Vet inte hur mycket materialet spelare roll men mikkellen uppe i luften skummar ibland mycket oavsett glas.Skummar inte ölen väldigt mycket i plastglas jämfört med riktigt glas?
Skummar inte ölen väldigt mycket i plastglas jämfört med riktigt glas?
Jag är ändå imponerad att någon flygvärdinna på sas verkar besitta kunskap om ölen. Hör inte till vanligheten att de kommer med tips om öl.
Jeg tager mig ofte med et øl- eller vinglas med stilk, saa øllet bliver hævet og mere elegant. Derimod er der efter min mening ingen gevinst ved at have store glas, idet øllet når at blive dovent i forhold til at hælde 2. halvdel op i glasset efter at første halvdel er drukket. Et stort vinglas er også extremt nyttigt hvis man skal have champagne med CA eller CX, da deres glas kun indeholder et fingerbøl....Ta med eget glas är det enda rätta, så att man kan hälla upp hela ölen i glaset
Fast förklaringen var formen på glaset, inte materialet. Jag vill inte ha70% skum när jag dricker öl men det är näst intill omöjligt att hälla upp en öl i plastglas utan att det skummar rejält. Min uppfattning är att det är materialet som ölen reagerar med, inte formen.Detta var anledningen till varför plastglaset var bättre enligt flygvärdinnan - och pudelns (läs trådens) kärna![]()
Det är den hydrofoba ytan i plastglaset som gör att det skummar så. I princip skulle man kunna ha med sig en miniflaska vätmedel, typ som man använder för att bryta ytspänningen på sköljvattnet i mörkrummet så att det inte blir torkfläckar på bilderna, droppa en droppe i glaset, gnida runt med fingret och sedan hälla upp ölen. Kanske funkar med en droppe diskmedel också.Fast förklaringen var formen på glaset, inte materialet. Jag vill inte ha70% skum när jag dricker öl men det är näst intill omöjligt att hälla upp en öl i plastglas utan att det skummar rejält. Min uppfattning är att det är materialet som ölen reagerar med, inte formen.