Senaste nytt

Miami/Florida i Oct/Nov 2023

joa

Medlem
Tanken är att åka så en vecka av två infaller vecka 44. Om resan blir lite mer än två ve kor spelar mindre roll, men kortare går bort.


  1. Varifrån vill du börja din resa?  ARN
  2. Var är din destination? MIA eller annan flygplats i Florida i krokarna av Miami. Orlando tex...
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? T&R
  4. När vill/behöver du resa ut? Veckan innan V44 eller V44.
  5. När vill/behöver du komma hem? Helgen V45 eller max en par dagae in i vecka 46.
  6. Hur länge vill du vara borta? 2-2.5 veckor.
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna och två barn (7 och 11)
  8. I vilken kabinklass?
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance
  10. Vad är din budget? (per person) Poäng och två st 2-4-1. Får kosta max 230.000
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Business och gärna bara ett byte, max två.
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

Mr Basic

Medlem
Vad är din budget? (per person) Poäng och två st 2-4-1. Får kosta max 230.000
Bara för att förtydliga, 230K poäng totalt eller per person?
Om det är det förstnämnda kanske SAS Plus (direkt eller via CPH/OSL) kan vara ett alternativ, utresa mitten av vecka 43 och hemresa mitten av v45?
 
Bara för att förtydliga, 230K poäng totalt eller per person?
Om det är det förstnämnda kanske SAS Plus (direkt eller via CPH/OSL) kan vara ett alternativ, utresa mitten av vecka 43 och hemresa mitten av v45?

Varför inte business?
Borde bli totalt 150,000 poäng om man gör två bokningar. Eller räknar jag fel?

Exempel på bokning (behövs såklart två)
1 business vuxen 100,000 poäng
1 business barn 50,000 poäng
Applicera 2-4-1
Resultat 75,000 poäng
 

joa

Medlem
Yes, för alla fyra. Kanske inte går ihop med business båda vägarna inser jag. SAS hittar jag inte (halva poängpriset för kidsen) och det är nog enda möjligheten till business båda vägarna.
Får kanske revidera frågan till business en väg då jag inte hittar nåt med SAS.
 
Last edited:

Piffsan

Medlem
Hej,
för att förtydliga:
Om du bokar med SAS blir barnrabatt applicerbar medan om du bokar med annat Star Alliance finns ingen barnrabatt att tillgå.
Dvs. 100.000 t/r i business för vuxna och 50,000 t/r för barn.
Nu har SAS inte släppt bonusbiljetter till Miami under höstlovet ännu men när de väl gör det kommer de gå åt som smör i solsken och SAS släpper därtill bara två business biljetter per flyg (åtminstone när de öppnar upp platser). Det betyder att ni måste splitta er.
En annan fördel med SAS är att man kan boka Eco Premium (80' EBB T/R, 40' EBB T/R Barn)

Star Alliance - 1 business kostar 130,000 poäng så för 4 pers (oavsett ålder) kostar det då 260,000 EBB - inkl 2 st 241 vouchers. Betyder att ni är 30,000 poäng kort. Däremot borde ni kunna flyga Ekonomi en väg och Business den andra. Totalkostnad blir då 200,000 EBB inkl 2st vouchers.
Om ni föredrar att flyga Bus under dag tid (utresa) eller natttid (hemresa) är en smaksak. Sedan skulle ni också kunna dela upp så att 1 vuxen+1barn flyger Biz ut och Eco hem, medan den andra vuxna + 1 barn flyger eco ut och Biz hem. Man kan lägga ihop bokningarna genom att SAS kan lägga till en text om att ni hör ihop, men inte mer än så tror jag.

Viktigt också att tänka på så här post-covid är att det fortsatt är mycket förseningar och flygändringar mm
1) varför det är starkt att föredra att ni bokar 1 vuxen +1 barn per bokning då ni inte vill att barnen blir ombokade på annat flyg än er själva.... Om ni sedan "råkar" sätta barnen i ekonomi medan ni sitter i business och huruvida det fungerar har jag ingen aning om (men finns säkert många här som vet det).
2) Med tanke på hur långt i förväg ni bokar så är det är inte heller att rekommendera att boka biljett till ex.vis NYC (om ni hittar Biz dit) och köper biljett "nu" NYC-MIA om ARN-NYC blir inställd. Dvs då tar ni en risk att förlora kostnaden för flyget NYC-MIA, vilket kan vara lika högt som att köpa en (revenue) biljett ARN-MIA direkt under kampanj.

Med ovan sagt - om ni vill leta efter biljetter via Star Alliance verktyget bör ni söka ben för ben och börja med det längre, dvs Europa - MIA/MCO och pussla ihop det därifrån. Sök med hubbar från BRU, LHR, VIE, WAW och ZRH. (Om ni kan tänka er Eco så kan ni även söka direkt från FRA och MUC men LH har inte släppt biz ännu. Däremot kan ni hitta Biz med LH om ni söker från VIE och ZRH pga. sk. married segments) När du har pusslat ihop resan får du ringa in och boka (och ni ska inte behöva betala telefonbokningsavgift då den inte går att boka online).
 
  • Gilla
Reactions: joa

Piffsan

Medlem
Hej igen,
Med passus om att TAP var ökända att inte hjälpa sina kunder under covid, inte svarade i telefon etc, men bortsett från det orosmomentet är de ganska generösa i antalet business platser.
Vet inte heller när era vouchers går ut men ni skulle kunna boka och ändra/uppgradera om ni får fler poäng och hittar business hem också. Det går däremot inte att ändra en bokning på en utgången voucher.

Men som förslag -
Utresa
27 oktober - ARN - LIS (finns flera alternativ men kräver både mellanlandning och övernattning i Lisabon)
28 okt - LIS - MIA business

Hemresa - valfri dag i ekonomi - pga vad som sagts om både Turkish o TAP skulle jag personligen välja LH framför dessa bolag då resan är så långt fram i tiden.
 

joa

Medlem
Hittade en business med TAP på vägen hem och får nöja oss med Turkish economy dit. Vi håller ihop hela gänget så alla får flyga business på samma sträcka. Annars finns det risk för ett jäkla liv hos kidsen om orättvisor hit och dit och vem som skall åka med vem .

En av mina 2-4-1 går ut idag så att boka om är inte ett alternativ.

Tack för era tips, helt klar användbara oavsett resmål.
Trist att SAS rent allmänt verkar vara snåla med att släppa business oavsett resmål. Eller så är det bara precis nu det är tji att hitta nåt till något resmål.
 
Toppen