Senaste nytt

Min första BA First

Hasse E

Medlem
Jag har aldrig åkt i BA First överhuvudtaget men får intrycket att de är "sämre" när man åker österut än västerut. Vad beror det på? Maten, personalen.....?
 

Swisser

Medlem
Jag flög nyligen F med BA028 från HKG till LHR. Det var första gången jag provat på deras 777 och jag var riktigt nöjd. Jag måste dock säga att jag inte hade speciellt höga förväntningar. Jag fick bra service (men var lite förvånad att hela kabinpersonalen i F var manlig), god mat och dryck samt bra filmutbud med ett bra AVOD. Det jag saknade var att man inte fick någon kaviar. Jag tyckte om designen och speciellt de elektriskt kontrollerade gardinerna. Det var lite med plats för sina prylar. Garderoben var också i minsta laget, men jag lyckades få rum med alla mina kläder där när jag bytte om till pyjamas.

BA F var ändå några snäpp sämre än när jag flög med CX i F till HKG några veckor tidigare. På den flighten fick jag kaviar och Krug Grande Cuvee champagne. Det var bara 6 sittplatser i CX F jämfört med 14 i BA F och vi var endast två personer i F kabinen. De bäddade en separat ledig plats åt mig där jag kunde ligga och sova. Min bokade plats använde jag som vanligt och ej för att sova. Klart trevlig och serviceminded kabinpersonal.

Mikeswede, jag tror säkert du kommer att var nöjd med din BA F-flight och jag tycker du gjorde rätt som uppgraderade din flight. Jag personligen tycker inte alls om deras businessklass produkt, man sitter ju hur trångt och tätt inpå varandra som helst, nästan som om det vore en sardinburk.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har aldrig åkt i BA First överhuvudtaget men får intrycket att de är "sämre" när man åker österut än västerut. Vad beror det på? Maten, personalen.....?
Till Asien finns det flera bättre alternativ än British Airways (t ex Cathay Pacific, Japan Airlines m.m).
Till Nordamerika finns det bara att välja mellan American Airlines och British Airways om man vill flyga i First class med oneworld.
 

fcx

Medlem
Till Asien finns det flera bättre alternativ än British Airways (t ex Cathay Pacific, Japan Airlines m.m).
Till Nordamerika finns det bara att välja mellan American Airlines och British Airways om man vill flyga i First class med oneworld.

Sänker den ökade konkurrensen kvalitén eller den upplevda kvalitén?
 

agehall

Medlem
Fast en upgrade är det väl värt? Jag vet att du gillar att dissa British Airways First, men jag har då varit nöjd de ggr jag flugit med dem. Visst, om man jämför med Lufthansa F inkl FCT så är det säkert sämre, men att påstå att han ska känna sig lurad är ju lite väl tycker jag.

Om vi säger så här, @FruAgehall anser att BA First är sämre än gamla SAS Business... På hemvägen inatt fick vi tex inga varma handdukar alls, varesig när vi kom ombord eller vid frukost och champagnen de försökte lura på folk var Castelnau. De lyckades visserligen tilltala oss med namn, men det var i princip allt de fick till. På utresan tog det 2h innan förrätterna började serveras...

Jag är måttligt imponerad av vad de har presterat om man säger så. Jag skulle säga att det finns ett antal businessprodukter som är bättre än BA F, tyvärr.
 

Senator

Moderator
Jag åkte med BA First till Boston nu i december. Pröjsade 20 000 Avios per person, och vi hade en mycket trevlig resa. Maten i Concorde Room var också bättre nu tyckte jag, sedan är det alltid bra med lite LPGS ;)

När det gäller att "resa österut" tolkar jag det som att det finns bättre alternativ än BA. Ja, rent objektivt gör det nog det. Men kombinationen av billiga Club World med bra uppgraderingspriser gör det till ett relativt bra värde.

Förstår inte helt häxjakten på Avios och BA ibland, i min bok handlar det om att maximera innanför ramarna. Jag köpte två Club World resor till PBI för oss två. Signerade upp flickvännen till BAEC. Hon gick från 0 till 45' poäng och Bronze på en resa, jag fick väl 55' Avios, båda med Boostern.

Sedan gillar jag BA F bättre på en B777 och en A380 över en B747. Det blir för trångt på B747an.. Men, BA är lite "hit and miss". För mig, nästan alltid "hit", så länge inte mupparna på Menzies på Arlanda bagagehantering är med i bilden.. :( Vilket kaos de har ställt till denna veckan, men det är en annan femma. Men jag ser att BA svänger lite i servicen, och jag håller med att det finns bättre produkter på marknaden. Men idag har inte jag, den trogna Lufthansakunden hittat bättre värde att åka F än billiga Club World kombinerat med Avios.
 

agehall

Medlem
Förstår inte helt häxjakten på Avios och British Airways ibland, i min bok handlar det om att maximera innanför ramarna. Jag köpte två Club World resor till PBI för oss två. Signerade upp flickvännen till BAEC. Hon gick från 0 till 45' poäng och Bronze på en resa, jag fick väl 55' Avios, båda med Boostern.
Avios kan vara riktigt användbara, men det har skett stora försämringar sista året som gör att BAEC inte längre är det självklara val det var för ett tag sedan. Reser man i business tillräckligt mycket så är det fortfarande OK, men man behöver fundera på valet.

Sedan tycker jag fortfarande att deras Club World är en ganska OK produkt. Den är betydligt mer jämn och prisvärd än deras förstaklass.

För mig, nästan alltid "hit", så länge inte mupparna på Menzies på Arlanda bagagehantering är med i bilden..
Ja, dem ska vi inte prata om. Våra priotaggade väskor kom absolut sist på ARN idag.
 

Senator

Moderator
Avios kan vara riktigt användbara, men det har skett stora försämringar sista året som gör att BAEC inte längre är det självklara val det var för ett tag sedan. Reser man i business tillräckligt mycket så är det fortfarande OK, men man behöver fundera på valet.

Sedan tycker jag fortfarande att deras Club World är en ganska OK produkt. Den är betydligt mer jämn och prisvärd än deras förstaklass.


Ja, dem ska vi inte prata om. Våra priotaggade väskor kom absolut sist på ARN idag.

Jag landade i söndags, min väska kom med flighten efter.. jag fick min väska idag

Sorry för OT...
 
Toppen