Senaste nytt

Miles för hotellnätter bokad via resebyrå

Precis det Agehall skriver stämmer mycket bra. Bokar du genoom booking.com förmedlar de bara själva bokningen. Sedan bokar hotellet in gästen och betalning sker direkt till hotellet. I gengäld får booking.com provision på den aktuella bokningen.

Bokar du via hotels.com betlar du direkt till dem. Sedan får hotellet betalt utav expedia/hotels.com

Njae, om jag inte missuppfattat något helt så fungerar bookings.com och hotels.com precis likadant. Kan vara så att du betalar via dem, eller att de bara förmedlar bokningen. Se mitt tidigare svar i tråden. Slut på off-topic från mig nu. :)

Last edited:
Njae, om jag inte missuppfattat något helt så fungerar bookings.com och hotels.com precis likadant. Kan vara så att du betalar via dem, eller att de bara förmedlar bokningen. Se mitt tidigare svar i tråden. Slut på off-topic från mig nu. :)

Med Hotels.com har jag alltid fått betala till hotels.com. Med Bookings.com har jag aldrig fått göra det (därmed inte sagt att det alltid är så!).

Bokar man via hotel.com/se osv betalar du direkt till dem. Hotellet får betalt utav dem via faktura eller annan betalning.
Bokar du genom booking.com förmedlar booking.com bara bokningen. All betalning sker direkt till hotellet.

Hurvida resebyråer gör är olika. De kan t ex. boka avtalspriser via amadeus- som är direktlänkat med vissa hotellkedjors bokningssystem. Ofta förhandlar större företag som bokar stora volymer hotellnätter genom sin resebyrå. Då lägger man upp ett avtal som laddas i t ex amadeus.

Om ett företag inte har ett avtal med hotellkedjan kan resebyrån boka via egna hemsidor, t ex. GTA. Då betalar kunden till resebyrån, får en voucher och bokningsnummer som denne checkar in med. Kunden checkar in på hotellet, som i sin tur fakturerar "grundresebyrån" t ex. GTA.
Självklart kan hotellet fakturera resebyrån även när det gäller avtals priser och rack rate- och det är då t ex. kunden får en voucher som är utställd från resebyrån, t ex. VIA travel eller Ticket.

Är det någon som har erfarenhet av företags-specifika avtal och om man tjänar poäng för dem? Min arbetsgivare har avtal med ett antal Radisson-hotel, om jag matar in vårat "corporate account id" via clubcarlson.com eller radissonblu.com får ett klart fördelaktigt pris, frågan är bara om jag får poäng för denna rate?

Bra info, kommer framöver att försöka boka fler hotellnätter via booking.com istället för hotels.com

Tackar också för info. Jag bokar ändå nästan alltid via Booking (och i andra hand Expedia pga rabattkoderna man får via nyhetsbrevet) för att de i princip alltid lyckas ha ett bättre pris än de andra sajterna.

Är det någon som har erfarenhet av företags-specifika avtal och om man tjänar poäng för dem? Min arbetsgivare har avtal med ett antal Radisson-hotel, om jag matar in vårat "corporate account id" via clubcarlson.com eller radissonblu.com får ett klart fördelaktigt pris, frågan är bara om jag får poäng för denna rate?

Vi hade ett sånt avtal som var grymt fördelaktigt på mitt förra jobb, men poäng fick man i alla fall.
CC är rätt generösa, finna andra kedjor som är snålare på poäng på corporate avtal

Toppen