Senaste nytt

Milagerun med öl till SFO

ilon

Medlem
Bokade den 10e mars i år en milagerun när jag hittade bra pris på ARN-SFO då jag tidigt insåg att det nog skulle krävas för att behålla Diamond ett år till (bryt sista februari). Lyckades även övertyga @mha att följa med.
Det hela betalades till största delen med ersättningsvoucher för irrops hem från PMI vis nyår.

Låt oss snabbspola 3 månader frammåt så bär det nu av!

Vi anländer till flygplatsen vid 08, trots att vår flight går först 11:05, men hoppas på att komma med någon av kärrorna som går innan.

Vid byggarbetsplatsen, jag menar incheckningsdiskarna, är det LÅNG kö, även utanför ingången.. vi står och funderar lite, och väljer sedan automat istället.
I fast track genom security går det dock snabbt, även om min väska (även denna gång) kontrolleras extra, denna gång dock utan att öppnas!

Väl air-side beger vi oss till loungen, och stannar till vid service center för att fråga om det går att komma med tidigare flight till CPH, där blev det en suck och "men då måste jag göra om hela biljetten" snabbt följt av ett "nej, allt är fullt!" :mad:

efter en snabb frukost i loungen så gick jag utt till loungevärdarna utanför SAS Guld, och frågade om det gick att komma med en tidigare flight till CPH. :cool:

Personalen tog lite tid på sig, ringde ett samtal, fick vänta en stund på att hon skulle kunna se platserna för att sedan boka om mig och en väg (EBG på samma bokning)! :cool:

Ibland lönar det sig att gå på magkänsla, och i detta fallet sade den att personalen i service center var lite trött på att behöva hantera kunder, och sade nej på tok för snabbt :D

Boarding gick smärtfritt, men det är MÅÅÅNGA som reser plus eller har *A Gold eller motsvarande på huvudstads triangeln! :rolleyes:

Stuvar in mina saker i overhead, där det finns plats och tittar sedan på mitt säte.. idag får jag äran att agera mittsätesryttare, och får dessutom bara tillgång till 2/3 säte! :C Nåväl, sätter mig mitt mellan B och C för att slippa trängas och invänta siste man, som visar sig vara marginellt bättre.:oops:
P_20231027_101030.jpg


Sitter nu och dricker en Carlsberg pilsner, då Mikkeller Side Eyes såklart tagit slut när vagnen kom fram till rad 6.
P_20231027_104510.jpg


Såg också att mitt bud för oss till business på nästa flight nekats, och vi får nöja oss med Plus. Nåväl, det är ju redan som är själva resan! Häng med, det blir kul!
 

Gnopps

Medlem
Såg att flyget imorse var helt fullt i affärsklass och plus, med 3 platser till salu i ekonomi. Ser fram emot följande uppdateringar!
 

ilon

Medlem
Så!

Efter en varm och mysig flygning på vägen ner landade vi i princip i tid på Köpenhamn.
Då jag ju till mitt stora förtret inte fått ordentlig öl ombord så begav vi oss omgående till Mikkeller bar för ett vätskestopp. I vanlig ordning levererade de som utlovat! :D
P_20231027_113511.jpg


Därefter velade vi lite, skulle vi besöka Eventyr, SAS Guld eller något annat? Vi bestämde oss såklart att först besöka service desk!
Väl där så fick vi tyvärr beskedet att flyget är helt fullbokat i business, och nästan fullt i övriga klasser med. Nåja, värt ett försök!

Efter detta nederlag så begav vi oss mot passkontrollen vid C för att ta oss ut till Eventyr. Personalen i passbåset släppte glatt igenom mig när jag sagt att jag ska till SFO, @mha åkte dock på lite extra frågor, men släpptes igenom då han sa att vi ännu inte fått gate tilldelad.

I Eventyr var det dock rätt fullt, men vi fick oss två platser och kunde äta en bit mat, och avnjuta (?) en pale ale på tapp! Kycklinggrytan var god, men väldigt tveksamt om ölen var en pale ale, eller bara en Carlsberg Lager med lite humle i!
Pluspoäng för utsikten dock, vilket alltid levererar!
P_20231027_134546.jpg


P_20231027_134646.jpg


P_20231027_134616.jpg


När vi sedan begav oss åt andra hållet genom passkontrollen, så fick jag frågan "ska du hem nu?" och svarade glatt att, "nej, jag ska bara till loungen en sväng!".. Leendet på polisen i luckan var väl värt det! :D
Det blev en kort visit i loungen, varsin chai-latte så var vi sedan på språng mot Mikkeller bar igen med 45min till boarding!
Efter varsin snabb Mikkeller Hop Shop (väldigt "sur" för att vara en hazy IPA) så var det dags att bege oss tillbaka mot vår gate. Denna gång lät vi dock bli att utmana ödet och passera passkontroll vid C (går det ens att komma därifrån till E?) utan valde istället skyltning mot E.

Väl vid gate så frågade vi iaf om det var helt fullt i business, vilket det såklart fortfarande var, vi skulle nog istället bett om att få köpa uppgradering om det blev no-shows..
Gaten var lika spännande som alla andra gånger jag sett den, jag förstår inte hur man kan få den att kännas så steril!
P_20231027_151851.jpg


Boarding skedde med Business, EB Diamond, EB Gold och *A Gold I första gruppen, sedan plus slutligen övriga. Fungerade bra, men väl ombord så kom resans första riktiga motgång, min väska är kanske inte riktig anpassad för 330ians små overhead! :rolleyes: jag var dock inte ensam om att inte kunna flippa min väska :'D

Nu väntar vi tålmodigt på avgång (läs något att släcka törsten med)!
P_20231027_154031.jpg


P_20231027_154814.jpg
 

ilon

Medlem
Det blev lite tillfälle för aklimatisering även för mig denna resa med frågan "vad vill du dricka före, under och efter maten?"
Well, det finns inte plats nog på mitt bord ville jag säga, men svaret blev istället två Mikkeller side eyes, en bubbel och två flaskor vin. Tyvärr så var Mikkeller slut så vi fick bara en burk var. Nu inser jag vilket misstag det var!

Passerar precis Grönland, och likt en legendarisk tur till Austin så är nu drickat slut! :eek:
 

ilon

Medlem
P_20231027_162845.jpg


Tyvärr var uppkopplingen lite för dålig för bilder när vi flög in över Grönland, så det får ni nu istället :D

P_20231027_193637.jpg


P_20231027_194512.jpg


P_20231027_171120.jpg


P_20231027_180153.jpg


P_20231027_163622.jpg


P_20231027_171133.jpg


Då det nu var väldigt tort i strupen så tog jag en för laget å begav mig bakåt i kabinen i jakt på dryck! Framme vid bakre galley så träffade jag på vårat eminenta CC, som glatt frågade vilken sort jag ville ha när jag frågade om det fick bra att få mer vin. Lite pass över bristen på motstånd så svarade jag fromt att jag gärna ville ha vitt, och under tiden hon rotade I lådorna så trillade det även ner var vi satt , och hon frågade om även @mha ville ha mer. Givetvis!
ville jag alltså ha två totalt blev då motfrågan, och stursk som jag blivit av mina framgångar så sa jag lätt försynt att vi gärna ville ha två var!

Under tiden hon letar efter vitt vin å lådorna så frågar jag hennes kollega hur lång deras rotation är, och konstaterar glatt när jag får svaret att vi även flyger hem med dem på söndag :D

I ögonvrån får jag även syn på något som sällan undgår mitt öga, en flaska bubbel i botten på vagnen! Jag frågar så glatt om det även går för sig att få varsin bubbel, vilket hon med lite möda letar fram.

P_20231027_200841.jpg


Efter att ha blivit tillfrågad vad vi ska göra i San Francisco så kort tid (dricka öl), så får jag även lite förmaningar om att vara försiktig i, och en genomgång av vilka kvarter som tydligen är lite värre än andra, inte helt oväntat så är tex Union Square inte jättebra längre (det förfallet har jag dock sett under de senaste åren). Vilket också av en händelse råkar vara precis där vi bokat hotell. Kommer bli bra detta!

20A, over and out (for now)!
 
Last edited:
Toppen