta och tråkigaste tråd... "Vet ni om att jag lyckades köpa lunch idag med AmEx" är i varje fall en typ av inlägg som jag kan vara utan... :)

Det jag dock noterar är att bara i denna tråd är det säkert tio personer som har "drabbats" av någon form av kontrollåtgärd. Jag tycker inte det skrivs lika ofta om det när det gäller andra kort. Om det sen beror på att AmEx är "petigare/noggrannare" än andra kortföretag eller om det är för att AmEx är "stort" på detta forum vet jag inte.
På detta forum av de som är aktiva och skriver så har nog 95% eller fler Amex jämfört med andra likvärdiga kort. Kan vara en bidragande orsak till att det rapporteras mer om Amex än andra utgivares kort.

Har haft Amex sedan årsskiftet och blev spärrad då jag gjorde två hotels.com-bokningar direkt efter varandra (inom 5 minuter). Då detta skedde under en helg blev situationen något omständig, men snabbt löst under måndagen.

Skall tillägga att jag aldrig fått någon spärr pga höga belopp eller höga fakturor. Nu handlar jag (och min sambo) endast privat, men fakturor på över 80' har inte stött på någon patrull. Ej heller större inköp på över 25'. Har relativt lågt deklarerad årsinkomst och ser därför inte ut som något under av trovärdighet vid första anblick, men är å andra sidan alltid i tid med inbetalningen varje månad.

Måste säga att jag är extremt nöjd med Amex så här långt.

Toppen