jonatan79
Medlem
Kul att följa! Kan det vara så att det andra Eiffeltornet blir i LAS?
Precis så!
Kul att följa! Kan det vara så att det andra Eiffeltornet blir i LAS?
Blev själv också nyfiken, och Wikipedia lär oss lite:Artikeln gjorde mig dock inte klokare i frågan om Tarom är en akronym, som exempelvis SAS, så jag kommer fortsätta skriva namnet med gemener.
Att ta med sin 13-åriga son jorden runt och visa honom världen är vad varje ansvarsfull förälder borde göra. Coolt!!!
Fanns det IFE?Har noll nätter på Hilton tidigare men som fusk-HHG via Amex Platinum blev vi uppgraderade från billigaste rummet till ett Executive Plus Twin-rum. Sängarna var tydligen lite hårda att hoppa i, men utsikten var fin.
![]()
Vi åkte sen RER B + C till Invalides och promenerade längs Seine till Eiffeltornet. Får man slicka på tornet? Nja. Sju plusgrader iaf så ingen risk att fastna tänker jag, men vi nöjde oss med en promenad runt barriären som numera omger tornet om man inte betalar inträde. Passade på med en lektion om hur man kan minska risken att bli utsatt för ficktjuvar.
![]()
Efter varsin crêpe var det dags att ta tåget tillbaka till flygplatshotellet, men liksom på ditresan var det förseningar och inställda tåg, så det tog sin tid.
På hotellet tänkte vi åtminstone titta på Executive Lounge som vi borde haft tillgång till via vårt uppgraderade rum, även om servering av lättare mat där skulle avslutats tidigare på kvällen. Tji fick vi, det var väldigt stängt och släckt där fast det borde varit öppet till 22 både enligt hemsida och skylt bredvid dörren.
Frukosten på Hilton (tack vare HHG) bjöd på ett par koppar English Breakfast, en bra start på dagen. Därefter åter till CDG där jag via min SkyPriority tydligen kunde ta med sonen till snabbfil vid säkerhetskontrollen, även om den vanliga kön var närmast tom den också. Trevlig personal i säkerhetskontrollen.
SAS-appen föreslog T2BD-loungen men vi strosade förbi Air France-loungen vid terminal 2F. Tillgång till denna lounge får man tydligen som SkyTeam Elite Plus när man flyger med vissa SkyTeam-bolag, men det visade sig faktisk gå bra att komma in även om man flyger med Tarom, trots att just denna lounge (till skillnad från de vid terminal 2E hall K, L och M) enligt SkyTeam Lounge Finder inte skulle ge tillgång vid flyg med detta flygbolag. Dubbel scanning av boardingkort för tillträde till loungen, först på en skärmförsedd terminal för att registrera sonen som gäst, sen igen båda boardingkorten vid en spärr för att komma in. Mycket hjälpsam och trevlig man vid receptionen som däremellan berättade att vi bara har 3 minuter att gå till gate F33 efter loungebesöket.
Air France-loungen vid terminal 2F är en stor rymlig lounge. Matutbudet var trots loungens storlek lite begränsat kl 10.30. Flera mindre stationer med samma utbud. Det är lite förlängd frukostmat med bl.a. äggröra, korvar, stekt svamp, bröd. En mustig soppa serveras däremot lite avsides. Efter en hotellfrukost fullt tillräckligt utbud. Halvlugnt nu när det är hyfsat fullt, man störs mest av den något buttra serveringspersonalen som inte alls verkar försöka undvika att skramla. Finns en trappa centralt i loungen men vi utforskade aldrig övervåningen. Sonen gillade de små bitarna mörk choklad som finns vid kaffestationen. Jag gillade deras fina tépåsar från Palais des thés i Paris (Thé des Lords) med virkat tépåsesnöre och tygpåse. Med 2+3 koppar té i systemet var jag redo för nästa flygning.
![]()
Nyss boarding på RO382 till OTP. Vinröd skinnklädsel i ekonomiklass. Vi valde 19D och 19F och lyckades därmed slippa någon mellan oss. Jag ska anamma tipset att försöka snacka mig till exit seat på kommande flyg, men idag blir det bara tre timmar till Bukarest, det klarar mina långa ben ändå.
![]()
Nej, skärmarna var helt ur funktion.Fanns det IFE?
Blev själv också nyfiken, och Wikipedia lär oss lite: