Senaste nytt

Miles & More Senator - nya frågeställnignar

Jag fick poäng från LOT en dag efter resan. Från Austrian fick jag poäng 2 dagar efter resan. Fick 25% bonus miles på LOT men inte på Austrian.

På flygen inom LHGroup är det väl priset som avgör hur många poäng man får? Om jag läste saken rätt får man priset i Euro gånger 4 om man är vanlig medlem och gånger 6 om man är statusmedlem. Har bara två Austrian-flighter krediterade till M&M och där stämmer det ganska väl med SEK-priset omvandlat till EUR minus skatter gånger 6.

Är biljetterna utställda av LOT (080) så gäller bokningsklass.

För att göra det krångligare kunde jag som SEN på en LH-flight ARN-MUC i eco inte välja "preferred seats" utan att betala för min sambo (statuslös) fram till för någon vecka sedan. Men nu går det helt plötsligt utmärkt att välja fritt både för mig och resesällskap. Inga ändringar i övrigt i bokningen. Haft SEN inlagt hela tiden.

På flygen inom LHGroup är det väl priset som avgör hur många poäng man får? Om jag läste saken rätt får man priset i Euro gånger 4 om man är vanlig medlem och gånger 6 om man är statusmedlem. Har bara två Austrian-flighter krediterade till M&M och där stämmer det ganska väl med SEK-priset omvandlat till EUR minus skatter gånger 6.

Är biljetterna utställda av LOT (080) så gäller bokningsklass.
Jag förstår ingenting om poängräkningen...

GOT-FRA class L fick jag 228M
FRA-GOT class L blev 150M
Plus lite ströpoäng på andra ben i bokningen.

Prissätter de segmenterna inuti en reservation på något sätt?

Och sen kommer min separata bokningen LUX-FRA-QPP (Berlin med tåg) som gick på 85 EUR. Tåget blev inställd och bokades om LUX-FRA-BER-QPP, class H. Där fick jag 750+188 executive M för just LUX-FRA benet. Resten åkte jag aldrig...

Bryr mig inte så mycket men det är inte något som man förstår direkt.

Strunta i tågresan och kolla på flygpriset för utresan samt priset för hemresan. Dra bort skatterna. Översätt priset till EUR. Multiplicera den siffran med 6. Då skall det vara i samma område som antalet poäng du fick för resan som helhet. Det som kan variera är valutakursen. Jag är ganska säker på att Lufthansagruppen prissätter hela resan och sedan sätter ett pris per sträcka i förhållande till sträckans längd av hela resan. Detta pris är vad som ger poäng.

Så om du flygger A-B-C och A-B är 600 miles och B-C 300 miles så kommer sträckan A-B tilldelas 66.67% och B-C 33.33% av priset. I och med att du flög en del korta sträckor som FRA-LUX och FRA-MUC (som är korta i förhållande till FRA-GOT) ser det ut som du fick mest poäng på sträckan till och från GOT och "ströpoäng" på de andra sträckorna.

Vad gäller för fri platsreservation för SEN? Är det fritt alla platser, eller är det gratis bara "standard seat" och man får betala för t.ex. "preferred seat"?

Jag har en award flight utfärdad av UA där ett ben är på LH. UA hänvisar mig till LH för platsval på just LH-segmentet. Lufthansa.com tillåter mig välja standardplatser "Ingår i biljetten" men vill ha 23€ för "preferred seat". Lurar på om det är så det är eller om LH kanske inte vill erkänna mitt M&M-nummer + namn som finns i bokningen.
Jag hade under några dagar en SAS EB bonusresa bokad med LX i biz från ICN-ZRH (som senare bokades om till LH F).

Men så fort jag lagt in mitt SEN kort på bokningen gick det tex att välja tronsätena m.m.

Så det är fritt fram enligt min erfarenhet

Glömde kolla vad det stod för bagageregler innan Miles & More-supporten knappade in mitt Senator nummer istället för EBG på bokningen till LAX. Just nu står det 1x23KG bagage /pax?

Gäller en SAS Eurobonus awardresa bokad med Lufthansa dit och LOT hem.

Toppen