Senaste nytt

MilesRun British Airways; Göteborg-Chicago via London och New York

New York, JFK - London, Heathrow
BA112 B747-400
18.45 - 06.35
63K+63J (upper deck) som på origanlet, blev 19E+19F (maIn deck)

Vi blir hänvisade vidare till BAs biljettförsäljning förbokning, där vad det lite kö, vi förstod varför efter vi kom fram. Det tog tid att få nya platser på flyget från JFK, mannen sa att han hade två alternativ, vet inte vilket det blev, men vi fick platser på nr 2 efter det vi skulle ha åkt med. Detta innebär också att BA skickar oss med det sista flyget till GOT, kommer hem ca 8 timmar senare.
Vår seating blev 60x + 13x, både main och upper deck, de kunde inte göra nåt åt det när vi fick boardingkorten, men vi fick rådet att prata nån i loungen eller på planet.

På våra boarding kort stod det också "silver" i samband med våra BAEC nummer, "mission completed".

Väl uppe i loungen påtalade vi detta och fick reda på att planet är fullt, men det var 6 pers som inte hade checkat in 65 min före avgång. Han lovade att göra vad han kunde.
Vi gick vidare till "Preflight Dinner" efter att ha tagit lite mat och fått lite champagne kommer han med nya boardingkort. Tyvärr på maindeck, inte i bulan som jag gillar mycket, men platser bredvid varandra med ryggen mot nosen och mitten av planet, efter att dragit upp avskiljaren på båda sidor känns det som en kokong, väldigt privat.

Champange, Taittinger, serverades innan start, menyer delades ut, kommer att bli en lätt måltid efter start. På menyn var valet antingen "Warm Alaskan king prawn with brochette with mango carpaccio and long bean sallad" eller "Pappardelle in Parmesan sauce with grilled artichokes and semi-dried tomatoes", dessert "Crème caramell with lemon and ginger-infused sultan". Jag valde räkorna, mycket goda :) desserten var också god, men fanns inte plats med mer än ett par skedar.

Dessvärre blir det väldigt få bilder från denna flight, dels beroende på att kabinen har varit nedsläckt under hela natten samt att det blev ett akut sjukdomsfall ombord. Denna passagerare flyttades från Eco in i vår kabin tillsammans med både sin man och en läkare. Eftersom min grannstol, mot gången, var ledig ville gärna pursen att jag flyttade mig till andra sidan. Detta hände ca 1 timma före landning. Kabin-personalen hanterade det mycket bra.
Frukosten började serveras 45 min för landning. Blev endast kaffe och en smoothie, vi satsade på att gå till BAs arrival lounge istället för att käka brunch. Frukostbrickorna såg trevliga ut, men kan som sagt inte recensera.

Eftersom jag bytte plats och hamnade med näsan mot nosen och satt diagonalt mot min partner fick jag testat båda varianterna. Vet inte riktigt vilket som var bäst, reser man 2 så spelar det ingen roll, men om man reser själv skullen jag inte välja E+F platserna.

Kändes som om det var en snabb inflygning utan cirkulation och snabbt till gaten.
Pga sjukdomsfallet fick ingen gå av planet innan akutvårdare kom ombord och kapten bad alla att sitta i sina säten till detta är klart. Tog inte lång tid innan alla fick gå av.

En liten märklig sak är att både på JFK och på LHR var endast den främre dörren öppen, inte dörr 2.

Nu sitter vi arrival loungen och efter lite mat känns det som om att livet är på väg tillbaka efter lite för lite sömn ombord. Ska gå ut och ta lite luft innan vi beger oss till säkerhetskontrollen och testa båda loungerna i T5:an

/Peter

Och här kommer lite bilder från de 2 sista flygningarna och bildbevis att vi var i Chicago :cool:

DSC00116.jpg
DSC00243.jpg
Som synes så var vädret helt ok, runt 10 gr och sol hela tiden

DSC00288.jpg
DSC00289.jpg
DSC00290.jpg
Champange och mat på den försenade flygningen. Champagnen på flyget som inte gick tog slut, förmodligen en ny catering, för nu fanns det ;)

DSC00293.jpg
DSC00302.jpg
DSC00303.jpg
Insidan på BA 118. gillar lampan i taket

I de två senast inläggen har jag blandat ihop flightnummer, men det spelar inte så stor roll, huvudsaken är att vi är i London ;)

Vi upptäckte tidigare imorse att den mannen på JFK som bokade om oss för vidare transport till LHR även hand seatat oss på olika rader från LHR, rad 1 och 3. Var inga problem att seata om oss, på 1 min hade en dam i bag-droppen på T5 avgångshall skrivit ut ett nytt boardingkort.

Hoppade över norra loungen idag, blev bara södra loungen. Har varit i norra tidigare, känns som om de ligger i samma klass, kanske något mindre folk här.
Efter lite mer mat börjar det snart bli dags för boarding, blir väl med största sannolikhet "Afternoon Tea". Bättre att käka här än på planet, kommer heller att göra nåt ätbart hemma. Läge att bara lägga sig för att vara på jobbet strax före 7 imorgon och börja beta av det som ligger på skrivbordet plus några möten imorgon.

London, Heathrow - Göteborg
BA790 originalflight, blev BA792 A319
07.40 - 10.35 originalflight, blev 15.50 - 18.45
1D+1F

Efter många om och men sitter vi nu i planet på väg hem. Det sista som kan hända nu är att bagaget inte är med hem........

Avgång i tid. Blir Afternoon Tea, detta kompletteras med kaffe och champange. Varför avsluta en resa utan champagne ;) finns ju en bil som hämtar oss på Landvetter.
Smörgåsarna eller snittarna var goda framförallt den med kyckling och wasabi, scoonsen likaså.
På de 12 platser som fanns i Club Europe på denna A319 till GOT var det 2 barn under 3 år, kan inte påminna mig om att det har varit så tidigare.
Har inte hänt så mycket på denna flygningen mer än pursern, som serverade oss, var mycket noggrann att inte släppa in bakom gardinen. Så var det inte förra gången jag flög framför gardinen på samma sträcka.

Ja, nu börjar denna resa ta slut. Får bli fil eller yoghurt med vatten i vecka.

Kommer att komma tillbaka med en slutsats om vad som har varit bäst och sämst, samt vad som har hänt med reseförsäkringen, både vad det gäller förlorat bagage och sen ankomst till GOT.

/Peter

PS väskorna kom hem

Ajajajaj Peter, du får inte lägga ut bilder på bönan sådär! Chicago har ju copyright på den och ger sig faktiskt på fotografer som fått med den i bild...

Ajajajaj Peter, du får inte lägga ut bilder på bönan sådär! Chicago har ju copyright på den och ger sig faktiskt på fotografer som fått med den i bild...
Är det inte bara där på plats som de jagar folk? Och det brukar väl endast gälla de med hela kittet, dvs tripods, systemkameror osv. Iofs samma sak gäller på vissa ställen i NYC och Boston.

@Peter65, nu fattade jag inte direkt vad är saken med barn under 3 i CE eller CW? Barn reser också och ibland även i F ;)
Han ni med BA112 eller så tog ni nästa? Nackdelen med att missa den eller någon fördröjning är att man missar Göteborgsflyget som avgår 7.40.

@Peter65, nu fattade jag inte direkt vad är saken med barn under 3 i CE eller CW? Barn reser också och ibland även i F ;)
Han ni med BA112 eller så tog ni nästa? Nackdelen med att missa den eller någon fördröjning är att man missar Göteborgsflyget som avgår 7.40.

Jag menade att jag inte har sett 2 barn under 3 år samtidigt i CE på samma sträcka tidigare, för övrigt ett par lite äldre barn med, totalt skulle jag vilja säga att det var 40% passagerare under 15 år. :cool: Ska man börja tidigt så ska man :)

Nope vi han inte med BA112, vi hamnade på på det flyget som gick 20.40 från JFK. Vi valde BA112 för att komma hem i tid, men var ganska medveten om att det kan bli taight på Heathrow. När vi landade på Heathrow borde vi i stort sett varit hemma....

Lovade komma tillbaka om försäkringar med förlorat bagage och sen hemkomst, vilket jag gör nu.....
Vi var lite sena att skicka in till försäkringen, sen har det försommar, semester och tillbaka till jobbet.

Hur som helst
Vi har fått igenom allt; kläder, nya resväskor och även en kompensation för att vi kom hem till Göteborg runt 10 timmar senare, alltså för allt vi vill ha kompensation för.
:)

Toppen